Batteriladdare som behöver kärlek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

DSC_6460.jpeg
DSC_6462.jpeg
DSC_6465.jpeg
Hej forum:are och God jul till att börja med.
Den här laddaren har legat på arbetsbänken några månader och väntat på sin tur. Lämpligt med lite julpyssel men omgående stötte jag på problem.

Se bifogade bilder och hjälp mig att komma vidare om nu nån har tid i julstöket.

Har någon av er mekat med en sån här?

Sekundärsidan är helt död och spänningslös så jag antar att det är inverterdelen på primärsidan som ballat ur. Diodbryggan är ok och det finns dryga 300 volt över den stora kodningen.

Misstänker ic-kretsen (närbilden) som dessvärre är helt omärkt och jag har noll erfarenhet av kapslar som ser ut på detta viset, nån som kan gissa eller vet vad det är och vad den ev kan ersätts med?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Marta »

Sådant här är oerhört vanskligt och allting är helt Ditt eget ansvar. Det enda säkra alternativet är att konstatera Game Over och låta återvinna burken.

Vill Du ändå prova så börja med att rita upp ett enkelt schema över primärsidan. Googla sedan efter datablad på kretsar det kan vara, jämför dem med Ditt schema och ser det vettigt ut, köp en krets.

Hitta dattablad är hyfsat enkelt, men hitta rätt kan vara svårt. Fick direkt upp en möjlig kandidat:
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 18cbe626ac

Montera och lägg den på ett säkert ställe när Du provar, där lite rök och eld inte gör någon skada. Fungerar den stabilt under längre tid så kanske den är lagad, eller kanske inte... Hur skall Du våga lämna den under laddning?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

Svårt att rita schema som att kortet är dubbelsidigt men jag ska klura lite. Tja jag har ett flertal andra laddare så et är inte därför jag plockar i den här utan det är mera av nyfikenhet om det går att laga och under tiden samla kunskaper. Alltså i klartext sno vetande från er som vet. :)
Ska kolla länken och se om den lär mig något, tack så länge.

Karl B.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Magnus_K »

Vad är det för ett märke på toppen av transformatorn? Är det bara ett sk "gucka"-märke? :wink:

Nja, försök göra som Invaliden skriver. Rita upp just hur primären ser ut. I alla fall vart dom olika benen på IC:n går.
Är det svårt att se så prova att belys kortet stark från baksidan. Om inte annat så resistansmät. Då lär du märka snabbt vart dom går.

När du ändå är igång så se om du kan mäta upp transformatorn. Primären har eventuellt en primär + en feedback-lindning men mät lite och se om det går att få ihop något vettigt.
SJM
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 augusti 2008, 18:03:56
Ort: Visby

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av SJM »

Hej !
kolla i databladet som Invaliden länkade. På sidan tre finns ett kopplingsexempel.
Försök hitta motsvarigheten till Rstart-up i din laddare. Mät och kolla om det håller rätt värde.
Kolla också Cvcc.

/Sven
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

Ja länken var riktigt undervisande. Hur hittade du den Martha, gillar inte att skriva invaliden. Ska fördjupa mig i funktionen som finns i länken och försöka förstå vad som gått galet. Men jag misstänker att det är IC:n i 220 kapseln som är "out of order" och minsann om den inte också ser sprängd ut vid ena benet.
Detta är forumets absoluta storhet, människor som välvilligt delar vetande och kunskap, tack snälla ni är värda en riktigt GOD JUL

Karl B.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Marta »

Diskussion om mitt namn hör inte hemma här. Exekvera en RTI (ReTurn from Interrupt) och fortsätt med sakfrågan. (tidigare namndiskussion arkiverad. //MadModder)

Din IC ser definitivt ut attha ventilerat den magiska röken. Kan vara spontant, kan vara motstånd/konding i en snubber som gett sig e.dyl.
Pricken på trafon ser ut som en lackdroppe. Då är det mörka bandet på sidan av spolen mer oroande.

För att hitta datablad så googla t.ex smps 6-pin to220. Leta även bland bilderna och följ upp de beteckningar som ser ut att kunna stämma. Titta även på komponenten noga. Ibland finns där en ingjuten stämpel som kan ge tillverkarens namn i bästa fall.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

DSC_6467.jpg
Respekt, förlåt mitt klavertramp.
Måste löda loss den här komponenten för att kunna kolla vidare eftersom den sitter illa till. Men hur mäter jag den för att kolla om den är frisk eller sjuk?
Vad det gäller transingen är det nog mycket riktigt överflödigt lack som syns men som liknar överhettning.
Har jag utan att ha fördjupat mig i schemat rätt om jag tar startar oscillosopet och försöker leta signaler omkring den här kusen? Vad kan jag förvänta mig för signaler om den är ok?
Strax innan den dog var det ramdom funktion som gick att ändra genom att knacka den lätt mot något. Det fick mig att misstänka reläfel men hann aldrig riva ner den för koll innan den slocknade.

Tack för respons och fortsatt GOD Julafton på er // Karl B.

Ps Losslödd så jag bif en bild och "Drain" pinne 1 ser man en skavank och jag kan inte mäta annat än avbrott åt alla håll på den pinnen.
Den enda beteckning som finns är en stämpel "A 13" ser mer än gärna tips på inköpsställe av ny eller ekvivalent.

DS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Retroperra »

kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

Hej RetroPerra och ett litet tack för senast.
Njae funktionsmässigt kanske men tveksamt om den pallar spänningen för jag mäter dryga 320 volt över den stora kondningen vilket jag misstänker inte matchar de 265 som denna tål. Iofs tillräckligt billig för ett test, tack så länge.

Karl B.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Marta »

Stecen säger 265V AC, det ger 373V toppspänning över kondingen. Om den är rätt är omöjligt att säga utan schemaritningen. Pinnarna ser ut att vara böjda annorlunda, så knappast exakt samma, men för funktionen kan det möjligen vara ok. Schema är nödvändigt.

Du behöver inte mäta mera på den gamla. Flisan som lossnat och sprickan säger allt om dess kondition.

Hur ser lödningarna ut på trafon? Är dessa uppluckrade och kanske någon även har en svart ring? Switchtrafos skapar ultraljud som luckrar upp lödningarna. Speciellt om det lödats med miljösurrogat och det har alla köpta konsumentprylar idag.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

IMG_0018.jpg
DSC_6468.jpg
Nope kan inte se några lödfel vid noggrann inspektion i stark förstoring. Tycker att principskissen och komponentlayouten stämmer väl med den i länken du skickade. De grövre ledningsbanorna där den avlödda kapseln suttit stämmer med PG-TO220-6-46/47 Drain resp GND och det är väl de som hanterar lite effekt om jag nu tolkar funktionsritningen rätt.

Svårt och eg omöjligt att göra en ritning eftersom delar av översidan skyms av komponenterna men jag har en känsla av att principskissen stämmer ganska väl så om jag utgår från den, vad har orsakat detta haveri? Transformatorn ser ok ut den stora kondningen mäter jag ok diodbryggan likaså.

Kan felkällan vara i sekundärdelen, kan en överbelastning där få få den här switchgrunkan att formligen explodera som den uppenbarligen gjort?

Bifogar en bild på primärsidans lödsida.

HoHo // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Magnus_K »

Har du mätt upp lindningarna på transformatorn, så dom inte är av?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av Marta »

Det finns flera ködningar på bilden som är i ett förfärande skick. De som ser värst ut är inte på själva trafon. Den översta i dess vänstra rad kan möjligen ha ett brännmärke. Snett upp åt höger från nämnda rad finns något med tre pinnar som ser riktigt illa ut.

Just att den behövde knackas på för att fungera säger att det är en dålig kontakt någonstans. De leder ofta till korta höga spänningar som får halvledare att gå sönder.

Chansa på en sådan krets om Du tror på den. Sätt en GLÖDlampa i serie med nätspänningen när Du provar den. Det förhindrar större fyrverkerier om det var fel.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Batteriladdare som behöver kärlek

Inlägg av kilimanjaro »

Halloj va kul att ni hänger med i mitt julpyssel.

Njae jag har granskat lödningarna i stark förstoring och även varit framme med kolven på några av dem. Är hyfsat van att hitta kallödningar så jag tror inte att jag missat nåt därvidlag men osvuret är som vanligt bäst. Går över en gång till och då ska jag också koncentrera mig på lödningarna som finns på kortets översida och som är så förbajjat svåra att se för där finns mycket ytmonterat som kräver stor försiktighet med kolven.
Bilden är inte heller riktigt rättvis, jag plåtade den med min utrustning för digitalisering av negativ och diabilder. Handhållen videobelysning som ljuskälla blev inte optimal därav lite skuggor omkring somliga lödöar.Borde ha riggat minst en lampa till för skuggfritt.

Magnus K. Jorå jag har mätt på trafon dock lite planlöst utan schema men kanske stämmer konstruktionen med principskissen och jag ska även försöka se dess lödöar på översidan. Letade kortslutning men inte avbrott, nya tag idag.

Hare gott i julfriden // Karl B.
Skriv svar