problem med Dallas sensorer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

problem med Dallas sensorer.

Inlägg av benring »

Hej, jag har byggt ut mitt 1-wire-"nät" med sensorer (DS18s20 & DS2405) och allt funkar fint tills jag sätter dit dom sista metrarna av kabel, då vill inget funka.
Nu har jag fått det att funka men sensorn sitter inte där den ska.

Den verkar oxå lite instabil nu. Visar fel värden, jag får läsa om då och då för att den missar.

Jag kopplar det till längden av kabel, dock är det under 100 meter totalt.
Jag har 14 sensorer inkopplade, fler funkar bara jag inte överskrider kabellängden.

Jag kör med en platt 4-ledad kabel (telekabel från Classe) där jag har svart(-) & röd(+) dragna till sensorerna och gula/gröna kabeln är tvinnad till en kabel som databärare.

ström är 5 volt från PC-agget.

Kan jag förbättra detta på nått vis och kunna använda längre kabel? Jag har bara lite kvar sen är jag klar men det går ju inte nu.

Var det fel av mig att tvinna den gula och gröna till en?

/B
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

100 meter kabel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det hade jag aldrig trott att dessa skulle fungera med tillnärmelsevis så lång kabel. Grattis till att ha lyckats så pass ändå.

Det enda Du kan göra är att programmera en PIC e.dyl. och sätta den som repeater mitt på tråden, eller till och med flera med betydligt kortare kabelsegment emellan, för att vara riktigt säker på funktionen. Kontrollera vad databladet säger om kapacitanser o.dyl.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Att köra det 100m är i sig en bedrift.

Men OK, den maximala längd nådde du för ett tag sedan men kapaciteten är ett problem, tvinna därför inte data-ledaren. Vill du har dubbel ledare är det GND som gäller! Alltid!

Om du matar så att ledarna ses från ändan av kablet:
+V - GND - NC - Data
kommer du att få minimalt med kapacitet. NC = Not Connected. På detta vis kan du kanske komma ett par meter längre men du har i alla fall dragit det längre än det bör gå så det är nog dax att ha konstantströmskälla på som pull-up.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Halloj:)

Jaha, det va ju kul i sig att ha lyckats maxa det hela:)

När det gäller repeter så är inte det ett alternativ. (Inte än)
Jag håller på att kika på en trådlös variant som är en förlängning av Com-porten. Får se när jag får grejerna.

Fram tills dess får jag optimera kabeln, ska testa att köra en dataledare.

"det är nog dax att ha konstantströmskälla på som pull-up. "

Hur gör man i detta fall?

EDIT: Jag vill tillägga att jag har ca 50 meter kabel på övre plan, efter ca 25 meter så förgrenar jag ner till undervåning.
Förgreningen står för kanske 30 meter kabel så total längd från PC till sista sensorn blir då ca 55 meter kabel, så det är inte 100 meter lång kabel.
men Totalt blir det 100 meter.

Är det nått att tänka på gällande förgreningar?

MVH / Benny
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Förgreningar åstadkommer lustiga ekon i nätet (och impedansmissanpassnignar), vilket ger bitfel. Trädstrukturer med långa längder är inte att föredra.

Har du inte läst Guidelines for Reliable 1-Wire Networks så gör det ;)

Varje inkopplad 1-wire-komponent bidrar med minst 0,5m kabellängd, sett från 1-wire-interfacet.

Vidare står det att INGET 1-wire-nätverk bör ha en radie på mer än 750m. Dvs längden på den längsta vägen från master till en ände, då detta påverkar timingen. Eftersom du inte kör med parasite power, utan har en aktiv 5V-ledning, så ska 100m inte vara något problem alls. Jag tror det beror på dina förgreningar.

Jag skulle försöka dra en enda ledning runt hela huset, utan grenar.

Pröva öka avläsningstiden för varje sensor. Jag måste ha 650ms per sensor för att jag ska få pålitliga värden från alla.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, den ska jag läsa ikväll:)

Ang kabellängd och trädstruktur: Om jag har en lång kabel och på den vill ha sensorer som sitter en bit ner på väggen eller kanske ner vid golvet så blir det kanske 5 meter kabel från varje sensor in på 1-wire-bussen.
Är detta problematiskt?

sensor
___|________|____|_______|______




Eller är det just trädstruktur som är problem då man från "main-bussen" går ner mot tex golvet o sen hakar på en sensor där o sedan går vidare
med en "sub-buss" som i sin tur har en del sensorer osv?

Detta är ascci-grafik som symboliserar två plan i en villa:D


_______|_______|___|(Plan ett)
******|
**|____|_____________________________|_________|(Plan två)


Det är väldigt bökigt att dra kabel i en villa på 8 rum o kök SNYGGT, speciellt om jag ska undvika förgrening:)

Kan jag ha dubbla kablar direkt från interfacet då?

*** __________|____|_____|
*__/
* \______________|____|_____|


/B
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Varför inte helt enkelt *LÄSA* app noten i kväll som du sa ??? :-)
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

För att jag är lat? :D

Okejdå! :)

/B
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Stjärnnät vet jag inte hur bra/dåligt det är. Har inte testat.
Men gör hellre så att du drar en kabel ner till varje sensor, än att göra ett sub-nät som du förklarade i mitten.

Finns det verkligen inga hål mellan våningarna någonstans i närheten av de båda kabelängdarna? Vid vattenledningsrör eller ventilationskanaler eller så.

Prova att tillfälligt montera isär förgreningen, och koppla ihop ändarna med en lång lös kabel, och se om det funkar bättre med en enda lång kabel, även om den blir 150m.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Det är betonghus så dom enda hålen är vid just vattenledningar i köket, dock hamnar dom i bastun:) och där är det betong runt om så ska jag få till detta måste jag borra i betongen, lättbetong visserligen så det är inte svårt men det känns onödigt plus att jag inte vet om jag stöter på ett rör/armering/kabel.

Så, jag får nog köra som det är och invänta trådlöst.

Ska läsa dokumentet o se om jag kommer på nått bra sätt:)

/B
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ytterligare ett alternativ är ju att ha två interface.
Eller kanske en switch som växlar mellan över och undervåning... :)
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ja jag funderade på att ha två interface faktiskt, det skulle innebära att jag förlänger comport med kabel, invändningar på det?:)

Fler interface kommer jag få med det trådlösa oavsett.

Switch var jag inne på oxå, man kör två DS2405: or som switch:) Borde faktiskt funka.

Adressera ena till att sluta o den andra till att öppna, o tvärt om, sen skickar man tempfråga ut i den delen.

Detta borde oxå snabba upp det hela lite då man inte behöver skicka ut till oberörda sensorer över huvud taget.

/B
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Gissa vad!! Jag har LÄST guiden :D
Den var faktiskt lätt o hajja :lol:

Som det verkar så är mitt problem förgreningen och dom dubbla kablarna jag har som en databärare.

Sen rekomenderades switchat nät om man skall ha stort nät. Nu har inte jag ett stort nät men strukturen gör det jobbigare.

Jag tänkte testa att göra en switch av två DS2405: or och ha dom två databärarna till var sin slinga.

Då behöver jag bara adressera switcharna och sedan läsa av slingan.

Detta borde väl funka, vad säger ni?

Tänkte fixa ett RC-filter oxå som rekomenderades mellan 1m till 100m (om man kör DS2480B som interface)

Bara att börja bygga igen då:)

/B
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

benring skrev:Ja jag funderade på att ha två interface faktiskt, det skulle innebära att jag förlänger comport med kabel, invändningar på det?:)
Jag har kört seriekommunikation i 19k2 på över 100 meter mellan PC och PIC med MAX202 utan problem. Detta var utan felkorrigering/handskakning (bara rx/tx/gnd).

Vad behöver dina sensorer för spänning? Kan väl tänkas bli ett visst spänningsfall över de kabellängderna.
Senast redigerad av RRacer 16 januari 2006, 11:18:58, redigerad totalt 1 gång.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej. Jag matar med 5VDC (3 - 5,5 VDC).

Det lät ju bara fint:)

Det är inte 100 meter mellan PC och interface, det är kanske 20-30 meter. Så det bör funka bra.

/B
Skriv svar