Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cwesping
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 juni 2016, 02:49:56

Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av cwesping »

Jag har nyligen döstädat flickvännens morfars gamla bostad. I krypgrund hittade jag ett gäng lådor med gamla knappsatser. Gubben jobbade som elektriker på Eriksson och jag gissar att det är något restlager han tagit med hem.

Jag tänkte att det var ett kul projekt att "reverse engineer:a", och använda i något arduinoprojekt. Men jag har kört fast.

Kan inte hitta något om chipet. Och det verkar som den gått på växelström, så jag har inte kunnat testa någon funktion i brist på labbagregat för växelström.

Jag har som sagt ett gäng, så om någon vill ha ett eget exemplar att mecka med kan jag skicka mot porto.

Bild på fram och baksida.
Bild
Bild

Blå och röd kabel går till likriktarbryggan
Vit har jag inte lyckats spåra och
Gul och brun är bara kopplad till varsin kontakt på en knapp

Återkommer med mer info när något nytt dyker upp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av MadModder »

Det är lite halvsvårt att se vad det står då du rört på kameran när fotot togs.
Men det skulle inte förvåna mig det minsta om den där skickar ut pulser, precis som de gamla snurrskivorna gör. En puls för noll, två pulser för ett, tre pulser för två osv. Det ser faktiskt ut som om det skulle gå att byta en snurrskiva rakt av mot den där och koppla in som den är.

Och när man lyfter luren så blir det ungefär runt 5VDC på linjen. Likriktaren sitter mest troligen där för att det nästan aldrig stämmer vilken tråd som sitter vart i telefonjacket.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av xxargs »

Det där är knappsats som alternativ för snurr-skivan på en dialog-telefon (föregångaren till diavox) - tror jag...

det kan vara en diavox-knappstas för en dialog-telefon (det fans sådan kit också)

tveksamt att det är DTMF-tonsignalering utan troligen simulerar pulsningen mha transistor eller liknande.

Skall du ha igång det så behöver det kompletteras med det som saknas (hörlur, ringlocka) samt att allt drivs av telefonlinjen, vilket betyder funktion ned till ca 4 mA i ström - spänningen blir som den blir då, några Volt...


Det står ASEA på kretsen men skulle inte förvåna att det återuppstod något liknande med RIFA-kretsar senare.

Kretsen är förmodligen synnerligen custom-tillverkat och därmed svårt att hitta information om det - speciellt om denna är någon form av prototyp...

knappsatsen är förmodligen av någon matristyp och du får göra själv scanningen av tangentbordet mha. mjukvara och typ 8 port-pinnar förbrukas - glöm inte att hantera kontaktstudsarna - något som verkar glömmas bort i varje ny konstruktionsgeneration och inte lyssnar på de gamla gubbarnas råd ock kräver förvånansvärt mycket tankemöda för att hantera det i mjukvaran för att inte få multipla triggningar men ändå skall kunna slå tangenterna snabbt och det man slog tolkas säkert och korrekt.

Detta var så knepigt att få fungera bra att det fans speciella kretsar enkom för att avkoda tangentbord med olika anloga filtreringar för att få säker detektion.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av Glenn »

Ja, bakom kortet sitter det troligen en rubberdome-baserad X/Y-matrisknappsats, liknande den som sitter i diavoxen.

Frågan är ju om det är nån ide att försöka använda "avkodningen", troligen emulerar den väl "bara" en snurrskiva.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av sodjan »

Står det RYT116304/1 på kretsen? I så fall finns den med här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=17437
Men man behöver nog en kontakt internt på Ericsson för att hitta något...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av xxargs »

Gjorde en snabbsurf på benämningen, men som vanligt så hamnar man blad de stora datablads-siterna som lovar gröna skogar men tomt när man väl söker - eller så hamnar man framför betalvägg eller registrerings-vägg och man vet fortfarande inte om de verkligen kan leverera en datablad om man tar sig tid och registrerar sig.
cwesping
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 juni 2016, 02:49:56

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av cwesping »

xxargs skrev:Det där är knappsats som alternativ för snurr-skivan på en dialog-telefon (föregångaren till diavox) - tror jag...

det kan vara en diavox-knappstas för en dialog-telefon (det fans sådan kit också)

tveksamt att det är DTMF-tonsignalering utan troligen simulerar pulsningen mha transistor eller liknande.

Skall du ha igång det så behöver det kompletteras med det som saknas (hörlur, ringlocka) samt att allt drivs av telefonlinjen, vilket betyder funktion ned till ca 4 mA i ström - spänningen blir som den blir då, några Volt...


Det står ASEA på kretsen men skulle inte förvåna att det återuppstod något liknande med RIFA-kretsar senare.

Kretsen är förmodligen synnerligen custom-tillverkat och därmed svårt att hitta information om det - speciellt om denna är någon form av prototyp...

knappsatsen är förmodligen av någon matristyp och du får göra själv scanningen av tangentbordet mha. mjukvara och typ 8 port-pinnar förbrukas - glöm inte att hantera kontaktstudsarna - något som verkar glömmas bort i varje ny konstruktionsgeneration och inte lyssnar på de gamla gubbarnas råd ock kräver förvånansvärt mycket tankemöda för att hantera det i mjukvaran för att inte få multipla triggningar men ändå skall kunna slå tangenterna snabbt och det man slog tolkas säkert och korrekt.

Detta var så knepigt att få fungera bra att det fans speciella kretsar enkom för att avkoda tangentbord med olika anloga filtreringar för att få säker detektion.
Tack för ditt utförliga svar!
Verkar som du har helt rätt ang diavox-knappsatsen, googlade och verkade hitta något som ser mer eller mindre ut som de knappsatserna jag har.
Bild

Gav upp idén på att få något funktion ur telefoni-delen utan tog bara och försökte väcka liv i knappsatsen. Går inte att hitta något alls om själva kretsen, mer än som någon påpekade här med, en gammal länk till forumet.
Knapparna är mekaniska och är väldigt behagliga att använda, så jag hoppas kunna använda dem i något senare projekt.
Efter mycket trial and error lyckades jag till slut hitta rätt kablar och kunde tyda matrisen. Bild
Bild

Matade den med 5v och använde en saleae-clon.

Sambon önskar ett lås till tvättstugan, så det är kanske ett passande projekt att göra ett litet kodlås med knappsatsen.
Ska kolla upp vad frakten skulle gå på, ifall fler på forumet vill ha en att plocka med i sommar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av sodjan »

> Sambon önskar ett lås till tvättstugan,

Så att du inte kommer in där? :-) Men det kanske
är en tvättstuga som delas med andra familjer...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju bara fråga, är det nån som vet vad den separata knappen längst ner är till för ?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av Biker »

Kan det vara typ klykaklick ala R knapp
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av rvl »

Tror också på R-knapp, men varför är det såå många ledare till "matrisen"? Räcker nästan till att alla knappar är helt separerade på båda sidor, men nån gemensam ledare måste det i alla fall vara med.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av Glenn »

Fast på de som TS hade saknades ju *#, så då borde det vara pulsval, annars är det väl logiskt att den är R om det handlar om en tonvalskonvertering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av MadModder »

Är inte R samma sak som att slå en nolla med pulsval?

Puls är ju bara massa klykaklick efter varandra.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av rvl »

Har ett minne att det på juratiden fanns nåt som kallades jordningsknapp, som kunde koppla jord till telefonlinjens balanserade par.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med att använda gammal numerisk knappsats

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev:Är inte R samma sak som att slå en nolla med pulsval?
Nä, R är kortare. Mitt minne säger att R är 200 ms, men jag kan minnas fel. Nollan är längre har jag för mig (750 ms?).
Skriv svar