hadde jag varit trådstartare hadde jag noga funderat på vad jag måste ha och vad som vore bra att ha
vi gissar tryck till 6-8 bar och sedan vilket föde och hur mycket man behöver annvända det?
sedan fundera på möjliga vägar för att få det
om det är låga flöden och sällan så kan det enkla vara en växelriktare och standardkompressor
sedan följer en hel hope varianter
förbränningsmotordrivna kompressorer, kolv eller skruv o.s.v
eller elverk och kompressor med elmotor
kan ju vara så att kompressorn annvänds mycket men att man har tillgång till el det mesta av tiden
eller tar man en 12/24v kompressor med likströmsmotor
eller bygger en egen med bra prylar
eller kompressor påhängd på fordonets motor
om det är roligt fordon kan dom ju ha kraftuttag som passar kompressor
man kan kanske ha 300 bars tuber med sig om det är sällan arbete, och ha kompressor för det hemma
men en ordentlig fundering på vad man måååste ha från trådstartaren är det vettigaste starten
luftkomressor i servicebil
Re: luftkomressor i servicebil
Självklart blir det varmt!
Men det hindrar inte en del av de stora kompressortillverkarna att idag erbjuda maskiner specade till 100% dutycycle.
Service på en större kompressor är som att göra 1000 milaservice på en bil, oljebyte, filter och remmar!..
Atlas Copco har även kolvkompressorer specade till 100%, men visst är det i två steg. Två kolvar i serie istället för parallellt som de enklare har.
För fysiskt små maskiner utan kolvar, kolla Mattei, små lamellkompressorer. Inte så dyra heller. Inte gratis heller.
Jag har haft en liten 3kW.
https://www.matteigroup.com/vane-compre ... ade-series
Men det hindrar inte en del av de stora kompressortillverkarna att idag erbjuda maskiner specade till 100% dutycycle.
Service på en större kompressor är som att göra 1000 milaservice på en bil, oljebyte, filter och remmar!..
Atlas Copco har även kolvkompressorer specade till 100%, men visst är det i två steg. Två kolvar i serie istället för parallellt som de enklare har.
För fysiskt små maskiner utan kolvar, kolla Mattei, små lamellkompressorer. Inte så dyra heller. Inte gratis heller.
Jag har haft en liten 3kW.
https://www.matteigroup.com/vane-compre ... ade-series
Re: luftkomressor i servicebil
Från länken om lamellkompressorer :
>The integrated system of separating the oil in several stages, as well as allowing an exceptionally low consumption of lubricant,
Att avlägsna olja från ?( troligen tryckluften) kan betyda att de arbetare med stor oljecirkulation medföljande tryckluften genom kompressorn.
En vätska som olja kompares nästa inte alls därför ingen uppvärmning fungerar som värme upptagare som håller ner temperaturen i kompressorn.
Efter oljeavskiljare passeras olja en stor kylare som ersätter mellan kylningen i flerstegs kompressor.
Därför kan "oljeinsprutad" enstegs kompressor arbeta 100% av tiden utan behov stå still för avkylning.
>The integrated system of separating the oil in several stages, as well as allowing an exceptionally low consumption of lubricant,
Att avlägsna olja från ?( troligen tryckluften) kan betyda att de arbetare med stor oljecirkulation medföljande tryckluften genom kompressorn.
En vätska som olja kompares nästa inte alls därför ingen uppvärmning fungerar som värme upptagare som håller ner temperaturen i kompressorn.
Efter oljeavskiljare passeras olja en stor kylare som ersätter mellan kylningen i flerstegs kompressor.
Därför kan "oljeinsprutad" enstegs kompressor arbeta 100% av tiden utan behov stå still för avkylning.
Re: luftkomressor i servicebil
tack för alla svar,,för mig var det en bra början på att hittta möjlighet till detta, och mitt sökande fortsätter.
Re: luftkomressor i servicebil
onceagain skrev:en trefas direktstartad luftkompressor som har 400v och 16a,jag är med så långt som att effekten är p=16x400=6400w
Vad står det på märkskylten på motorn?
16A ger 11kW. När det handlar om trefas får man inte glömma att räkna med roten ur tre, 16A * 400V * √3 (man kan även räkna 16 * 230 * 3).