Förstörd förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Hej!

Nu har jag ställt till det. Bytte potentiometrar i en rördriven gitarrförstärkare. Givetvis fotograferade jag alla kopplingar innan jag lyfte ur kretskortet för att komma åt. Tyvärr blev bilden på inkommande el totalt mörk och jag kunde inte se någonting alls. Kopplade istället så som jag mindes att kablarna satt. När jag satt på förstärkaren gick säkringen i mitt elskåp. Förstod att något blev fel och lyckades hitta ett kopplingsschema på nätet. Kopplade efter det men då gick säkringen i förstärkaren. Fick då den kanske dummaste ide man kan få i sådana här sammanhang och gjorde ett nytt försök men kopplade bort kablarna från transformatorn så att inte övrig elektronik skulle skadas. När så förstärkaren åter sattes igång brummade det kraftigt i ungefär tio sekunder, sedan sa det ”poff” och det rök från transformatorn.
Nu undrar jag som novis vad det är jag ställt till med och hur jag kommer till rätta med det? Har letat på nätet efter likadan transformator. Men icke. Vet inte vart jag ska leta eller vad jag ska göra. (förstärkaren är inte ens min).

Mycket tacksam för goda råd..

/Sven
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av YD1150 »

Är transformatorn omkopplingsbar mellan olika nätspänningar typ 110V, 220V 240V?
Risken är att en lindning på transformatorn som t.ex. är avsedd för 110V har fått 230V
och då kan det bli så som du har beskrivit det hela att det brummar kraftigt + rökutveckling
då transformatorns järnkärna mättas magnetiskt och då drar en transformator
mångdubbelt högre ström än vad lindningen är dimensionerad för i normal drift.

Har du bilder/schema så kan vi på forumet se hur transformatorn är kopplad och komma med tips
hur du ska klara dig ur knipan :)

Skulle transformatorn vara bränd så går det i regel hitta något likvärdigt.
Extremfallet är att beställa en kundspecificerad transformator men det kostar en slant då.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant, hade du lyckats koppla från högtalaren har du nog också lyckats steka det mesta, eller i alla fall det dyraste, i förstärkaren. Rör och utgångstrafo mår inte bra av att köra utan last.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer spontaniteter: Vad för sorts förstärkare, märke, typ?
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Tack för svaren. De ger hopp! :)
Förstärkaren är en Ampeg J12. Tror den är från 70-talet.
Om jag nu lyckades att publicera schemat så var mitt första fel att jag kopplade in inkommande el på J16 och J17. Sladdarna till och från on/off brytaren la jag på J18 och J19. Det var då som säkringen small i huset.
Som jag tolkade schemat trodde jag att sladdarna till brytaren låg rätt men flyttade inkommande till J21 och J22. I det läget gick säkringen i förstärkaren. Det var då jag kopplade bort trådarna som gick från transformatorn till kortet. För att att inte sabba mer tänkte jag :oops:

Och nej, trådarna till högtalaren satt inte fast.
Om rören gick gör inget. De finns på GMF för överkomligt pris. Men någon transformator hittar jag inte. Den har beteckningen SLME 94-275-30 9506.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av YD1150 »

Har tittat på schemat och primärlindningen räcker om den har 230V in.
Sekundären har 2 x 3,15V till glödtrådarna, total glödström ca 2,2A
2st EL84 tar 2 x 760mA och 2st 12AX7 tar 2 x 300mA
Sen behöver förstärkaren ca 220-230VAC på anodspänningslindningen (J14-J15).
Står 320VDC på kondensatorn, räknar man baklänges sår blir det 320/√2 ≈ 226VAC från J14-J15
Spänningsfallet i likriktaren har jag inte tagit med men den blir ca 2 x 0,7V = 1,4V men anodspänningen
är inte så kritisk om den varierar något tiotal volt hit eller dit.

Slutsteget drar minst 87mA (anod+skärmgallerström), TP4 (testpunkt) håller enligt schemat 10,4V och ohms lag ger då
10,4/R21 = 10,4/120 ≈ 87mA. Drivsteget drar nog bara någon mA.



Transformatorn:
Primärlindning: 230V
Sekundär:
1. "Glöd" 2 x 3,15V minst 2,2A
2. Anodspänning ca 220-240V, minst 90mA (gör inget om den tål mer)

Finns inte 2 x 3,15V så borde det gå att göra en konstgjord mittavtappning med två motstånd till
den spänningsdubblande likriktaren som är ansluten till glödtråden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad gäller strömmarna kan man gott lägga på 50%.

Edgar Audio brukar kunna fixa fram Hammonds trafar: Hammondlistan.

Kolla också med www.fragjanzuerst.de. Bra och billiga trafar (och billiga rör).
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Tack för information och tips!
Jag ska se om jag hittar någon på föreslagna sidor.
Tror ni att jag pajat något annat också som jag behöver beställa samtidigt?
/Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kanske missat något men:
Koppla från nättrafon från förstärkeriet och mät om du har relevanta utspänningar när du ansluter den till nätet. Men spänning frånslagen och sladden utdragen ur väggen, ohm-mät trafon och se om du har kortis eller avbrott. Det avgör ju genast om du behöver byta den.

Du kan ju göra likadant med utgångstrafon. Tar du ur rören kan du lätt mäta från anoduttagen till mitten (B+) och likaså på utgångssidan.

Det enda du (enkelt) kan göra med rören är att ohm-mäta glöden. Är det kris har jag ryska EL84 över och ett gäng ECC83, bättre begagnade du kan få av mig (om jag nu har några kvar).

jag hade ett gäng trafar att sälja, men du får söka lite här inne på säljestråden i så fall.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Hej!
Men transformatorn var bortkopplad från förstärkaren när det sa poff. Jag trodde att det var det som gjorde att den gick sönder. Så då borde det väl vara så att jag har lagt spänning på fel stift? Kanske jag ska koppla annorlunda innan jag mäter?

//Sven
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av peo007 »

Jaa koppla som schemat visar och mät sen.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Har nu mätt men får inte fram några strömmar från transformatorn. Så då återstår väl bara att byta?
Hittade några på https://www.hammfg.com/electronics/tran ... ic/300.pdf och på http://nordstromaudio.se/transformatore ... 290-serien
Men jag fattar inte vilken som passar. Hittar inte de värdena som YD1150 rekommendera.
/Sven
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av YD1150 »

Spänningen på 6,3V (2 x 3,15V) är viktig, säg 8-9V till glödtrådarna är inte så bra i långa loppet. :)
Om transformatorn tål att belastas mer än 2,2A så gör det absolut ingenting.
Så en transformator t.ex. märkt 6,3V 5A fungerar lika bra, fördelen är att den inte blir så varm i drift.
Finns det plats så kan man använda två separata transformatorer också, en till glöd och en till anodspänningen.


En "TRA200" från http://www.fragjanzuerst.de/eindex.htm

Small mains transformer for tube applications such as small amps, preamps or as a replacement for tube radios.
Primary: 230 V AC,
sec 1 : 230 V, 0,12 A ;
sec 2: 20 V 0,12 A ;
sec 3: 6,3 V 4 A for use with semiconductor bridge rectifiers.

66mm*82mm*58mm.

Made in Germany.



Är nästan rätt, en konstgjord nollpunkt på 6,3V glöden går att göra med två motstånd.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av RADIOT »

Våghalsen skrev:Har nu mätt men får inte fram några strömmar från transformatorn. Så då återstår väl bara att byta?
Hittade några på https://www.hammfg.com/electronics/tran ... ic/300.pdf och på http://nordstromaudio.se/transformatore ... 290-serien
Men jag fattar inte vilken som passar. Hittar inte de värdena som YD1150 rekommendera.
/Sven
Hur har du mätt?
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Mätte med en liten multimätare som är det enda som jag har till hands. Mätte växelspänning mellan inkommande 230v och de fem utgångarna från transformatorn. Tänker att det fortfarande är växelström innan likriktaren. Men jag borde kanske mäta på något annat sätt?
/Sven
Skriv svar