H-brygga - Felaktig?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

H-brygga - Felaktig?!

Inlägg av speakman »

Bild
Finns här något generalfel?!
Kör med småsignalare för jag behöver ingen mängd ström, men vill kunna reversera.
Matar +15V på VDD, men styr BC546:orna med +5V.
Kopplat in en scopemeter på varje "motortåt", alltså ingen belastning alls egentligen.
Så fort jag satte 5-volten till nån av 546:orna så luktade det illa här inne.
Är är uppkopplat på ett projektbord (modell sticka-ner-benen).

Finns ju en minimal chans att något ben tagit i inuti projektbordet, men det vore väl att vara naiv?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har inte kollat så noga, men är det inte istort sett samma som denna?
http://www.solarbotics.net/library/circ ... ilden.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det ser ut som om det skulle kunna fungera. Vad gör Du med den ingång som skall vara noll? Du bör nog ha pull-down på denna eftersom det blir väldigt hög förstärkning i kretsen som kan plocka upp störningar lätt.
Varför har Du bara 2k på styringångarna? Det kan ökas betydligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Projektbordet (som brukar kallas "labbplatta") har plastgavlar mellan varje anslutningsrad, så det kan inte bli någon kortslutning den vägen.

Det finns ett klassiskt sätt att ta reda på vad som är galet när det luktar bränt: Känn vad som är varmt. :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jädrans, där sa du något om pulldown... 2k valde jag bara på måfå. Vad skulle vara att rekommendera? Eller snarare, hur räknar man ut för att vara exakt? Är som dålig på hFE å de. :)
Men störning låter ju onekligen som något som kan orsaka det hela, räcker ju med minsta lilla flipp på båda samtidigt så är det ju kört...
Tack för tipset! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Spontant ser jag fyra möjliga fel:

1) Störningar (vilket Marta redan nämnt)

2) Felkoppling; 328:an och 338:an som kopplas ihop av hjälptransistorn ligger i samma brygghalva.

3) För små resistorer (t.ex. sammanblandade värden pga. att någon lagt tillbaka en resistor i fel låda)

4) Kortslutning via skyddsjord.
Har du scopemetern kopplad till datorn eller driver den via nätdelen så kanske dess signaljord går till skyddsjord.
Det förutsätter att även nätdelen till bryggan har signaljord till skyddsjord (plåtbleck från svarta till gröna polskruven på ett labbaggregat).
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Felkoppling? Tänkte du feldragna ledare då? Men det borde inte kunna bli så mycket fel nämligen. Trissorna är uppradade bredvid varann, och varje ben ska ha en kabel framför sig. Borde verkligen inte ha blivit fel...
Sedan för små resistorer, jo det är absolut möjligt. 2k är väl inte särskillt mycket egentligen. Men eftersom det är gamla hederliga med färgerna så tar jag nog inte fel - det är nämligen röd-röd-röd, alltså 2,2k egentligen. :)
Sedan är det en batteridriven Fluke 321 Scopemeter jag använder, så den borde inte ställa till något.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Yepp det var feldragna ledare jag menade, (så att 338:orna byter plats) men du verkar ha koll.

Kanske skall ohm-mäta alla transistorer mellan C & E ifall någon gått till kortslutning (fast om de är helt nya så verkar det rätt osannolikt).

2K är fullt tillräckligt, det ger ju max 6,8mA @ 15V så det skall inte bli ljummet ens.

Mysko.. :?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Men hallå, var får 546orna ström ifrån ?? tänkt på det ?

Jag skulle dra basarna från 338orna till 546ornas basar och sen 546ornas emmittrar till jord, och den pullup resistorer från kollektorerna till Vcc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tekko: Tycker snarare att det ser ut som om de inre transistorerna inte får ström på basen.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Ingen som har tänkt på att sätta in ett par resistanser på tex 100ohm mellan övre och nedre transistor? Då kan du ju börja felsöka utan att allt brinner för dig? Ett annat sätt är att ta ett par feta transistorer (jag vet inte hur mycket effekt dina transistorer klarar) och strömbegränsa ditt nätagg.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Det lutar åt ett sista försök, men denna gång med lite resistorer för att förhindra total kortslutning.
Kör småsignalare, klarar 0,5A. Räcker gott för mitt lilla test så länge.
Kan ju iof mata alltihop genom ett lågohmigt motstånd för att vara på säkra sidan.
Ang. schemat så är jag själv lite vill hur det egentligen fungerar. Antar att man utnyttjar någon egenskap hos transistorerna för att ge 546:orna spänning på kollektorn?
Själv hade jag nog satt PNP-trissa med kollektor till VDD och matat respektive sidas effekttrissor från emittern till ett motstånd till jord.
Men de flesta tycks då konstruera H-bryggorna på detta vis.
Är det nån särskilld fördel med detta? Kan nån vänlig själ förklara hur/varför det fungerar som det gör? :D

Mvh
speakman
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jaha ja, en som skulle behöva lite grundläggande transistor-teori...

De små pilarna i transistorsymbolerna kan liknas med dioder. Som du vet har transistorer 0.6-0.7V spänningsfall mellan bas-emitter. Detta spänningsfall uppstår pga dioden.

Om du tittar på ditt schema så går alltså strömmen via VDD-BC328-2k-BC546-BC338-GND.

Spänningen på basen till BC546:an blir alltså 1.2-1.4V dvs två diodspänningsfall.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag tycker schemat ser bra ut. Enda sättet jag kan se att det blir rökeffekter är om du råkar hålla bägge ingångarna höga samtidigt...

Se gärna till att ha lite dödtid när du skall byta polaritet så att trissorna inte leder samtidigt. Testar du med riktig motor, dvs induktiv last? Isåfall måste du ha catchdioder mellan collector och emitter på samtliga transistorer. Dioden skall vara kopplad med pilen pekandes uppåt på ritningen. Har du inte dessa dioder är det nästan 100% säkert att transistoerna brinner vid induktiv last.
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Inlägg av AMP »

Du har valt för stora resistorer till dina transistorer vilket gör att dom inte bottnar. Vilket med för att dom inte tål lika mycket effekt. prova med 250-300ohm på det övre och 750-800ohm på basen till bc546B. Om du ska driva motor eller någon induktiv last måste du även sätta ditt diodrar som pagge skrev.
Skriv svar