Min mystiska radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fatboy
Inlägg: 69
Blev medlem: 12 oktober 2005, 17:39:54
Ort: Boden

Min mystiska radio

Inlägg av fatboy »

Idag så satte jag mig vid min lilla Zodiac Contact 24 och lyssnade på kanal 1. Men efter ett par sekunder märkte jag något konstigt. Det kom ljud från den som om det vore ett ånglok och jag blev alldeles förvånad. Det värsta var att det låter på alla kanaler (1 till 24) och det retar mig väldigt mycket. Jag kollade antennen och den var ok. Jag har också spelat in hur det lät i den. Men jag har kollat på varje möjliga plats men jag hittar inte felet. Kan det vara antennen iallafall eller är det någon annan som sänder?
Just det! Kom på att på kanal 7 tjuter det ibland med ett väldigt irriterande ljud men jag tror det är tangentbordet. Och på kanal 16 är det något konstigt ljud som låter som en klocka.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Jag kan tänka mig att det är en glapp lödning eller en kondig som börjat ge upp. Minns en liten Sony FM-radio som lät hemskt, och det var en elektrolytkonding som inte var helt frisk längre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Försvinner ljuden om Du drar ut antennen?

Det Du beskriver kan vara datorstörningar, har Du försökt att stänga av?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

precis som Marta säger så är första steget att koppla bort antennen.
Då vet man om störningen kommer in från det hållet.

Om störningen finns kvar, så kopplar man radion till batteri istället för nätaggregat, så ser man om störningen kommer via elnätet/nätaggregatet.

Är störningen FORTFARANDE kvar, så är det nåt inne i radion.


Tyvärr finns mycket störningskällor i miljön omkring, TV. radio, nätaggregat, datorer.
Hade själv stora problem med datorstörningar, och det visade sig vara nätaggregatet till skrivaren som störde.

Switchade aggregat med dålig kvalitet (på avskärming) kan ge otroliga störningar....
Användarvisningsbild
fatboy
Inlägg: 69
Blev medlem: 12 oktober 2005, 17:39:54
Ort: Boden

Inlägg av fatboy »

Lyssnade idag också, det tjutande ljudet på kanal 7 och det konstiga ljudet på alla kanaler har försvunnit. Antennen tror jag att den kan vara felet eftersom jag fick radion av en som jag känner och antennen var väldigt dålig. Den var avkapad och jag har fått ut en bit av signalkabeln och tryckt jordkabeln bakåt eftersom det blir tyst i högtalaren och det kommer elstötar när jag pratar i mikrofonen så det kan vara felet. Dessutom har jag tittat in i radion på båda sidorna och inget verkar se trasigt ut i den men kondingarna som styr frekvensen har sitt värde väldigt tätt men om jag fick så skulle jag byta kondingarna så man kan höra andra frekvenser. Fast jag är osäker på mig själv så jag börjar inte byta tills jag har tröttnat på 26 till 27 MHz-området. Sen jag fick den så har jag använt mitt skrivbord som antenn, men jag önskar att jag hade en bättre antenn. När jag drar ut antennen så låter det väldigt svagt igen för framåt kvällen så slutade det låta och det började ticka som en klocka. (Ungefär 1 gång per sekund)
Då jag hörde det trodde jag det var någon klockstation i ett annat land som lät fast sen fick jag slutsatsen att det var en datorstörning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du gör nog säkrast i att överlämna reparationen till någon som hunnit lära sig lite mera om det visar sig vara fel i radion. Den är för övrigt inte mycket att ha idag eftersom det är en AM-radio och det idag är FM som används.

Det är inte kondensatorer som styr frekvensen, det är kristaller. I det här fallet ingår de i en frekvenssyntes för att få många kanaler med litet antal kristaller. Rör inte i detta, utan kunskaper och instrument är det helt omöjligt att få ordning på om det är sönder.

Du kan inte enkelt byta till godtycklig frekvens utanför ett snävt område eftersom det finns andra delar av radion som endast klarar ett smalt frekvensområde.

Om Du hade haft kunskaper så kunde det kanske varit ett projekt att bygga en FM-detektor och koppla in till den, då skulle Du kunnat lyssna men inte sända.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Marta, Håller helt med utom en sak...Zodiac contact 24 är inte kristallstyrd utan PLL.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det en digital PLL? Jag gissade det var något i stil med t.ex. Icom IC-225 där man har två kristalloscillatorer och den ena används för att blanda ned signalen från VCO för att jämföra i fasdetektorn med den andra kristallfrekvensen. Det har funnits "direktblandade" synteser också till 27-mhz, finessen med omvägen via PLL i en analog syntes är att bli av med falska frekvenser.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

shit vad yr man kan vara, visst är det så. Hädanefter kanske jag skall läsa inlägg två gånger innan jag har några tillägg.....
Användarvisningsbild
fatboy
Inlägg: 69
Blev medlem: 12 oktober 2005, 17:39:54
Ort: Boden

Inlägg av fatboy »

Just kring kvällen ungefär efter kl 16.00 låter det som om man blåser i en datormic på alla kanaler men det stör inte mig så mycket. Man hör också tangentbordet då man trycker på dom då det klickar i radion. Men om det är fel i den får jag ta den till ett reparationsställe för jag är väldigt rädd om den fast den är gammal.
Skriv svar