Odling av elektroniktintresse hos barnen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av ecenier »

Hade vägen förbi Elfa i Solna idag. Hade min 1- och 5-åring med mig. 5-åringen gillar blinkande LEDar, så jag tänkte att en sån där byggsats skulle jag ju kunna bygga, så kan han titta över axeln. När vi hämtat storebror, 7 år så ville ju han också ha något. Jag fick ta till en nödlösning och säga att byggsatsen var till dom båda.

Väl hemma tänkte jag om. Det är ju bättre att se hur mycket dom kunde fixa själva. 5-åringen monterade komponenterna och efter en kort instruktion så lät jag 7-åringen löda. Det fixade han galant!


När allt var färdiglött så var det dags för det spännande ögonblicket när batteriet skulle monteras och man fick se om allt fungerar...



Den funkade på första försöket. Jag fick dock kolla över lödningarna och på ett par ställen ta bort lite lödbroar.

Barnen blev väldigt taggade av det här och jag kommer nog att få beställa lite fler byggsatser till dom :)
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av nomis_82 »

Va fint! Blev inspirerad mina gossar är 4 och 6 ska nog försöka med något liknande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Barnbarn bor så långt bort ..... :(
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Underskatta aldrig barnens förmåga att ta till sig komplicerade grejor.
Om du inte har det hårdvarumässiga testa Scratch!
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av ecenier »

Min plan är att beställa hem en massa enkla lödkit med LEDar som blinkar osv.
Vid ett senare tillfälle så kan jag sedan visa att t.ex. en PIC kan ersätta en massa andra komponenter genom att man istället gör ett litet program som styr GPIO-pinnarna på PICen.
Här borde scratch komma väl till pass för att bygga grunderna så att gossarna slipper att gå direkt på C :).
Tack för tipset Lasp.
Jonas_H
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 september 2011, 17:51:07

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av Jonas_H »

Eller en raspberrypi där du kan programmera GPIO direkt ifrån Python, borde vara en snällare fortsättning från Scratch. (Ett litet kort med socklade buffetkretsar eller i alla fall seriemostånd kanske ha vara en bra investering då.) Jag tror dessutom Scratch bygger på Python, så eventuellt gå det att ordna så att man kan styra GPIO direkt ifrån Scratch om det behövs.

Men pajen medföljer ju även en version av minecraft med pythongränssnitt, med lite fantasi borde det gå att göra mycket roligt med det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av Glenn »

Problemet med lödning är ju att man kan skada sej rejält, alltså bränna sej.. jag vete fan om jag vågar låta dottern som snart är 5 komma ens i närheten av en lödpenna.

..Tror jag började löda själv i 9-10årsåldern, hade nog gjort det innan om jag hade fått dock :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av notetoself »

Har en 5-åring som det börjar bli dags att fostra lite inom elektronik. Hittar dock inga direkt lämpliga experimentsatser. De flesta känns för klena för "oömt" experimenterande. Samt att varianterna som är monterade på en platta känns lite opedagogiska, eftersom man inte ser ledarna på ett bra sätt (för mycket info typ).
Så min plan är att inte krångla till det utan helt enkelt sätta ihop ett enkelt old shool kit och se vart det tar vägen.

Helst skulle jag vilja att varje komponent satt på en platta (typ plexi) 5 cm x 5 cm med polskruvar, ett gäng labbkablar och sen är det bara att köra.

Då blir frågan; vad behöver satsen innehålla?
- Strömkälla (batteri)
- Strömbrytare 2 st
- Glödlampor med hållare 2 st
- Potentiometer
- Motor
- Summer
- ...

Det mesta finns hos Kjell. Dock inte särskilt prisvärt i sedvanlig ordning. Särskilt inte labbkablar...
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av ecenier »

Jonas_H skrev:Eller en raspberrypi där du kan programmera GPIO direkt ifrån Python, borde vara en snällare fortsättning från Scratch. (Ett litet kort med socklade buffetkretsar eller i alla fall seriemostånd kanske ha vara en bra investering då.) Jag tror dessutom Scratch bygger på Python, så eventuellt gå det att ordna så att man kan styra GPIO direkt ifrån Scratch om det behövs.

Men pajen medföljer ju även en version av minecraft med pythongränssnitt, med lite fantasi borde det gå att göra mycket roligt med det.
Jag vet faktiskt inte om python förenklar förståelsen.
Det är ju lika enkelt eller enklare att beskriva en PIC än en raspberry som kör ett os som kör en interpreter som tolkar koden. I alla fall tycker jag det.
En PIC är troligen också mindre skrämmande än en raspberry med en massa pluttar (R,C,IC osv) på. Dessutom är nog inte minecraft rätt sak att blanda in för mina killar. Då vill de hellre spela än att att pyssla med elektronik :lol: Tack för tipset i alla fall. En Rpi blir det senare tror jag.

Glenn skrev:Problemet med lödning är ju att man kan skada sej rejält, alltså bränna sej...
Jag tänkte nog låta min 5åring prova. Det är ju inte så att lödspetsen fastnar och bränner sönder hela handen.
Blir det varmt ser kroppen själv till att ta bort handen från det som bränns.
Självklart så sitter man ju med och bevakar så att allt ser säkert ut. Jag kör på Lasp linje.

notetoself skrev:Har en 5-åring som det börjar bli dags att fostra lite inom elektronik...
Kul ide. Men det låter som det redan finns. Tänker på Littlebits, men det är nog dyrare än Kjell till och med :(
Det är kanske eBay-vägen man ska gå? Jag har inte tittat där efter sånt här. Bara efter enkla elektronik kit.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av Melkutt »

Min älsta dotter fick löda första gången när hon var fyra år.
Gick hur bra som helst, Hon har inte vart i närheten att bränna sig.
Sen så är det också bästa sättet att lära sig, genom att göra bort sig :)

Tyvärr så har jag inte sett till att fixa något pedagogiskt för barnen för att dom skall lära sig elektronik, utan det har byggts på veronkort med mina instruktioner :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av notetoself »

Budgetvarianten är ju att köra ovanstående delar med bara labbsladdar med krokodilklämmor. Men det är ju inte riktigt lika snyggt (läs: nördigt) 8)

Edit 1
Mellanvarianten; Man kan ju montera på ovanstående plexiplattor men strunta i polskruvar och labbkablar med banankontakt. Istället kan man ju köra hyfsat långa bult+mutter som man kan koppla krokodilklämmorna på. Så får det nog bli :tumupp:
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av notetoself »

Började lite vackert med en beställning till electokit. Vi får se var det kan landa. Projekttråd? :D
Electrokit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av arvidb »

Kom ihåg säkring om du kör med 4xAA-batterier. Det blir rejält varmt om man kortsluter dom någon längre tid med klena labbsladdar!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av Nerre »

Jonas_H skrev:Jag tror dessutom Scratch bygger på Python, så eventuellt gå det att ordna så att man kan styra GPIO direkt ifrån Scratch om det behövs.
Jag är nästan helt säker på att den Scratch som finns till rPi har inbyggt stöd för GPIO.

Men jag googlar för säkerhets skull:)

https://www.raspberrypi.org/blog/a-new- ... dded-gpio/

2015 ser det ut som den kom.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Odling av elektroniktintresse hos barnen

Inlägg av AndLi »

Lego Boost 17101 kan kanske vara något för de yngre när det kommer till programmering. ..
Skriv svar