Dagsljus i mörka utrymmen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ljusfreaken
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2019, 21:43:44

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av Ljusfreaken »

Oj, oj så mycket fina tankar och uppslag. Framgår tydligt att dagsljuset sett över dygnet, precis som naturen i övrigt, är ganska komplext. Någon undrade om mitt syfte, och frågade uppmuntrande om det gäller en bunker. Här är det fråga om en omgjord klädkammare som ligger innanför ett rum med fönster. Jag har nu tagit upp ett högt placerat litet fönster mellan dessa rum som alltså släpper vidare in visst dagsljus, dock otillräckligt. Det svåraste verkar vara färgspektrumet, och då kanske trots allt en utvändig kamera kopplat till TV-skärm bakom en tunn gardin skulle kunna vara ett lämpligt alternativ .....
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av E Kafeman »

Bra ide med TV-skärm, men ineffektivt för en vanlig LCD-TV och kommer skapa mer värme. TVn ger olika färger genom att blockera det vita ljuset från bakgrundsbelysningen.
Bortfiltrerat ljus blir värme. Vill du hämta in aktuellt spektrum utifrån kan du lika gärna styra RGB-dioder direkt utan att sätta filter framför.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av arvidb »

Parans Solar Lighting: https://www.parans.com/sv/products/para ... agare-sp4/ (Svenskt företag!)

Jag antar att det kostar skjortan dock.

Edit: Och letar man lite så hittar man bara aktier att köpa i företaget, inga ljussystem... :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dagsljus i mörka utrymmen?

Inlägg av grym »

tv'n är mer för att få variation av ljuset och slippa känslan av instängdhet

finns halogenspottar med bra färgfördelning
eller som sagt ljuskällor för växtodling

kombinera lite så kommer det inte kännas instängt

fulfundering, skaffa en irlampa och ha den som strälande värmekälla, soljus är inte bara ljus, det är en ansenligt bit värme med, kan kännas skönt med en del värmestrålning med
eller halogenlampa med lite effekt i
Skriv svar