Rinnande ljus manuellt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
seat
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 mars 2017, 13:55:06

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av seat »

Bild på originalschemat
Chaseing Led´s 2x4017.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av Icecap »

Förstår jag rätt: det är för ett spel?
Ett spel där man ska slå/whatever en boll från lysande punkt till lysande punkt?

I så fall kan det vara et kul rehab/träningsspel - men det kör en fast sekvens.

För samma funktion hade jag använd en µC, då kunde sekvensen vara "slumpmässig" - eller inte - och de problem som finns nu ville vara historia.

Men de problem jag ser är:
* Om två brytare triggas samtidig blir det något fel, en '1' utgång ihop med en '0' utgång är inget bra.
* Klockan fungerar inte i den nuvarande koppling.

Om du ser på schemat du hade ritat och originalschemat ser du väl att klockan till kretsarna (pin 14) är kopplat olika?

Jag ids inte orda om att belastningen på utgångarna är för hög pga. seriemotståndet, det är redan behandlad.

Men om du kopplar som originalscheman kan du lägga till den manuella stegning vid att helt enkelt göra det möjligt att ÄVEN klicka på knappen, det kan ske med ett motstånd mellan brytarna från sensorerna och den manuella stegning.

Men för att göra allting idiotsäkert (tro mig, idioterna är i övertal här på jorden) ska du ta en diod (t.ex. 1N4148) med anoden på utgångarna (en utgång, en diod) och samla alla katoderna i en ledning. Då kan det inte ske kortis mellan två utgångar med olika värde.

Men katoderna måste ha en pull-down, 10k duger fint.

Och den manuella stegning kan då göras med knappen kopplat mellan VDD och katodernas tråd.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av prototypen »

Jag påpekar också att det bara är en sekvens och har grunnat på lösning men ute på jobb har jag inte hunnit och när jag är hemma så krånglade scannern, lite ny programvara krävdes.

hur som, jag har konstruerat med kretsar jag känner till och den där lösning med motstånd och diod till klockningen av IC 2.........nja.

Mitt förslag:

Med korskopplingen kan man ändra sekvensen och jag tror det blir fakultet för 4 = 24 olika program det kanske dessutom blir 48 om man kör räknaren back.
Bolltränare.jpg
EDIT
Det kanske behövs dioder som separerar brytarna i mattan.
DS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av prototypen 21 januari 2019, 14:26:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av prototypen »

Man blir lite trött på alla kopplingar som finns på nätet där någon suttit med en påse komponenter och kopplat tills det fungerat med en massa abrovinker. Det kan ibland vara så att ett visst fabrikat fungerar medan andra fabrikat inte går "utanför specifikationen".

Har haft ett fall med en krets från Toshiba som inte klockade på långsam flank men kretar från Philips fungerade tills jag behövde köpa fler kretsar från NXP som är gamla Philips.......

Protte
seat
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 mars 2017, 13:55:06

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av seat »

Icecap, Tack för all hjälp och förslag.
Kul att du gillar idén med bollmattan, men det är mycket kvar tex. vad för sorts brytare jag ska använda
Hur få till det i en matta mm.Jag tror att jag börjar med en enkel prototyp såsom 10 dioder och försöker få till det
till en fungerande prototyp. Men jag tar med mig dina förslag inför en fortsättning och återkommer till forumet om
prototypen håller.
Jag håller med om att en µC skulle fixa allt, men tyvärr så har jag inte kunskapen
att programmera, visserligen så ligger det ett par Arduino här, men har inte börjat, kanske dags nu :)
Så ni alla Tack för all hjälp
PS. Icecap du har ett meddelande
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rinnande ljus manuellt

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat noga, hjälpt av PM. Schemat är ju ritat med brutna ledare för att visa "icke-kontakt" men utan "svarta bollar" för att visa kontakt. Men om kopplingen verkligen är så att klockan är kopplat rätt (vilket det kan verka) kan orsaken till den bristande funktion vara att drivningen av LED samt 1k pull-down vara för mycket för CMOS-kretsen, speciellt om det är en 4017UB-version.

Jag föreslår därför att enheten startas och det mäts spänning på "Till räknare"-punkten. Notera denna spänning.
Aktivera sedan brytaren för del LED/utgång och mät spänningen igen. Notera denna spänning.
Skriv svar