Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

Har en neonskylt som inte ville lysa efter framplockandet efter att julpyntet kastats ut.
20190109_142718.jpg
Felsökning, 12v från adapter fanns, plockade isär allt och kunde se att det var värmeskada på kretskortet under dioderna 4007 och trissan D882[bytte dessa mot i skrotlådan hittade trissa Bd677 samt 1N4004,
20190109_142911.jpg
testade igen med adaptern som då tändes i 1s släckt i 5s och så upprepades det tills jag drog ut adaptern. Kopplade in labbaggregatet och kretsen drar 0.7A samt att röret lyser fint, åkte och köpte en kraftigare 12V adapter men det blev inte bättre,kopplade in ett switchat nätagg på 12V 6A, lyser fint i nästan en dryg 1/2minut, trissan brinner mörkret lägrar sig åter.
Byter trissan och åter till labbagget 5V 0.7A inga problem ökar spänningen till 12 v och innan minuten är slagen så ökar strömmen till 1.8A och mörkt.
Kopplar in skåpet inställt på 20V/ 0.1mS och får dessa värden vid 5V inspänning, frekvens 100kHz ??
20190109_145449.jpg
Ökar inspänningen till 12V och då ökar frekvensen 5ggr, spänningen dyker igen samt strömmen ökar. Samma inställning på skåpet här.
20190109_145540.jpg
Nu kommer frågorna,
1, Verkar klart att problemet ligger i oscilliceringen men vad borde det vara för frekvens på den?
2, Spänningen ut till röret torde ligga över 2kV, -men vilken kV? då jag mätte med skåpet som belastar röret får jag 1kV och då är röret nästan mörkt.
3, Någon som har en ritning på en stabil hsp-krets?
Har både googlat samt sökt i forum men hittar inget angående detta - Neonnovis som jag är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av YD1150 »

BD677 är en darlingtontransistor, 2SD880 är en "vanlig".
BD677 är antagligen för långsam, hitta en BD243 t.ex. så kan det fungera bättre.

Det är säkras för ditt oscilloskop att inte mäta direkt på högspänningen, mät
på lågspänningssidan, på kollektorn = plåtbiten med hål i på transistorn.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av xxargs »

bilden med kortet med transformatorn är alltså den som gör högspänningen ??


med tanke på det få antalet komponenter så luktar det block-oscillator och spänningsspiken får man när trissan stänger och det blir en spänningsspik även där men kanske en 1/10-del av vad som visas på sekundärsida (beror på omsättningen mellan lindningarna i trissan)

Trafon har förmodligen 3 lindningar, en för primären och kopplad till den jordande trissan, en för åtekopplingen mot trissans bas och känner av magnetflödesändringarna i i trafon och är förutsättning för att oscillering skall etableras - även den tar upp en kvot av högspänningspulserna och om inte ev skyddskomponenter runt om fungerar som tänkt så kan basen på trissan slås sönder samt förstås högspänningslindningen mot röret. Med denna design så kan man inte förvänta sig allt för lång livslängd på röret då det är likspänningspulser i bara en riktning som går igenom röret - med växelström och lika mycket ström åt båda hållen per hel period så blir hållbarheten längre (minskar på slitaget och förgiftningen av elektroderna)

Frekvensen styrs till stor del av trafons induktans och mättningspunkt i kärnan (och här troligen är ferritisk och inte bladad järnkärna iom. den höga frekvensen).

beteenden är rusning efter en kort stund drift och det kan bero av värme på trissan (verkar inte vara kyld på bilden) - varför den blir varmare än tidigare är att utreda, men man kan prova att sätta en kylplåt som prov och se om det håller längre tid.

varför trissan blir varmare nu än tidigare kan bero på flera orsaker som överslag i trafo, att det diffunderat in gas/luft i neonröret över tiden och högre genomsnittlig tryck och enligt Paschens lag gör spänningen sakta men säkert blivit högre för driften och närmat sig trissans maxspänning och den börja läcka för mycket i spänningstopparna (och ger i sin tur värme och lägre spänningstålighet vid högre värme gör att strömmen ökar ytterligare och det rusar )

om det gått in luft (eller snarare huvuddelen helium från luften då denna har högst diffusions-rörlighet i material) i röret så kan man inte göra så mycket åt detta, men man kan prova en trissa ur samma familj med högre spänningstålighet, att kyla trissan, kanske driva med lite lägre spänning etc. men då 'in mind' att det roliga kommer att sluta att fungera förr eller senare.

(om röret är belagt invändigt och lyser blått så beror det troligen att den har en smula kvicksilver i sig på samma sätt som lysrör, medans ren Neon ger röd till brandgul färg)
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

YD1150 skrev:BD677 är en darlingtontransistor, 2SD880 är en "vanlig".
BD677 är antagligen för långsam, hitta en BD243 t.ex. så kan det fungera bättre.

Det är säkras för ditt oscilloskop att inte mäta direkt på högspänningen, mät
på lågspänningssidan, på kollektorn = plåtbiten med hål i på transistorn.
Säger inte emot dig angående trissorna men ska man verkligen förvänta sig den höga frekvensen på spikarna ? upp emot 500kHz?
Hade den legat på 10-50kHz skulle jag inte reflektera alls över det.
Mätningen på bilderna är gjord på lågspänningen och på högspänningen mätte jag med 10X probe fast 100X hade varit bättre, har ett gammalt analogt skåp som klarar 500v så i detta fall blev det inte mer än 100v in men du har en point där, -man ska vara försiktig med hsp, fast den här hsp:n är väl närmast att jämställa med statisk elektricitet då det knappt existerar någon ström.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av YD1150 »

Tänkte mest på oscilloskopets "liv" :) , några dödliga strömmar ger den nog inte.
Sen har omvandlaren såpass hög frekvens att det bränns mer än känns som en "vanlig" (DC -> 50Hz) stöt
om man skulle komma i kontakt med högspänningen.
Prova en annan transistor, ingen darlington!
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

xxargs skrev:bilden med kortet med transformatorn är alltså den som gör högspänningen ??


med tanke på det få antalet komponenter så luktar det block-oscillator och spänningsspiken får man när trissan stänger och det blir en spänningsspik även där men kanske en 1/10-del av vad som visas på sekundärsida (beror på omsättningen mellan lindningarna i trissan)

Trafon har förmodligen 3 lindningar, en för primären och kopplad till den jordande trissan, en för åtekopplingen mot trissans bas och känner av magnetflödesändringarna i i trafon och är förutsättning för att oscillering skall etableras - även den tar upp en kvot av högspänningspulserna och om inte ev skyddskomponenter runt om fungerar som tänkt så kan basen på trissan slås sönder samt förstås högspänningslindningen mot röret. Med denna design så kan man inte förvänta sig allt för lång livslängd på röret då det är likspänningspulser i bara en riktning som går igenom röret - med växelström och lika mycket ström åt båda hållen per hel period så blir hållbarheten längre (minskar på slitaget och förgiftningen av elektroderna)

Frekvensen styrs till stor del av trafons induktans och mättningspunkt i kärnan (och här troligen är ferritisk och inte bladad järnkärna iom. den höga frekvensen).

varför trissan blir varmare nu än tidigare kan bero på flera orsaker som överslag i trafo, att det diffunderat in gas/luft i neonröret över tiden och högre genomsnittlig tryck och enligt Paschens lag gör spänningen sakta men säkert blivit högre för driften och närmat sig trissans maxspänning och den börja läcka för mycket i spänningstopparna (och ger i sin tur värme och lägre spänningstålighet vid högre värme gör att strömmen ökar ytterligare och det rusar )

om det gått in luft (eller snarare huvuddelen helium från luften då denna har högst diffusions-rörlighet i material) i röret så kan man inte göra så mycket åt detta, men man kan prova en trissa ur samma familj med högre spänningstålighet, att kyla trissan, kanske driva med lite lägre spänning etc. men då 'in mind' att det roliga kommer att sluta att fungera förr eller senare.

(om röret är belagt invändigt och lyser blått så beror det troligen att den har en smula kvicksilver i sig på samma sätt som lysrör, medans ren Neon ger röd till brandgul färg)
Ja bilden på kortet är det som gör högspänningen, ytterst få komponenter, trafon är omärkt men mäter jag på hsp-sidan får jag 570ohm, på trafons 3 ingångspinnar får jag o-1 Ω-o-1Ω -o (de små o:na är pinnarna på trafons primärsida) trissans collektor går till yttre 1:a (o) och den andra mittre (o) går till 12v ingången, 3:e yttre (o) går till trissans E via en konding märkt 472? -"vad nu det kan vara för värde?"så min teori är att man helt enkelt har transformerat upp någon form av frekvens,spikar, oscillation?? liknande tändspole till en bil. Kom ihåg att detta är det enklaste, billigaste kinesjoxet tekniskt sett :kortis:
Trissan hade ingen kylfläns från början heller men det jag hänger upp mig på är den höga frekvensen, behövs det verkligen (100kHz) ? kanske kondingarna är ur värde. Kan ju så vara att även röret börjat läcka som du nämner ?
Det är ingen märkvärdig skylt i sig, finns att köpa på de flesta ställen typ 10an & 5:an, present/souvenirbutiker mm för en dryg 500hundring så det är ju ingen "big deal" att handla en ny och mäta på det kretskortet (gå till facit :? ) är man ett klåfinger så är man, :D :D måste bara få veta och alltid lär man sig nått nytt och sån här elektronik har jag aldrig hållt på med.
Läste att det tydligen är argon med någon inblandning när det blir blått ljus?
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

YD1150 skrev:Tänkte mest på oscilloskopets "liv" :) , några dödliga strömmar ger den nog inte.
Sen har omvandlaren såpass hög frekvens att det bränns mer än känns som en "vanlig" (DC -> 50Hz) stöt
om man skulle komma i kontakt med högspänningen.
Prova en annan transistor, ingen darlington!
Jo jag förstod det :D skåpet tackar för din omsorg 8) det har överlevt både den ena och andra misshandeln genom tiderna och eftersom det är ett katodstråleskåp från 1992 tål det nog nästan en kärnvapenexplosion så det kanske överlever även mig :badgrin: är sugen på att köpa ett modernare skåp, digitalare -mest för att de då tar upp endast en bråkdel av arbetsytan samt går att köra på batteri om man vill ta det med sig mm,mm men så länge det här skåpet tickar & går känns det tyvärr som "overkill"
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

Kennydy skrev:Har en neonskylt som inte ville lysa efter framplockandet efter att julpyntet kastats ut.
20190109_142718.jpg
Felsökning, 12v från adapter fanns, plockade isär allt och kunde se att det var värmeskada på kretskortet under dioderna 4007 och trissan D882[bytte dessa mot i skrotlådan hittade trissa Bd677 samt 1N4004,
20190109_142911.jpg
testade igen med adaptern som då tändes i 1s släckt i 5s och så upprepades det tills jag drog ut adaptern. Kopplade in labbaggregatet och kretsen drar 0.7A samt att röret lyser fint, åkte och köpte en kraftigare 12V adapter men det blev inte bättre,kopplade in ett switchat nätagg på 12V 6A, lyser fint i nästan en dryg 1/2minut, trissan brinner mörkret lägrar sig åter.
Byter trissan och åter till labbagget 5V 0.7A inga problem ökar spänningen till 12 v och innan minuten är slagen så ökar strömmen till 1.8A och mörkt.
Kopplar in skåpet inställt på 20V/ 0.1mS och får dessa värden vid 5V inspänning, frekvens 100kHz ??
20190109_145449.jpg
Ökar inspänningen till 12V och då ökar frekvensen 5ggr, spänningen dyker igen samt strömmen ökar. Samma inställning på skåpet här.
20190109_145540.jpg
Nu kommer frågorna,
1, Verkar klart att problemet ligger i oscilliceringen men vad borde det vara för frekvens på den?
2, Spänningen ut till röret torde ligga över 2kV, -men vilken kV? då jag mätte med skåpet som belastar röret får jag 1kV och då är röret nästan mörkt.
3, Någon som har en ritning på en stabil hsp-krets?
Har både googlat samt sökt i forum men hittar inget angående detta - Neonnovis som jag är.
Ritat upp schemat efter komponenterna på kretskortet nu efter bästa förstånd och detta ska alltså ge en hsp som får röret att lysa. kondingarna har då en egendomlig märkning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Henry »

223 = 22nF
472 = 4,7nF
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av xxargs »

typisk enklast möjliga block-oscillator koppling-konstruktion.

att kolla är att 22nF-kondingen verkligen är fortfarande 22 nF - om inte strömmen tappas av på högspänningssidan så är induktansen förmodligen i resonans med det och kappar spänningen lite - men främst är det nog för att plocka bort lite övertons-störningar.
Kennydy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 januari 2019, 14:41:13

Re: Fråga om spänning/frekvens "Rock" neonskylt.

Inlägg av Kennydy »

Henry skrev:223 = 22nF
472 = 4,7nF
Tackar så hjärtligt för infon om värdet på kondingarna..
Skriv svar