Felsökning Moving head

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av Borre »

Har du mätt nått jag skrev tidigare?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av matsadona »

GND - VCC = ca 12-13 V

GND - DRAIN = pendlar lite mellan 350-450 V
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av malman »

Dubbeldioden och ic’n verkar hela då du kan se pulsande utspänning... men något får ic’n att inte fortsätta driva trafon. Mitt tips enligt nedan..
Då skulle jag kolla D5 som skall förse primär switchen med matningsspänning under drift. (För att slippa elda upp så mycket effekt i motståndet R1 från den likriktade nätspänningen.
Kolla att den verkar hel, och sen om den verkar ge något strömtillskott. Borde komma pulsr med switchfrekvensn här, dvs mellan d5 och motståndet.

Trafoutgången och d5 och dess seriemotstånd laddar kondensatorn och matar kretsen. Dock måste R1 till för att kretsen skall starta, men R1 kommer elda bort för mycket effekt om den skall mata kretsen kontinuerligt, därav d5 mm.

Edit: Q3 råkade bli ritad som en NPN här men det skall nog tas med en nypa salt.. kanske är en FET eller nåt... inte listat ut den biten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av matsadona »

Det är en spänning på ca 13 V nästan hela tiden mellan D5 och R3.
Verkar dock som att den dippar ner till några få volt var 7-8 sekund. Multimetern är ju inte supersnabb.

C2 är förövrigt på 22uF.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av Tekko »

Har du kollat om det dyker upp nån spänning öht på utgången när den provar att starta ?

Jag felsökte en nätdel i en platt-tv en gång som bara tickade när den försökte starta, där alla spänningar utom en skjöt upp till märkspänning och sen dalade ner som en vanlig kondingurladdning medans en spänning bara blev en liten blip på oscilloskopet, visade sej vara en kortad diod, klippte av ena benet sen startade tv'n glatt, då jag inte hade nån liknande diod till hands så lödde jag bort den och lät de andra 2 i parallel ta över, och killen som ägde den sa att den fick funka så länge den fortsatte funka och sen åka till skroten, så vi sket i att byta dioden.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av matsadona »

Inte den minsta aktivitet på utgången (digital multimeter eller gammal hederlig spänningsprovare).
Kanske skulle det synas något med en analog multimeter...?

Skall försöka få tag i en ny switch krets och dubbeldiod och byta.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av Tekko »

Du behöver ett skop för att se vad som händer på utgången.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av matsadona »

Sådär, ett år senare fick jag tummen ur och tog tag i detta igen. Beställde tidigare nämnd dubbeldiod från Electrokit och bytte ut mot denna.
Voila, det fungerar. Första rökpuffstestet gick smärtfritt och jag hade 12VDC ut igen från PSU. Kopplade sedan på last och det fungerar fortfarande =)
Helgen började bra. Blir onekligen lite sugen på att plocka fram rökmaskinen och ett par öl :badgrin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Felsökning Moving head

Inlägg av malman »

Trägen vinner... :tumupp:

Dåligt track reckord för oss andra forumister... då vi inte lyssnade tillräckligt på dig om q1... ;)
Skriv svar