Mjukstart till svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Mjukstart till svets

Inlägg av Uttis »

Jag har köpt mig en ny svets. Den ska nog igentligen ha 25A säkring men jag kör den på 16A. När man drar igång den löser automatsäkringen ut så man får vicka upp den igen så funkar det.

Säkringen som löser är märkt C16, antar att det finns trögare att få tag i men finns det nått annat man kan göra?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Mindmapper »

Definitionen på hur mycket ström den ska ha är mycket otydlig. "Ska nog ha". Det måste väl stå vad den ska ha.
D16 har jag varit med om att svetsar ska ha, men det vet bara du vad du har för svets.

Att byta till D16 måste väl vara bättre än att börja trixa med mjukstartare.
Löser du ut och bryter upp din C16 nog många ggr nöter du ut den. Bättre att byta efter vad det står att svetsen ska ha.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Fortran »

Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Uttis »

Ja den ska ha 25A säkring, det är en invertermaskin som går på 3fas. Säkringen går aldrig när man svetsar utan bara när man startar maskinen så jag har ingen riktig nytta av att säkra upp.


Man kan inte bara lägga effektmotstånd imellan när man slår på maskinen och sen koppla förbi med en kontaktor när den är igång? Jag vill dra mig till minnes att nån gjort så fast använt en väldigt klen kabel istället för motstånd.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av prototypen »

Det är inte så konstigt med lite seriemotstånd och en kontaktor, jag gör detta regelmässigt till mina största 3 fas transformatorer.
För mig räcker det med kontaktorns tillslagstid på 20-40 ms.

Protte
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Nerre »

Ja det behövs inte så maffiga motstånd heller, just eftersom de är inkopplade så kort stund. Däremot bör man kanske fundera över vad som händer med motstånden den dag kontaktorn inte drar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av prototypen »

Då exploderar motstånden.

Protte
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du bör inte byta till D16 säkring bara så, pga utlösningsvillkoret.

Invertersvetsen drar ganska mycket ström när.du slår på spänningen för då laddas kondensatorerna i nätdelen.

En resistormjukstart fungerar utmärkt i det fallet. Eller en öååång förlängningsladd. Men då kommer nog inte säkringarna skydda mot kortslutning.

Vad kan svetsen dra, säg 2-3kW vid svetsning ?
100-150A gånger 20V?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Nerre »

prototypen skrev:Då exploderar motstånden.
Nä, det behöver de inte göra, men de kanske brinner sönder. Jag har provat (i tjänsten), jag tror motstånden var på typ 16 ohm och 50 W, keramiskt kapslade, till en trafo som jag tror var på 6 kW (men den drog ju inte så mycket i startögonblicket). Jag var beredd på att de skulle smälla men de bara brann till avbrott hur snällt som helst.

Den kontaktorn matades från trafons sekundär då det fanns ju en massa fel som kunde leda till att den aldrig drog, så då blir man tvungen att testa vad som händer.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av prototypen »

Keramiska brinner nog lugnt och stilla men jag använder de i aluminiumprofil, men det kanske är dumt.

Protte
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av svanted »

man ska nog minimera effektbufferten på motståndet..
har man en kylfläns måste den upp till flera hundra grader innan motståndet börjar brinna...
då kan något annat i närheten ta eld eller smälta.
så ett frihängande motstånd långt från allt brännbart och med lufthål ovanför i lådan....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av mrfrenzy »

Vill man vara helt säker är det ju bara att seriekoppla motståndet med en säkring som har god termisk kontakt. Då bryts strömmen direkt vid eventuell överhettning.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Mindmapper »

rikkitikkitavi skrev:Du bör inte byta till D16 säkring bara så, pga utlösningsvillkoret.

Invertersvetsen drar ganska mycket ström när.du slår på spänningen för då laddas kondensatorerna i nätdelen.

En resistormjukstart fungerar utmärkt i det fallet. Eller en öååång förlängningsladd. Men då kommer nog inte säkringarna skydda mot kortslutning.

Vad kan svetsen dra, säg 2-3kW vid svetsning ?
100-150A gånger 20V?
Vad kan vara bättre D16 eller mjukstart? En svets som är tänkt att användas med 25A säkring, kommer förmodligen att dra ganska hög ström för en 16A avsäkring. Kan den inte dra betydligt mer än 2-3 kW? Tycker att spänningen 20V låter låg. Upp mot det dubbla är väl inte ovanligt? Sedan har vi en del förluster i maskinen så jag kan nog tänka att man kan ligga på en 8 - 9 kW. Svetsar man lite grövre material kan det bli att man ligger på en effekt som innebär att man kommer nära 16A.

Nu ska en 16A installation klara av att jobba med den belastningen även längre tider. Men en mjukstart som är lite fel utförd kan utveckla en hel del värme speciellt vid felfall. En D16 borde väl vara säkrare?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Uttis »

Nu har jag beställt mig 3st motstånd och prova med. Om det funkar snålar jag nog och tar en vanlig brytare för överkopplingen, en sån har jag liggandes.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mjukstart till svets

Inlägg av Uttis »

rikkitikkitavi skrev:Vad kan svetsen dra, säg 2-3kW vid svetsning ?
100-150A gånger 20V?


29V * 350A blir det så den ligger över 10kW på max, jag använder nog runt 7kW
Skriv svar