Tempgivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Tempgivare

Inlägg av rs2_nisse »

Är det någon som vet vart jag kan få tag på en likadan givare och vad betyder märkningen på sidan. Jag har hittat lika givare men märkningen på sidan stämmer inte. Länka gärna till ställen där jag kan köpa en.
Givaren är för övrigt till en cylinda torktumlare och dom säljer endast hela värme elementet inklusive givaren men då kostar det 1500kr plus frakt.

Bifogar bilder på givaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av TomasL »

Det är en OEM--Klixon brytare (dvs en termostat). Sannolikt omöjligt att få fram vilken bryttemperatur den har.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Tempgivare

Inlägg av Janson1 »

Är det avbrott i den?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17148
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av AndLi »

Lyckas du få fram bryttemp har jag ett litet lager...
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Tempgivare

Inlägg av rs2_nisse »

Lite mer info kommer här.
Har kommit fram till att det är en givare av ntc typ. Är dock säker på att det är fel på den. När jag mätte den igår så låg resistansen på strax under 1000 ohm. När jag värmde den med värmepistol sjönk resistansen till ca 500 hon (varm så man inte kunde hålla i den). Men lägger jag is på den så ökar resistansen till max 1004 ohm oavsett hur mycket jag kyler den. Problemet med torktumlaren är att den inte blir varm. Jag har provat att ersätta givaren med ett motstånd på 10000 ohm och då hoppar värmen igång .
Funderar på om denna kan funka och om någon elektronik firma säljer sådana.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2525893730

Reservdelar som säljs specifikt till en tvättmaskin tex brukar alltid vara mycket dyrare än om man köper samma del av tex electrokit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av TomasL »

Reservdelar som säljs specifikt till en tvättmaskin tex brukar alltid vara mycket dyrare än om man köper samma del av tex electrokit.
Det beror nog på att man inte brukar kunna köpa dem någon annanstans än av tillverkarens reservdelsbolag.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tempgivare

Inlägg av breflabb »

rs2_nisse skrev:Lite mer info kommer här.
Har kommit fram till att det är en givare av ntc typ. Är dock säker på att det är fel på den. När jag mätte den igår så låg resistansen på strax under 1000 ohm. När jag värmde den med värmepistol sjönk resistansen till ca 500 hon (varm så man inte kunde hålla i den). Men lägger jag is på den så ökar resistansen till max 1004 ohm oavsett hur mycket jag kyler den. Problemet med torktumlaren är att den inte blir varm. Jag har provat att ersätta givaren med ett motstånd på 10000 ohm och då hoppar värmen igång .
Funderar på om denna kan funka och om någon elektronik firma säljer sådana.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2525893730

Reservdelar som säljs specifikt till en tvättmaskin tex brukar alltid vara mycket dyrare än om man köper samma del av tex electrokit.
Men om givaren beter sig på det viset då är den som det skall vara.
NTC-betyder negativ temp.coeficient. Motståndet ökar med kylan o minskar med värmen
Alltså tvärtemot en PTC
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Tempgivare

Inlägg av Janson1 »

Den där komponenten är nog ett överhettningsskydd som bara skall slå ifrån om värmeelementet blir för varmt. I on läge är det 0 ohm och bryter helt vid beräknad temperatur +- några grader. För brandriskens skull bör du ha en likadan. Du skriver att du har ersatt prylen med ett 10000 ohms motstånd och då funkar det, blir det verkligen varmt på elementet av detta? Vi behöver nog fler bilder och kanske ett litet schema på hur inkopplingen ser ut, det går bra med handritat...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tempgivare

Inlägg av Marta »

Kommer tåtarna till föremålet från elektronik eller sitter det i serie med strömmen som driver själva värmeelementet?

Det ser definitivt ut som en klixon med fukt och korrossionsskador. Då kan den mäta lite hur som helst.

Uppgiften att ett 10k motstånd får det hela att komma igång förbryllar. Utan denna uppgift är min gissning en trasig normalt sluten klxon med kanske 175 grader (T175 på första bilden) bryttemperatur.

Även om kontakterna rostat bort kan bimetallmembranet fungera. Den säger då klix tydligt hörbart när bryttemperaturen uppnås och membranet snäpper över. Givet att det nu är en klixon.

Edit: SVAMMEL AV MIG.
Det är troligen just en NTC, finns tydligen sådana som ser ut som en mekanisk klixon.
Googla ELTH Type 279
Verkar finnas en hel del på utrikiska sidor.

Edit2: https://www.hgt24.de/shop/temperaturf%F ... -3938.html
Senast redigerad av Marta 21 augusti 2018, 13:10:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tempgivare

Inlägg av breflabb »

rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Tempgivare

Inlägg av rs2_nisse »

Nu har jag gjort ett tappert försök att få fram mätvärden från givaren vid olika temperaturer. Kan bara konstatera att den lever totalt sitt eget liv. Visar olika värden vid samma temperatur fast vid olika tillfällen. Enda som jag konstaterat är att vid kraftig nedkylning med kylspray så ökar resistansen och vid upphettning med värmepistol så sjunker resistansen.
Bifogar några bilder. Provade även idag igen med givaren inkopplad = ingen värme. Med givaren ersatt av motståndet på 10000 ohm = värmen fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tempgivare

Inlägg av ToPNoTCH »

Förvisso Klixon men likväl NTC (dvs. ingen brytare) LÄNK
Som Marta skrev kolla "ELTH 279"
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tempgivare

Inlägg av breflabb »

Det vore intressant att veta modellnumret också
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Tempgivare

Inlägg av Hobbyisten »

Givaren uppför sig ju i stort sett korrekt, och värmen drar igång vid högt motstånd...den lilla avvikelsen som finns i dina noteringar kanske kan tillskrivas den mänskliga faktorn, hur länge har du kylt den med is osv. Min gissning är att det bara är termistorn som tagit skada och opererar i fel intervall.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Tempgivare

Inlägg av rs2_nisse »

breflabb skrev:Det vore intressant att veta modellnumret också
Model cylinda tk 300
Skriv svar