24v pwm -> 12v pwm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Micke_s »

Detta kan även vara en lösning om du inte vill ändra så mycket i lådan.
R1 och R2 är bara nödvändigt om max VGS överskrids.
Altenativ är R1 + zener för begränsa gate spänningen.

Source kommer vara någonstans mellan 0 och 12v beroende på pwm pulsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Max VGS är 20V på den jag föreslog, så spänningsdelare eller zener lär ju behövas. Spänningsdelare med motstånd som detta förslag lär väl duga gott. Men här föreslås high side switching?
Varför tycker mitt minne att man ska undvika det?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Igår kom min LED-strips hem! :)
Dom pausade lite i en tull som förväntat, men detta plussade bara på dryga 100ingen. Det överlever jag.
Orden la jag 4/1, och med tullens uppehåll blir det ändå bara drygt 2v leverans. Riktigt bra! :)

Så dåså. Nu är det ju iallafall spikat med 12v slingor. Drivsteg ska till 100% byggas. Och jag gillar senaste förslaget från Micke_S.
Men hur var det nu med invertering? Jag har kikat ett tag nu och funderat. Jag tror det blir inverterat?
När HUE tänder till 100% så sänker ju den kanalen mot 0v. För att tända Micke_S´s idé behövs väl en hög signal för att tända LED?

Kan en simpel 74xxx inverterare duga? Eller ska man lika gärna gå på en mosfet-driver direkt kanske. Dom finns ju med inverterad eller "rak" signal.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Mickes förslag ger ingen invertering. När 24V PWM drivs hög är Vgs (med lämpliga R1 och R2) >10V och LED drivs med 12V. När 24V PWM drivs låg är Vgs 0V och LED är ansluten till 0V via R1+R2.

Om 24V PWM inte drivs låg, utan bara är passivt låg, behöver R1 och R2 vara ganska små för att kunna slå av MOSFET snabbt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Hur kan jag ta reda på om PWM drivs låg eller är passivt låg?
Genom att reverse engineera eller mäta?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Borde gå att mäta vid 0% duty med ett motstånd kopplat till 24V.
Eller kika lite på kretskortet. Halvbryggan är antingen MOSFET-diod eller MOSFET-MOSFET. I senare fallet dras utgången aktivt låg.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Jo det blir inverterat, lösningen ovan inverterar inte som sådan, men som du skriver lyser lysdiodrarna när drivarens mosfet leder ström mot jord, alltså är spänningen nära 0V på utgången när lysdiodrarna bör lysa och då leder den externa mosfeten inte.

Tycker fortfarande det verkar enklare med en mosfetdrivare och en n-kanals mosfet på låga sidan. Då får du ordentlig drivning av mosfeten dessutom.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Aha, jag förstod inte det.

Så 24V PWM är alltså sannolikt en halvbrygga med diod mot 24V och N-kanal MOSFET till jord? Eller bara open drain?

Ett alternativ är väl att sätta en induktans efter halvbryggan, och driva lysdioden från den, samt bara använda upp till ungefär 50% ljusstyrka?

Det känns som att vi behöver mer info om din 24V-drivare. Men om det bara är en open drain borde du ju som du skrev i första posten bara kunna koppla andra änden av lysdioden till egen 12V.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av Borre »

Det sitter en mosfet mot jord, se tidigare inlägg, framförallt bilden på kretskortet.
Enligt tidigare inlägg är mosfeten på drivaren för klen för att driva den nya slingan vid 12V. Allt står redan i tråden.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Ursäkta, jag hade visst redan glömt vad som stod på första sidan. Så om det inte sitter någon diod på andra sidan kretskortet är det alltså en open drain. Drivern verkar ju ha någon strömavkänning på höga sidan också. Om denna behövs för att allt ska fungera som det ska blir det ju problem.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Så..
HUE-pwm ---- resistorspänningsdelare ---- MAX626 ---- NMOS

Detta lär bli min lösning.
Ska kladda ihop ett schema. Imorgon. :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Så att strömavkänningen inte får kontakt med lysdioderna har ingen betydelse?
Eller är det strömbegränsningsrestorer?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Jag har inte forskat vidare i vad den shunten gör på HUE-kontrollern.
HUE-Slingan som ansluts är byggd som en klassisk slinga med LEDs och resistorer på slingan. Så det borde inte vara strömbegränsingen för slingan.
Sen har dom en beskrivning om att du kan bygga ut den till totalt 10m, men att totala ljuset blir detsamma.
Fast jag tror att det är nåt kortslutningsskydd eller liknande.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av FormerMazda »

Ritning! :)
hue5.png
Så här tror jag att det ska se ut om jag får gissa värden och återanvända andra byggen jag gjort.
MAX626, i databladet står en del om avkopplingskondingar, men jag har inte använt det innan på andra byggen, så jag kan nog skippa dom?

Men som jag ser det så spänningsdelar jag signalen från hue till att vara +12V eller 0V. Jag satte en spänningsdelare här för annars har jag ju bara en signal som flyter eller är 0V.
Denna signal går rakt in i MAX626, inverteras och driver en NMOS via 47ohm med 10kohm mot 0V.

Ser detta ut som en fungerande lösning, både avseende invertering av signalen, men också signalnivåer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 24v pwm -> 12v pwm

Inlägg av bearing »

Så vad är det för switchfrekvensen?

Spontant:
2A gatedriver känns onödigt ifall du använder 47 ohm gatemotstånd.
Avkoppling behövs definitivt, speciellt om 2A används. 1-10uF keramisk blir nog bra. Det är betydligt viktigare än placering av gateresistor som det skrevs om förut.
Om switchfrekensen är hög och det finns kapacitans på R-utgången eller INa-ingången, kan de där 10k fördröja stigande flank något, vilket ändrar pulsbreddsförhållandet lite grann.
Skriv svar