Basreflexberäkningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Då, när det begav sig, på 1970-talet byggde jag och vi en massa olika högtalare. Jag minns med fasa 70/80-hornet, en origamiorgie i spånplatta, som inte blev roligare av att vi glömde en hammare inuti och måste skruva upp hela igen, eller varför inte "dasset" som storleksmässigt motsvarade sin namne... För orkestebruk.

Byggde ett antal 20l låddor och en liten 10l basreflex, för hembruk som lät hyfsat bra. Hittade beräknignsprogrammet, gjort på en HP41, efter dokumentation vi fick av den Svenska JBL-importören. Skall scanna och posta här :)

Numera finns avancerade räknare på webben, tex denna, men de gamla formlerna ger ett resultat som ligger rätt nära
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Både Ljudia och HiFi-kit har haft enkla beräknibgsprogram som jag använde till mina små 10-literslådor med Tangband-element.
Bra är om man kan fixa och trixa med basreflexrörets läng och diameter. Ibland hittar man inte ”rätt” rör.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av tecno »

Ibland hittar man inte ”rätt” rör.
Lite enklare idag då man kan 3D printa obskyra rör i olika diameter och form.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man hat 3D-printer. Annars stoppar man bara in portdiametern i formeln.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Jo, formen på porten är ganska okritisk, det är ju massan. Dock skall man undvika alltför smala hål om man inte vill bygga en vissla.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av xxargs »

hmm - förmodligen kan man ganska lätt konvertera HP41-programmet till att snurra på en free42 (hp42s när den är fysisk) HP42s var till stor del kompatibel med hp41 programmässigt då det var målet att det skulle bli en efterföljare, även om den under processen började vingla iväg mot nya mål med saker från hp28S mm. men samtidigt snöptes hårt då den inte fick bli för duktig att det skulle konkurrera med den tänkta framtida hp48...

Så föddes den idag förmodligen en av världens bästa 'vardags räknare' då hp48s och dess efterföljare inte räknas dit då de helt enkelt för stora, tunga och kräver en viss användarrutin på lite högre matematisk nivå kontinuerligt för att vara värt vikten och storleken - och därför hamnade väldigt många av dem i skrivbordslådan efter ev. studier etc.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Min HP41 är i daglig användning och mina två HP16C med :) Dessutom kör jag HP41 emulatorn i min Samsung.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av xxargs »

hp42s är fortfarande favoriten, men numera hemma enbart och free42 på allt bärbart - har också hp15c ('tyvärr' bara nya modellen fungerande - den 'äkta' går inte att få igång efter att någon idiot har plockat in batterierna i felvänd ordning och någon halvledare har brustit inne i chippen som nu gör att den drar massor av ström - och tro mig det har gjorts försök att fixa den då just den modellen är extremt sällsynt även för att vara HP-räknare), sedan finns det hp35s på jobbet...

hp41CV finns i familjen men inte hos mig...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av Tekko »

Jag är för lat för att tugga siffror på portade lådor, och föredrar slutna lådor ändåså.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AndersG skrev:Jo, formen på porten är ganska okritisk, det är ju massan. Dock skall man undvika alltför smala hål om man inte vill bygga en vissla.
Kolla också fonken-lådorna.
http://planet10-hifi.com/fonken.html
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av matsadona »

Åh, jäklar vad nostalgisk jag blev nu. Skrev en gång i tiden ett program i Pascal för beräkning av baslådor med formler från Dr Backes böcker. Kanske inte lät bäst, men tryck blev det i gamla 240'n.
Har nog källkoden i en gammal pärm här någonstans :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

Scanna och posta här!
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av matsadona »

Hade tyvärr inga utskrifter på källkoden, men hittade disketten med allt skolarbete från -93.
Dock var den inte läsbar, dvs Windows tolkar den som icke formatterad... skall se om det går att rädda något från den.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Basreflexberäkningar

Inlägg av AndersG »

OK. Lycka till!
Skriv svar