24v pwm -> 12v pwm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Den är .. samma som innan. Som igår ungefär.
Ingen aning med andra ord.. :D

Men det jag börjar inse är att chansning är inte vägen att gå.
Så jag ska gräva fram silliskåpet och ha en liten mätövning. Men med den infon är jag inte säker på att jag kommer kunna komma fram till nåt.

Vad ska jag ta reda på?
* Switchfrekvens
* Är PWM verkligen mellan 0-100%
* Spänning

Nåt mer?
Spontant:
2A gatedriver känns onödigt ifall du använder 47 ohm gatemotstånd.
Just MAX626 tänkte jag för jag har använt den innan, behövde nåt som inverterade min signal, och .. det är allt?
Menar du att 2A är i överkant? Eller hela gatedrivern som är onödig? För den är ju lite dyr, så ett alternativ är alltid välkommet.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Du behöver egentligen bara mäta dig fram till om det fungerar som tänkt, switchfrekvensen kommer sannolikt inte vara speciellt hög.
Att drivaren klara 2A spelar naturligtvis ingen roll, visst det finns billigare (har inget förslag just nu..), kolla elfa eller dylikt och sortera efter pris så hittar du säkerligen billigare.
Gatemotståndet är det bara testa sig fram till, är mosfeten tungdriven minskar du osv tills förlusterna är försumbara.
Med en ordentligt tilltagen drivare kan du utan problem skala upp som du vill och switcha 50A med rätt mosfet om du så vill.

Istället för spännningsdelare på utgången kopplad till 24V kan du antagligen använda pull-up till 12V/VCC för drivaren istället. Resultatet blir detsamma men ett motstånd mindre och man vet att spänningen blir rätt.

Angående placering av gateresistor, avkoppling osv, så är det hela loopen som ska hållas kompakt, avkoppling - vcc - utgången till gate - source och tillbaks till drivarens och avkopplingens gnd. Att bara en del sitter nära gör inte saken bättre.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Ok, så om det är låg switchfrekvens, varför inte bara löda fast gate och source från en TO220 parallellt med den SOT23 som redan sitter där, dra drain till lysdioden, och så är det klart?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Ja det har han själv redan varit inne på, men inte parallellkoppla utan byta mosfeten.
Är inte den nya mosfeten för tungdriven och gatedrivningen på kortet för klen bör det fungera.

Nu har jag enbart tipsat om vad jag tycker verkar enklast, en drivare och några billiga kringkomponenter ger en lösning som lätta går att anpassa för vilken spänning och ström som behövs samt ingen åverkan på drivaren.
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Då har jag mätt!
1khz on the dot säger rigolen. Sigalen före NMOS är rak och fin, vpp 3,4v. Efter är den inte lika snygg, men fortfarande 1khz.

Jag mätte också 10kohm mellan G och 0v, samt 340ohm mellan uC och G. Men detta var ju såklart in circuit och på pyttesmå motstånd.

Så vad betyder detta? :)
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Du mätte alltså gaten på mosfeten på drivaren? Samt utgången/drain på samma mosfet?

Sätt ett pull-up på utgången till antingen 24V eller 12V som du ska mata din externa mosfetdrivare med, mät på utgången mot jord igen och får du en fin 1kHz signal där är det bara köra på. Eller fin och fin, är fyrkantsvågen någotsånär "fyrkantig" fungerar det bra, är toppen lite avrundad gör det inget för det tar mosfetdrivaren utan problem.

Frekvensen är låg så det är inget problem iaf.
Om du skulle ersätta mosfeten på kortet får nog inte mosfeten vara speciellt mer tungdriven med tanke på det relativt höga motståndet mellan uc och gate samt den låga gatespänningen.
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Japp, där mätte. Jag mätte också med drivaren lastad av slingan, så det bidrar ju till utseendet förstås.
Kan inte mäta olastat idag, mitt labb är nerpackat..

Men då ska jag revidera schemat med att bara ha pullupp mot 12V, borde funka lika bra som spänningsdelaren+
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Okej, ja sannolikt fungerar det utmärkt med pull-up så du behöver nog inte mäta så mycket mer. :)
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Sista utgåvan av schema kanske?
Slängde med avkopplingen enligt exempel i databladet, oavsett gatedriver så är det väl applicerbart tänker jag.
Sen är jag tveksam till om avkoppling har nån större betydelse för mig..

Tror vi på detta? Som en första version att testa. Fast detta borde vara så simpelt att jag nog kommer skippa prototypstadiet helt och köra på mönsterkort direkt. Som sagt, labbet är nerpackat..
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Har kikat på annan gate-drivare:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/g_/ds ... eng_ds.pdf


Denna borde funka precis lika bra som MAX626 men för 13kr istället för 50kr.

Jag har fått hjälp här innan att både cadda och fräsa ut kretskort, kanske är dags för det igen. Det funkade bra då. :)
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Förutom att den var slut i lager..
Nu fick jag lust att svära lite.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Nu ser jag inget schema, om det skulle vara ett sånt i inlägget tidigare. Men det är säkert rätt om det ser ut som tidigare, ungefär. :)

Det var väldigt va många Elfa hade som inte finns i lager.. Men den här då, 17.5kr exkl moms och SO-8-kapsel är nog billigaste i lager, .
Bland de billigare, ~8kr, är MIC4417 om du handlar på annat ställe än Elfa.
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Jag ser inte heller schemat, så det får jag ladda upp igen sen. Och kanske hela vägen..
Tackar för tipset på drivern, den ska jag kika på. Men nu sitter jag med pekofån, så det sparar jag på. :)
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Nu så:
hue6.png
Dock är schemat ritat med MAX626, men det har ju mindre betydelse, funktionen är ju densamma.
Avkopplingen verkar ju rätt likvärdig.

MIC4417 var singel kanal och SMD. Men Det löser sig ju.

Så om detta nu är nåt som liknar ett dugligt schema beställer jag prylar. All in bara, vad kan gå fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Det fungerar. :)
Men den där 1000pF, har du tänkt nå speciellt med den? Den gör nog inte så mycket mer än ökar strömpulsen när drivaren switchar.

Är den där 4.7uF kondensator en keramisk i liten kapsel behöver du inte 100nF för den tillför inte så mycket.
Parallellkoppla olika kapacitanser i samma kapselstorlek ger sällan någon fördel. Liten kapsel med hög kapacitans är bättre.
Skriv svar