Spegling av mobiltelefon till monitor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JiGu
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2020, 14:54:49

Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av JiGu »

Hej,

Har en monitor med vad jag tror är en D-subkontakt med 15 stift enligt länk.
https://www.pacrad.com/pan-pacific-dsub ... s-15p.html

Denna monitor har tidigare varit kopplad till en pc & och undrar nu om det skulle vara möjligt att spegla en display från mobiltelefon med micro-usb till monitorn? Har någon testat liknande och isf vad skulle krävas för utrustning?
Antar att det inte bara är att skaffa en sladd med de olika kontakterna i var ända?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av Icecap »

Det är tveksamt. Jag antog att den 15-pinnars SUB-D var en vanlig VGA-anslutning men den du länkar till är 2-radig - och det är ingen videostandard jag känner till.

Men OM det gick ska det dels finnas en USB->Video funktion som samtidig låtsas vara en videoskärm.
Då kan det gå rent teknisk.

Men om mobilen klarar att spegla skärmen är sedan svårare att svara på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av säter »

Vad är det för kontakt på Hercules?

Edit:
Jag hade ett kort låg på fikabordet, och det är bara 9-pinnars.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av Icecap »

Samma som EGA vad jag minns.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av AndLi »

Jag har en dock till min Samsung S8+ som har HDMI ut. Den ger ingen direkt spegling vad jag minns utan man får mer upp en andra skärm som påminner mer om en vanlig desktop.
Vad som hänt om man pluggat in ett USB-C grafikkort i telefonen har jag inte provat..

Däremot kan man också skärmdela trådlöst mot nyare TV apparater, då får man upp exakt samma bild på TVn som man får på telefonen.
Funkar att köra presentationer och annat långsamt på, inte lika bra för snabba spel.
(Alltså Mirracast eller Widi, inte det Chromecast gör)
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av StureS »

En USB-anslutning (från telefon eller annan källa) innehåller inte den information som en monitor behöver för att visa upp en bild från källan.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av nomis_82 »

Beroende på vilken telefon det gäller så kan man koppla in en usb till hdmi adapter iallafall nya telefoner med usb c. Se här för mer info. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ill-hembio
Den kontakt som hänvisades till i första inlägget blir nog svårt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av AndLi »

StureS skrev: 10 november 2020, 18:02:34 En USB-anslutning (från telefon eller annan källa) innehåller inte den information som en monitor behöver för att visa upp en bild från källan.
Du menar alltså att grafikkort för usb porten inte existerar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: 10 november 2020, 17:00:29 Det är tveksamt. Jag antog att den 15-pinnars SUB-D var en vanlig VGA-anslutning men den du länkar till är 2-radig - och det är ingen videostandard jag känner till.
Illyama brukade ha sådana kontakter på deras CRT-monitorer, sen kunde man välja vad man ville ha i andra änden när man beställde monitorn (vanlig HDSUB15 var nog vanligast).

Har faktiskt en Illyama 17" CRT kvar för den klarade typ "allt", tyvärr verkar den ha gått och dött under åren i förrådet.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av bit96 »

Angående den 15-poliga 2-raders skärmkontakten.
Den användes på Mac-skärmar förr.
Jag hade för många år sedan en monitor (Sony?) med både Mac- och VGA-kontakt.
Medföljande skärmkabel hade VGA i ena änden och Mac i andra.
Så monitorn kunde anslutas till både Mac och PC (ej samtidigt), man bara vände på kabeln så passade den båda systemen.

Angående spegling till skärm.
En tidigare mobiltelefon jag hade, Samsung S2, anslöt jag till en HDMI-skärm med en adapterkabel som nomis_82 skriver här ovan.
Dock användes den för att spela upp film, just spegling av skärmen minns jag inte riktigt hur det var.
JiGu
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2020, 14:54:49

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av JiGu »

Hej igen och tack för engagemang och kloka svar.

Inser att jag kanske varit lite otydlig vad jag vill uppnå och försöker förtydliga.
Monitorn har tidigare varit ihopkopplad med en pc med 2 radig D-sub 15 kontakt i monitor till VGA i PC:n.
Det jag nu försöker uppnå är att kunna ersätta PC:n med en samsung S7 telefon för att kunna presentera en app på aktuell monitor.

Tror ni det är tekniskt möjligt att sätta en adapter typ https://www.dustinhome.se/product/50108 ... ssel=false & visa appen från telefon på monitorn?
Om möjligt antar jag att man får splitta kabeln & strömmata monitorn externt?

Någon som gjort något liknande och fått det att fungera eller är det hela dödfött från start?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spegling av mobiltelefon till monitor?

Inlägg av Nerre »

Telefonen måste först och främst ha stöd för funktionen.

Om det är en Galaxy S7 så har den enligt den här sidan stöd för MHL, men jag tror inte det är exakt samma sak.
https://www.techjunkie.com/how-to-conne ... -s7-to-tv/

MHL verkar i princip vara HDMI över micro-USB-kontakt, så du behöver nog snarare först en MHL-adapter och sen en omvandlare från HDMI till VGA.

Jag tror att en MHL-adaptern i princip är en förgrening, HDMI-pinnarna går vidare till HDMI-kontakten och sen har den en separat micro-USB för strömförsörjning av telefonen.
Skriv svar