Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban77
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 augusti 2018, 14:17:09

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av laban77 »

Hallå igen. Har inte kommit till skott än men idén är inte bortglömd. Råkade se det här klippet som inspirerar vidare. Använd diffuser och fresnel-lins från en gammal TV för ett ännu verkligare dagsljus. https://youtu.be/8JrqH2oOTK4
laban77
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 augusti 2018, 14:17:09

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av laban77 »

arvidb skrev:Typ den här solpanelen, en LumiFlex300 och ett motstånd på 5 Ω/10 W borde funka bra om jag inte tänker fel?
Nu är jag på gång att beställa grejer. Lite osäker på motståndet mest. Räcker 10 W? Panelen verkar ge 20 Wp. Skulle man kunna välja en potentiometer istället och testa i fall inte 5 Ω är precis lagom? Det beror väl lite på vinkel mot solen och sånt kan jag tänka mig.

Hur är det med kablar? Går det med nästan vad som helst när man pratar om 12V, 20W? Vill ju helst inte att huset ska brinna ner en solig dag.

Sist men inte minst, hur skulle ni koppla ihop grejerna? Rekommenderar ni några särskilda kontakter som gör det lättare, eller är det lika bra att löda på direkt? Tänker mest på kopplingen till panelen som ju ska sitta ute i regn snö och rusk.

Så, lite sammanfattat innan beställning (Givet panelen och LEDarna ovan), vilka komponenter skulle ni beställa (helst från Conrad när jag ändå beställer panelen därifrån):

Vilken resistor/potentiometer?
Vilken kabel?
Eventuella kopplingar/kontakter?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av PeterH »

Alternativ som jag inte vet om du tittat på, led in ljuset via fiber... :
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av arvidb »

Det kanske är bättre ändå att använda ledlisten du länkade till först med den panelen. Även om listen i sig har sämre prestanda så ger den ju mer ljus totalt eftersom den matchar paneleffekten bättre. Du slipper bränna bort en del av effekten med ett motstånd. Men vill du kanske utöka installationen med en större panel och fler lister i framtiden så skulle jag gå på den bättre listen + motstånd. Sen är det ju detta med färgtemperaturen också.

Tänk på att använda kabel och kontaktdon/kabelskarvar som är gjorda för utomhusmiljö. Jag har dålig koll på detta men någon annan kan säkert komma med specifika tips. Kabeln bör väl vara UV-säker i alla fall, och så finns det till exempel täta/fettfyllda(?) klämhylsor för att skarva kabel utomhus tror jag?

Hur lång kabel blir det ungefär? Ur brandsynpunkt lär 0,5 mm² räcka mer än väl för 1 ampere, men man vill kanske räkna på spänningsförlusten också.
laban77
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 augusti 2018, 14:17:09

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av laban77 »

Jag har någon gammal lampsladd liggande så den bör väl räcka för inomhusdelen. Gissar att det blir ca 3-4 m totalt.
laban77
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 augusti 2018, 14:17:09

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av laban77 »

Det här var ganska pedagogiskt för en nybörjare, men ändå lite nedslående att det verkar lite meckigt att koppla ljus till en solpanel https://youtu.be/JZQEJ33xblE. Man ska ha någon transformator/regulator antar jag. Här använder han visserligen en glödlampa men ändå. Tror jag har för lite kunnskaper för att välja solpanel, LED och driva det på ett optimalt och framför allt säkert sätt (jag har ju ett hus gjort av trä trots allt).

Hur funkar såna här solcellsdrivna "strålkastare" om man bara sätter de i PÅ-läge hela tiden? https://www.conrad.se/p/solcells-spotli ... ra-1094733
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av svanted »

tänker på en stor lins/parabol på taket och ett knippe ljusledare in i huset bakom en diffusor.
laban77
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 augusti 2018, 14:17:09

Re: Artificiellt dagsljus: Solcellspanel till LED (Nybörjarf

Inlägg av laban77 »

Annars finns ju såna här att köpa färdiga: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 55113ITqyq

Liiite tråkigare, men ack så mycket enklare.
Skriv svar