luftkomressor i servicebil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: luftkomressor i servicebil

Inlägg av grym »

hadde jag varit trådstartare hadde jag noga funderat på vad jag måste ha och vad som vore bra att ha

vi gissar tryck till 6-8 bar och sedan vilket föde och hur mycket man behöver annvända det?

sedan fundera på möjliga vägar för att få det

om det är låga flöden och sällan så kan det enkla vara en växelriktare och standardkompressor

sedan följer en hel hope varianter

förbränningsmotordrivna kompressorer, kolv eller skruv o.s.v
eller elverk och kompressor med elmotor
kan ju vara så att kompressorn annvänds mycket men att man har tillgång till el det mesta av tiden
eller tar man en 12/24v kompressor med likströmsmotor
eller bygger en egen med bra prylar

eller kompressor påhängd på fordonets motor
om det är roligt fordon kan dom ju ha kraftuttag som passar kompressor :)

man kan kanske ha 300 bars tuber med sig om det är sällan arbete, och ha kompressor för det hemma

men en ordentlig fundering på vad man måååste ha från trådstartaren är det vettigaste starten :wink:
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: luftkomressor i servicebil

Inlägg av gkar »

Självklart blir det varmt!
Men det hindrar inte en del av de stora kompressortillverkarna att idag erbjuda maskiner specade till 100% dutycycle.
Service på en större kompressor är som att göra 1000 milaservice på en bil, oljebyte, filter och remmar!..
Atlas Copco har även kolvkompressorer specade till 100%, men visst är det i två steg. Två kolvar i serie istället för parallellt som de enklare har.

För fysiskt små maskiner utan kolvar, kolla Mattei, små lamellkompressorer. Inte så dyra heller. Inte gratis heller.
Jag har haft en liten 3kW.
https://www.matteigroup.com/vane-compre ... ade-series
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: luftkomressor i servicebil

Inlägg av GFEF »

Från länken om lamellkompressorer :

>The integrated system of separating the oil in several stages, as well as allowing an exceptionally low consumption of lubricant,

Att avlägsna olja från ?( troligen tryckluften) kan betyda att de arbetare med stor oljecirkulation medföljande tryckluften genom kompressorn.

En vätska som olja kompares nästa inte alls därför ingen uppvärmning fungerar som värme upptagare som håller ner temperaturen i kompressorn.
Efter oljeavskiljare passeras olja en stor kylare som ersätter mellan kylningen i flerstegs kompressor.
Därför kan "oljeinsprutad" enstegs kompressor arbeta 100% av tiden utan behov stå still för avkylning.
Användarvisningsbild
onceagain
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 december 2018, 12:31:00
Ort: åsa fem mil söder gbg

Re: luftkomressor i servicebil

Inlägg av onceagain »

tack för alla svar,,för mig var det en bra början på att hittta möjlighet till detta, och mitt sökande fortsätter.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: luftkomressor i servicebil

Inlägg av Sverige »

onceagain skrev:en trefas direktstartad luftkompressor som har 400v och 16a,jag är med så långt som att effekten är p=16x400=6400w

Vad står det på märkskylten på motorn?

16A ger 11kW. När det handlar om trefas får man inte glömma att räkna med roten ur tre, 16A * 400V * √3 (man kan även räkna 16 * 230 * 3).
Skriv svar