Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Funderar litet på det här med LiFePo. Att byta ut befintligt förbrukningsbatteri känns litet dyrt än så länge, men Biltema har 12V LifePo i olika storlekar, upp till 10 Ah för rimliga pengar. Funderar på om man skulle ha ett sådant och en separat krets, tex för belysning och USB-uttag. Då kan man dessutom placera det mera optimalt ur viktfördelningssynpunkt.
Återstår laddningen. Att ladda ett 12V LiFePo från en spänning som varierar mellan 12 och 15V betyder en buck/boost (sepic) omvandlare. Någon som har tips om färdig eller bygga? LTC4020?
Återstår laddningen. Att ladda ett 12V LiFePo från en spänning som varierar mellan 12 och 15V betyder en buck/boost (sepic) omvandlare. Någon som har tips om färdig eller bygga? LTC4020?
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Hej,
Håller själv på med ett bygge där jag kör 4 stycken https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-20 ... -TALL.html i serie. Som BMS använder jag SBMS40 som electrodacus i Kanada gjort: http://electrodacus.com/ (pga CETA är det nuförtiden tullfritt från Kanada).
Tanken är att koppla solceller till detta, men då jag fortfarande väntar på leverans av dessa så har jag använt ett LTC3780-kort från ebay/aliexpress för laddning. Detta då kortet har både buck och boost samt reglage för både CC (konstant ström) och CV (konstant spänning) samt även UV (minsta spänning på primär sidan).
Med dessa inställningar jag kört:
CV: 17V
CC: 6A
UV: 13.8V (när bilen generator går så är bilens spänningen på runt 14V, när generatorn inte laddar så sjunker spänningen inom någon minut till under 13.8V och på så sätt behöver jag inget ytterligare relä).
Det fungerar bra så här långt, mitt dilemma är dock att få 3 stycken sådana att ladda parallellt.
Annat tips är att du kan få mer ström för pengarna på EV-power än på Biltema när de gäller LiFePO4.
Håller själv på med ett bygge där jag kör 4 stycken https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-20 ... -TALL.html i serie. Som BMS använder jag SBMS40 som electrodacus i Kanada gjort: http://electrodacus.com/ (pga CETA är det nuförtiden tullfritt från Kanada).
Tanken är att koppla solceller till detta, men då jag fortfarande väntar på leverans av dessa så har jag använt ett LTC3780-kort från ebay/aliexpress för laddning. Detta då kortet har både buck och boost samt reglage för både CC (konstant ström) och CV (konstant spänning) samt även UV (minsta spänning på primär sidan).
Med dessa inställningar jag kört:
CV: 17V
CC: 6A
UV: 13.8V (när bilen generator går så är bilens spänningen på runt 14V, när generatorn inte laddar så sjunker spänningen inom någon minut till under 13.8V och på så sätt behöver jag inget ytterligare relä).
Det fungerar bra så här långt, mitt dilemma är dock att få 3 stycken sådana att ladda parallellt.
Annat tips är att du kan få mer ström för pengarna på EV-power än på Biltema när de gäller LiFePO4.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
OK. Tack för tipset, men hur blir det med frakten? De väger ju en del.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Om jag minns rätt så blev frakten ca 40 EUR, det levererades med TNT hem till dörren.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
LiFePo behöver inte underhållsladdning, så jag laddar från solpanel endast då båten är i bruk.
Batteriet blir inte överladdat då i praktiken drar kylen mera ström än vad solpanelen ger.
För att förhindra överladdning från generatorn, har jag gjort en enkel krets (PIC18+relä) som kopplar bort generatorns styrström då spänningen stigit till 14 Volt och börjar ladda igen då spänningen sjunkit till 13.4 Volt.
För att förhindra att batteriet blir helt urladdat (= förstört) håller jag ett öga på voltmätaren.
Ska senare bygga automatisk urkoppling av förbrukarna vid låg spänning med några P-FETar (Rds 5 mOhm).
Ville inte använda några buck/boost laddningskretsar. Mina solpanelers MPP spänning är lite under 16 Volt. Så nyttan blir ganska liten. Den äts upp av förluster och av viloströmmar.
Dessutom, alla switchade strömmar stör min kortvågs lyssning.
LiFePo batterier är väldigt enkla att ladda , kör bara in all ström du kan få tag på till max laddspänning(14V). Låt sedan spänningen sjunka till nominell vilospänning (13.35 V) eller lägre.
Börja sedan ladda igen. Ovanstående gäller om du har nån förbrukning kopplad till batteriet.
Då du lämnar batteriet utan förbrukning är det bäst att tömma det en aning. Det förlänger livslängden på batteriet. Ett LiFePo som alltid förvaras full-laddat får en kortare livslängd.
/Micke
Forth koden ser ut så här:
Kod: Markera allt
\ Limit values
eeprom #14.000 value Uoff
eeprom #13.400 value Uon
eeprom #1 value delay
ram 0 value Ubat
: gen
ad.init charge.init
begin
#1000 ms
ad.bat ad@ to Ubat
Ubat Uoff >
if charge.off
delay minutes
else
Ubat Uon <
if charge.on
then
then
again
;
\ Start automatically
' gen to turnkey
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Intressant. Min tanke var dock att sätta ett mindre batteri tex föröver och då får jag ju en del förluster i kablarna. Att allt switchat är av ondo vet jag.
Vad fick du ge för cellerna?
Vad fick du ge för cellerna?
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Ev-power köpte jag också mitt litiumjärnfosfatbatteri från, mycket nöjd med det.
Ska man bygga större installationer så gör man det med stora celler, prislista och data finns här:
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
En kompis byggde laddare till sin elcyckel med DPS5005 (en liten modul med display och switchande regulator med förvånansvärt bra energieffektivitet typ 97%) finns moduler i samma serie som klarar upp till lite över en kilowatt!
Butiken finns här https://rdtech.aliexpress.com/store/923042
Den går i sin tur att styra från pic/arduino etc via ett hack https://johan.kanflo.com/hacking-the-dps5005/
Ska man bygga större installationer så gör man det med stora celler, prislista och data finns här:
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
En kompis byggde laddare till sin elcyckel med DPS5005 (en liten modul med display och switchande regulator med förvånansvärt bra energieffektivitet typ 97%) finns moduler i samma serie som klarar upp till lite över en kilowatt!
Butiken finns här https://rdtech.aliexpress.com/store/923042
Den går i sin tur att styra från pic/arduino etc via ett hack https://johan.kanflo.com/hacking-the-dps5005/
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Köpte cellerna från ev-power.eu. 4 st 100 Ah celler kostar ungefär 700 euro inclusive transport och kopplingsdetaljer.AndersG skrev:Intressant. Min tanke var dock att sätta ett mindre batteri tex föröver och då får jag ju en del förluster i kablarna. Att allt switchat är av ondo vet jag.
Vad fick du ge för cellerna?
ev-power anger priserna utan VAT ända tills du lägger dom i varukorgen. Lite fult.
Här är en bra site om LiFePo4 ackar och båtar.
http://nordkyndesign.com/electrical-des ... tery-bank/
http://nordkyndesign.com/lithium-batter ... damentals/
Det blir ganska involverat om man ska ha en idiotsäker anläggning.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Det ska finnas en firma i Holland som säljer Li-jonbatterier, jag tror det är denna:
https://eu.nkon.nl/
Det finns ett forum där det beskriv hur man bygger ett 5 kWh Li-jonbatteri, väldigt noggrant beskrivet:
https://www.photovoltaikforum.com/eigen ... 14773.html
https://eu.nkon.nl/
Det finns ett forum där det beskriv hur man bygger ett 5 kWh Li-jonbatteri, väldigt noggrant beskrivet:
https://www.photovoltaikforum.com/eigen ... 14773.html
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Tack! Skall fundera på saken till nästa säsongDet blir ganska involverat om man ska ha en idiotsäker anläggning
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Mycket matnyttigt på nordkyndesign, men visst blir man mörkrädd över farligheten, men då borde man ju även ha samma rädsla för blybatterier..
Funderar ännu. Ett Biltema 80Ah kostar ca 150€, ett 100Ah LiFePo4 ca 700€ samt betyder att kah behöver se över både sol och landströmsladdare. Funderar dock litet i samma banor som Micke oh2aun med med en enklare övervakning med tex en LTC6803 som övervakar var cell, kombinerat med en columbräknare, tex LTC3100 för att mäta laddning och ström och sedan övervakat av en PIC. Om en enda cell går över eller faller under gränsvärdet kopplas batteriet bort.
Funderar ännu. Ett Biltema 80Ah kostar ca 150€, ett 100Ah LiFePo4 ca 700€ samt betyder att kah behöver se över både sol och landströmsladdare. Funderar dock litet i samma banor som Micke oh2aun med med en enklare övervakning med tex en LTC6803 som övervakar var cell, kombinerat med en columbräknare, tex LTC3100 för att mäta laddning och ström och sedan övervakat av en PIC. Om en enda cell går över eller faller under gränsvärdet kopplas batteriet bort.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Lyfter denna tråd igen
Liksom Micke (oh2aun) anser jag att komplexitet är av ondo. Han topp-balanserar sina batterier varje vinter hemma och enligt honom driver de inte mycket under säsongen.
Linear har en ny, spännande laddare, LTC4162 som borde klara sol-laddningen. Sedan en enkel automatik som bryter vid över/underspänning.
100Ah celler kostar nu 113€ från EV Power.
Liksom Micke (oh2aun) anser jag att komplexitet är av ondo. Han topp-balanserar sina batterier varje vinter hemma och enligt honom driver de inte mycket under säsongen.
Linear har en ny, spännande laddare, LTC4162 som borde klara sol-laddningen. Sedan en enkel automatik som bryter vid över/underspänning.
100Ah celler kostar nu 113€ från EV Power.
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Jag befinner mig just i funderingar på hur jag ska göra. Har precis köpt ett torp som är offgrid, ingen el. Har ett elverk, men har fått bra pris på solpaneler och kommer nog att skaffa ca 1.5 kW solpaneler till torpet (9 paneler 185W styck monokristallina dvs ger ström även när det är molnigt, för 800:- styck), men lurar på batterierna. Är väl mest inne på LiPo4 alltså litiumjärnfosfatbatterier pga tål mer stryk och håller bättre. Samtidigt så inser jag att det antagligen är lite billigare att köpa batterierna direkt från kina via t. ex alibaba.com än från EV-power https://www.ev-power.eu/
Det stör mig ganska mycket att de få som säljer litiumjärnfosfatbatterier i Sverige tar grymma överpriser för dem. Och de som säljs verkar mest vara färdiga 12-volt (4-celler) batterier, ingen säljer lösa celler till vettiga priser. Jag förstår verkligen inte varför!
Det stör mig ganska mycket att de få som säljer litiumjärnfosfatbatterier i Sverige tar grymma överpriser för dem. Och de som säljs verkar mest vara färdiga 12-volt (4-celler) batterier, ingen säljer lösa celler till vettiga priser. Jag förstår verkligen inte varför!
Re: Ladda LiFePo från 12V (husvagn, båt)
Men köper du från en välrenommerad leverantör så vet du cad du får. 100e föe en 100ah cell är ju inte orimligt.