Dumpster Dive, E-sim?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tajjbe
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 maj 2013, 22:32:33

Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av tajjbe »

Här om dagen kom jag över en hel drös med smd-komponenter som skulle slängas. Fick med mig bland annat en hel del resistor- och kondensator-rullar men också en hel del intressanta ic's och modul-kort. (Jag tänkte lägga ut en del på köp/sälj avdelningen för er som är intresserade av min "dumpster-dive" och kanske också vill ha något av de.)

Först söker jag lite hjälp med att hitta information kring ett chip jag är osäker på.

Bilden visar någon typ av SIM chip, jag har 50st som ses på A4-pappret. Är det något värde i dem chippen?
Har också en rulle med ca 400st till, fast inget papper med information om dem.

SIM.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst kan det vara intressant med Sim kort Men är de inte knytna till en operatör då?
Det vill nog till lite mer för att man skall tycka att det är värt något.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av TomasL »

Det är nog ett krypto-chip, oanvändbart om man inte har specen, och den släpper nog Oberthur aldrig.
tajjbe
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 maj 2013, 22:32:33

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av tajjbe »

Jo Telenor, ska kolla se om jag kan få tag i specen till chippet av företaget som dumpade dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av TomasL »

Du skall nog vara lite försiktig med dessa, jag skulle nog hiva dem, och se till att de blev förstörda.
Om det är känsliga saker kan du råka illa ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av Glenn »

För en gångs skull får jag nog hålla med Tomas här, jag skulle också varit försiktig.

Jag skulle nog faktiskt inte ens ha postat bilden av rullen med den infon på.

Men men, jag är ju smått paranoid också, eller försiktig om man hellre vill det.
tajjbe
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 maj 2013, 22:32:33

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av tajjbe »

Oj, det låter lite väl extremt. Den enda "intressanta informationen" på rullen eller rättare sagt unika informationen är ICCID numret. Det hittar du på de flesta SIM-kort och är inget hemligt/olagligt att dela.

Jag är intresserad av konkreta svar, är chippen användbara?, går det sälja?, är det så att någon vet att det är rent av är olagligt att köpa/sälja i andrahand?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av TomasL »

Rent praktiskt sett får du inte sälja dem, eftersom du stulit dem, så är det häleri (såvida inte företaget gav dem till dig officiellt).

Nej, de har knappast något kommersiellt värde, och är oanvändbara för alla som inte har en detaljerad specifikation på dem.
Du plockade dem förmodligen i en container tillhörande en ytmonterare, och de har ingen aning om vad det är i dem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var ett intressant påstående TomasL. Vart står det att de är ett stulet gods? Tacksam för en redogörelse från TS.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av lillahuset »

Det finns ju en hel tråd här på forumet som behandlar "stöld", "Senaste containerfyndet". Naturligtvis har en del av postarna tillstånd av containerägarna.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av RadarEnt »

tajjbe skrev:Här om dagen kom jag över en hel drös med smd-komponenter som skulle slängas.
Den enda information om var det kommer från är den här meningen. "skulle slängas". Det kan betyda att TS fått dem till skänks innan de hamnade i avsedd behållare. I så fall är det inte stulet.

Jag har sett att TomasL ofta framlägger hypoteser som rena påståenden eller fakta. "plockade dem förmodligen i en container"
tajjbe
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 maj 2013, 22:32:33

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av tajjbe »

Jag har inte stått i en container och snott något utan blivit tilldelad komponenterna från företagets lagerhyllor av VDn.

Tråkigt att tråden spårar ur på gissningar och antaganden.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av lillahuset »

Skriver man "Dumpster Dive" i rubriken kanske man får skylla sig själv?
tajjbe
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 maj 2013, 22:32:33

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av tajjbe »

lillahuset skrev:Skriver man "Dumpster Dive" i rubriken kanske man får skylla sig själv?
Inser mitt misstag. Trodde forumet bestod av personer som var intresserade av elektronik och rubrik-kontrollanter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Dumpster Dive, E-sim?

Inlägg av lillahuset »

Såja såja, ingen vill dig något ont och de flesta här har fått sin beskärda del av skit genom åren. Bit ihop och känn dig välkommen. :)
Skriv svar