Komponentfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Tänkte försöka repa en elektronisk lysrörsdrivare.
Har lött loss några kondensatorer för att kolla dem. En av dem visar 0 när jag kapacitansmäter, medan den andra visar ca 22 nF.

Åtminstone den ena bör förstås bytas. Men det var länge sen jag höll på med elektronik, så jag vill dubbelkolla beteckningarna med er och höra vad jag ska byta ut mot.
IMG_6357.JPG
CY 1kV
CY= typen av kondensator, och 1 kV maxspänning.
B223JC = 22000 pF (= 22 nF, så den stämmer mot vad jag mätte)
B273JC = 27000 pF
Bokstäverna är väl bara toleranser.

Det finns fyra liknande kondensatorer på kretskortet. Dom andra två är 630V 104J, dvs 100000 pF = 100nF.

Borde man byta alla fyra? (kretskortet bör vara 4-5 år gammalt så det är nyare än då det tillverkades massvis med dåliga kondensatorer).

Vad ska jag ersätta den trasiga (eller alla) med? Det finns ont om 1kV-kondensatorer på electrokit med rätt kapacitans:
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... ensatorer/
Har inte kollat Elfa än, då jag är lite osäker på vilken typ och beteckning jag ska leta efter.

Hur viktigt är att jag får exakt rätt kapacitans? Funkar att byta mot en med högre kapacitans men inte lägre?

En annan fråga, mest av nyfikenhet. Vad kan det här vara för komponent?
IMG_6362.JPG
Det står L11 på kretskortet. Så det är ingen kondensator i alla fall (alla kondensatorer är märkta Cxx på kretskortet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av MadModder »

Det svarta är en spole med troligtvis en ferritkärna.

Kondensatorernas värden är olika viktiga beroende på vad deras uppgift är i kretsen. Är det bara filter är det inte extremt noga.
Är de däremot aktiva i switchkretsen är det viktigare att det blir rätt.

Det liknar doppad metalliserad plastfilm.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Aha. Då vet jag att det är en spole. :-)

Ok. jag letar efter kondensatorer med samma beteckning, då jag inte riktigt har koll på hur dom används i kretsen (har en ide, men inte mer än så).

Letade nu på Elfa. 1kV, 27 nF får jag bara en träff, men det är en annan typ av kondensator:
https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... 7E%7EnF=27

Har ni några tips? (och har jag tolkat beteckningen rätt?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av MadModder »

Filterlänkar funkar inte. Du kan skriva artikelnumret innanför elfa-taggar såhär så ordnar forumet rätt länk :)


Den där är dessutom en utgående modell. Det vore ju praktiskt om det kunde gå med 22 eller 33 istället.

Fast... betyder inte CY en Y-klassad filterkondensator? De finns dock bara upp till 500V på elfa.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Ok. Det kan nog stämma att det är filterkondensatorer. Har inte studerat så noga, men dom ser ut att sitta efter vad jag tror är likriktardioderna.

Har fotat av kretskort från både ovansida och undersida och spegelvänt undersidan så det är lätt att följa. Ska se om jag kan rita upp ett kretsschema för åtminstone biten fram till den trasiga kondensatorn.

Om inte Elektrokit eller Elfa har, finns det något annat ställe man kan beställa komponenter?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Komponentfråga

Inlägg av breflabb »

AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Fungerar dom eller måste det vara en speciell filterkondensator?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Komponentfråga

Inlägg av breflabb »

Det ska fungera. Dom är nog mest för o ta hand om stora pikarna
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Har nu tagit loss 10 kondensatorer och kontrollmätt både med kapacitansmätning, samt testat att ladda upp dem. Alla fungerar förutom den jag tidigare misstänkte. Den tar inte alls emot någon laddning.

Det är den på 27nF som är död.

Dock har jag kollat upp måtten och hålavstånd på kondensatorn som Elfa säljer, och den blir för stor. Den är 18x6x12 mm med hålavstånd 15 mm. Kretskortet har hålavstånd 5 mm och den gamla kondensatorn är 11x7x10 mm.

Ska kolla upp om det finns något annat ställe man kan beställa från.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Komponentfråga

Inlägg av breflabb »

Man kan förlänga benen och sedan bocka till så det passar om det finns plats
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av Glenn »

Du kan ju kolla mouser och digikey, dom har ganska bra sökmotorer också.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Ett alternativ skulle kunna vara följande ytmonterade kondensator. Den är 4.6 mm lång så den borde kunna fungera att löda direkt på kretskortet. Ska kontrollmäta kortet när jag går ut till verkstan.
https://se.farnell.com/avx/1812ac273kat ... /1780917RL

Dock finns följande notering i databladet:
Notes: Capacitors with X7R dielectrics are not intended for applications across AC supply mains or AC line filtering with polarity reversal. Contact plant for recommendations.

Borde inte spela någon roll, då jag tror kondensatorn sitter efter likriktning.

Bara ifall någon annan råkar ha ett flimmrande lysrör med elektronisk styrning så lägger jag med en bild på kretskortet, från ovansida och undersida med den trasiga kondensatorn inringad i rött. Obs att undersidan är spegelvänd för att lättare kunna jämföra med ovansidan.
IMG_1404comb-mirrored-small.JPG
Jag började rita upp ett kopplingsschema, men efter dioderna började det bli allt för grötigt. Finns det något bra program där man kan ta in en bild av ett kretskort, rita i kopparbanorna och låta programmet stuva om ledningarna man ritat till ett bra kopplingsschema?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Komponentfråga

Inlägg av TomasL »

Finns det något bra program där man kan ta in en bild av ett kretskort, rita i kopparbanorna och låta programmet stuva om ledningarna man ritat till ett bra kopplingsschema?
Beror ju på vad du vill betala för det, EDWIN klarar det.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Såg nu att det står "reflow soldering only" på just den kapslingen av den ytmonterade kondensatorn. Kan man strunta i det och löda för hand ändå? Eller är den för känslig eller vadå?

Jag har lött ytmonterade komponenter förut utan problem (med lödkolv).
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Komponentfråga

Inlägg av AlbertE »

Hittade till sist på Conrad:
https://www.conrad.se/p/panasonic-ecw-h ... al-1477204

1250V i stället för 1000V, men det är ju bara maxspänning så det ska väl fungera.
Skriv svar