Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av danei »

En lunchrumsdiskussion om hur elmätare egentligen funkar.
Två personer som installerat solceller blev informerad om att produktionen registreras som konsumtion om man kopplar in solkraften innan mätaren är bytt. Naturligtvis ska man följa prosessen och byta mätare innan inkopplingen. Men jag tycker att det låter orimmligt att den mäter baklänges. Är det någon som har fakta?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av bearing »

Har ingen fakta. Men om mätaren rapporterar absolutbeloppet blir det ju så. Kan ju hända att för att förhindra att folk gör fula kopplingar där de kan vända strömriktningen genom mätaren varannat dygn eller liknande, så är mjukvaran skriven på det viset, eller mjukvaran på mottagande sida (elbolaget).
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av ViktorSigg »

En fråga, klarar alltså inte motståndet av att bromsa spindeln? Eller finns det inte alls längre/bortkopplat?

Är det en trafo mellan servo och elnät? Kan vara så att trafon är kopplad för 380V matning istället för 400V, vilket ger för hög spänning till servona och gör att du hamnar nära gränsen för när de löser ut.

Känns som att problemet borde ligga någon annan stans...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av bearing »

DAP skrev:Om man då vänder på det så ser jag när jag startar spindeln att spänningen sjunker från 239vac mellan L1 & N ner till 233vac typ och sen återhämtar den sig väldigt fort. Trycker jag sen stopp på spindeln så skall den börja mata ut på nätet när den bromsar istället för att elda upp det i ett bromsmotstånd. Ser då att min fluke hinner visa 246vac innan det löser ut för överspänning och sen frirullar spindeln.

Har maskinen kopplad på en 16amp säkring och vi har 20amp inkommande säkringar. Kan det vara att ledningsnätet är för dåligt så det hinner inte svälja undan kraften som blir?
Förstår inte hur spänningen ut kan stiga så mycket.
Nja, spänningen stiger ju knappt något tycker jag. 7 / 246 = 3%. På elbilar med motorbroms kan spänningen stiga 10% i en helt vanlig motorbromsning. Och 20% är inte ovanligt när batteriet är kallt (hög resistans).

Jag verkar ha 1ohm i mitt nät hemma. För om jag kopplar in en vattenkokare eller 10A elbilsladdare sjunker spänningen på den fasen 10V. Vilket betyder att om jag skulle sätta solceller på taket som laddar 10A skulle spänningen stiga 10V.

Du kanske kan ändra gränsen för överspänning? Eller klaga till el-leverantören att du får för hög spänning (240V).
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av Elman »

Köpte en Modbus elmätare hem. Denna mäter i princip allt som går att mäta. Den aktiva elen köper jag bara men går man in på reaktiv effekt så exporterar jag samt importerar?

Först misstänkte jag det är mina kondesatorer i värmepumpen som balanserar resten av elnätet i området.
Men vid vidare fundering landade det på att det är min motor i vattenpumpen som är en induktiv last som kompenserar All kapacitiv jordkabel eftersom elnätet är nedgrävd till 100%
Så olika delar av effekten kan gå åt olika håll samtidigt ..när man läser på mätaren..
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av Janson1 »

Enligt uppgift från min nätleverantör (Vattenfall) så får jag betala min egen tillverkade ström om jag inte byter mätare till en med dubbel känning/tariff. Så därför bytte jag min mätare innan min stora solcellsanläggning togs i bruk. Sen det här med frekvensomriktaren som stänger ner sig när den skall bromsa. Jag tror felet ligger i frekvensriktaren, ev så kan man minska bromseffekten något för att se om det blir bättre. Sen behöver detta inte vara något fel utan bara lite klent nät. Men prova att ändra på dom inställningarna lite grann.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av limpan4all »

xxargs: Jag kan försäkra dig om att just så mäter man inte. I teorin skulle man kunna göra det men då kan man inte kompensera för några skillnader i frekvensberoende löptidsfenomen i elektroniken eller om man önskar kompensera mättransformatorernas "problem".

Elman: Kan så vara men hur pass rätt mäter den. Alla mätare klarar av att mäta "bra" på 50Hz och en rent resistiv last. Det är alla andra situationer som är problemet... 3 decimaler innebär inte ett skit om 3 av dom är felaktiga.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av Sverige »

Jag verkar ha 1ohm i mitt nät hemma. För om jag kopplar in en vattenkokare eller 10A elbilsladdare sjunker spänningen på den fasen 10V. Vilket betyder att om jag skulle sätta solceller på taket som laddar 10A skulle spänningen stiga 10V.

Hur står skillnad är det på spänningsfall närmast mätaren och längst ifrån?
Spänningsfallet bör inte överstiga 4%.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kör spänningen baklänges ny digital elmätare

Inlägg av Sverige »

Du kanske kan ändra gränsen för överspänning? Eller klaga till el-leverantören att du får för hög spänning (240V).

240V är inte för hög spänning.
Spänningen får variera 10% av nominell spänning 400/230V. Det innebär att spänningen i matningspunkten kan variera från 360/207V till 440/253V. (Krav som nätägaren måste leva upp till.)
Skriv svar