Video till VGA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Video till VGA

Inlägg av ensten »

Jag har en platt 17" skärm som jag tänkte montera som TV i bilen, kan man bygga nåt enkelt för att köra en DVD på den skärmen eller är det bättre att köpa?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är till att köpa, men inte "bara" för då är risken stor att Du går på en nit.

Jag tänkte detsamma och köpte en billig burk, men det är bara en simpel scandoubler och ger 50Hz bild ut. Någon av mina skärmarsynkar på den, men just den skärmen har inte tillräcklig upplösning för att hela bilden skall få plats på höjden. Därför klipps den ungefär efter där den första textraden brukar visas.

I USA skulle den fungerat, de har bara lagt till fusk-pal för att kunna sälja den här också. På !en CRT-skärm, åtminstone en lagom gammal sådan, så hade det antagligen fungerat drägligt.

Burken Du behöver skall ha ett minne som helabilden läses in i och sedan läses ut med VGA-standard och interpolation. Det finns en burk jag tror är sådan hos Dustin, man kan välja upplösning p åutgånen och det tyder på att den är riktig..

Vad Du än köper och var Du än köper den, ta den på öppet köp!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Tack för dom tipsen! Det där visste jag inte!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Den enda jag hittar på Dustin är den här (från Deltaco). http://80.86.67.171/images/tv-62.pdf

Jag tror att det är den här specen: http://www.grand.com.tw/en/product_form ... lwk_page=1
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är just en sådan jag provat, den fungerar INTE tillfredsställande med vårt 50Hz TV-system.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den på länken nedan är antagligen en riktig konverterare, men jag är inte helt säker eftersom det aldrig blev något köp. Det blev istället ett analogt TV-kort, men det kräver ju atthela dator är igång och slukar ström.

Video till VGA

Ett litet tillägg. Jag sökte på Google och det tycks vara samma skitfirma som tillverkar denna som den andra lilla burken. Däremot fanns det information som tyder på att den är betydligt mera avancerad och bör ha en chans att fungera. Det är dessutom en betydligt nyare produkt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Varför inte en billig liten dator, typ Mini-ITX? Då får du ju ett komplett mediacenter med VGA-ut som standard.
Skriv svar