12V -> 300V på enklast sätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

12V -> 300V på enklast sätt?

Inlägg av Flummo »

Vilket är det enklaste sättet att få 200-400V ifrån 12V DC? Det rör sig om sisådär 10W skulle jag tro, och effektivitet, stabilitet och sånt är relativt oviktigt (den ska bara ladda upp en kondensator på ca 1-2uF ett par hundra gånger per sekund). I första hand behöver det vara en enkel koppling och i andra hand bör den vara hyfsat billig, i övrigt gäller inga högre krav.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

sidan 316 i '501 elektroniska byggprojekt' kanske kan vara en start?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hoppas du vet vad du håller på med. Råkar du ta i 300V med varsin hand som orkar leverera en 30mA kan du dö! så var försiktig...
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

6mA genom hjärtat är tillräckligt för avlivning. Se upp!

Mvh
speakman
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

LM2588 kopplad som flyback borde fungera.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

köp en engångskamera eller fråga efter en gammal hos någon framkallare. har spänningen du söker.

kanske inte effekten däremot :?
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Tack för varningarna, men jag har fått så många stötar att jag har lärt mig att man ska ge sjutton att pilla för mycket i spänningssatta grejer... :roll: Förresten så ska det bli en del av ett tändsystem, så det kommer även finnas runt 20'000V att akta sig för. Man får ha lite koll på var man har fingrarna, ja... Anyway, elektroniken kommer gjutas in helt när det är färdigt, allt kommer isoleras på lämpligt sätt.

"501 elektroniska byggprojekt" saknas tyvärr i min bokhylla. Du har inte lite mer info?

LM2588 verkar ju kunna fungera, så det är en lösning. Fast jag vill ju helst ha något billigare, om det går.

Engångskamera är inte ens användbart i teorin. En sån klarar typ en blixt i halvminuten, inte flera hundra i sekunden... men det är ju billigt i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Till en elektronisk tändning måste den även klara att kortslutas och skall då sluta ge ström så att tyristorn slutar leda. Sedan måste den återstarta omedelbart. Den bäste startpunkten är antagligen en eskrivning på en redan fungerande elektronisk tändning.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

om du vill ha 20 000 v är det enkelt fixat. köp en stycke tändspole och släng ihop en multivibrator med tex en 555:a och en effektransistor och det är klart! klarar en del ström gör den också.

en annan sak angående engångskameran. du säger att den klarar en blixt i halvminuten? har du då tagit i åtanke att kondingen den laddar upp oftast ligger på fler hundra uF mot din på 2?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Tvivlar på att det blir mycket billigare än Nationals switchregulatorer (typ LM2588).
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Marta: Det går alltid stänga avströmmen under tiden tyristorn är triggad, på ett eller annat sätt... Jag har letat lite smått efter scheman på tändsystem, men har inte hittat nått användbart. När det gäller CDI-system har jag bara hittat de som laddas direkt från generatorn, och rejält avancerade som mer eller mindre är helt styrda digitalt.

SanSao: Det är ett fungerande tändsystem till en motor jag ska ha (om allt går som det ska), inte bara 20000 volt. Skillnaden är att jag måste få gnistan vid exakt rätt tidpunkt på nån mikrosekund när, det är inget man höftar till med en 555:a som bara spottar ut gnistor... tyvärr. (Den typ av tändsystem det gäller laddar upp en kondensator till ett par hundra volt, sedan laddar den ur kondensatorn genom tändspolens primärlindning.) Angående kameran hade jag inte tänkt på det, men det spelar ingen större roll. Den kommer ändå inte i närheten av vad jag behöver.

Zyxel615: Ska man ha det någorlunda stabilt är det säkert ett mycket billigt alternativ med en sån switchregulator, men i detta fallet skulle variationer på 50 eller kanske t.o.m. 100V inte direkt vara något att bry sig om. SanSao nämnde att driva tändspolen direkt med en 555 och effekttransistor, borde det inte gå lika bra använda dem till att driva en transformator istället? Bara en tanke... Enkelt och billigt är det ju i varje fall.
Skriv svar