Acer laptop moderkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Acer laptop moderkort

Inlägg av lineslim »

Hej,

Jag har en Acer aspire V3-571g där det är något fel på moderkortet (la-7912p q5wvh). Har plockat ut moderkortet och testat det på bänk. Med CPU, fläkt och RAM ansluten blinkar den blå ON dioden till när man trycker på on knappen, men stänger ned direkt. Utan något RAM minne anslutet visar ON dioden konstant blått sken efter ON, och fläkten går med jämna mellanrum för att kyla CPU och grafik-krets. I inget fall får jag någon bild.

Hittade ett youtube klipp där man lagar ett kort som verkar ha liknade symtom gällande RAM ( Tyvärr är klippet på ryska så jag förstår inte mycket av det.

Detta är förstås ett långskott, men jag undrar om någon har tidigare erfarenhet av att laga ett sådant moderkort? Tilläggas bör att jag endast har mycket basic kunskap om detta, som inskränker sig till att byta ut visuellt misstänkta komponenter eller liknande. Att mäta spänningar här och var kan jag väl också klara, men att följa kortets kopplings schema (http://www.rom.by/files/compal_la-7912p ... matics.pdf) i en felsökning är över min förmåga.

Finns det något hopp för detta kort eller är det bara att kassera?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Acer laptop moderkort

Inlägg av Pedalosaurus »

Får du några ”fel-ljud” signaler? Sitter det 2 st. 4GB kapslar? Är det originalminnena? Testa att ta ut en kapsel i taget. Sitter grafikminnet i sockel? Vad hände innan den slutade att fungera?

Kom på en fråga till: Har du testat extern skärm?
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Acer laptop moderkort

Inlägg av lineslim »

Inga fel-ljud, har testat både med 1 eller 2 minnen, sockel 1 eller 2, både original och andra. Bara RAM är socklade. Jag fick överta den i detta skick så jag vet inte vad som hände då den slutade fungera. Har däremot inte testat extern skärm, ska göra det!
Skriv svar