CPU-fläkt som låter vid uppstart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

CPU-fläkt som låter vid uppstart?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade en dator (Pentium4) där orginal-CPU-fläkten förde lite för mycket oväsen. Bytte den mot en ArcticCooling SuperSilent 4ProTC för något år sedan. Datorn blev tystare. ..ett tag.

När datorn varit avstängd ett tag och man startar den så låter fläkten väldigt illa i ca 20 sekunder. Det låter lite som när en diskettstation har svårt att läsa disketten, men istället för korta oljud så är det ett enda långt EEEEEEEEEEEEEEE! Efter en stund så slutar det. Startar man om datorn så låter det inte, men om man låter den vila någon timma och sedan startar den så är det samma EEEEEEEEEEEEE! igen.

Vad beror det på och hur fixar jag problemet? (utan att byta fläkt ännu en gång.)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har samma problem på min stordator.

Fixa en krets som håller fläkten avstängd i ca 20sec efter uppstart? :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Smörj fläkten?

Koppla in den direkt på en molex-kontakt istället för moderkortets CPU-fläktsuttag?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Fixa en krets som håller fläkten avstängd i ca 20sec efter uppstart?

Jack: Tyvärr skulle det nog bara fördröja tiden innan oljudet hörs. Men man vet aldrig... Däremot skulle nog BIOS koll av fläktarna varna och tycka att fläkten är trasig under uppstart-delayet.

$tiff: Ska testa båda varianterna.

Tycker det är lite skumt att den låter sådär. Jag har byggt ett 50tal datorer med sådana fläktar utan några problem. Med föregångaren till den fläkten har jag upptäckt ett exemplar som inte mådde så bra.
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 januari 2006, 21:20:04, redigerad totalt 1 gång.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fläktens lager är slut. Har haft samma sak på min cpu fläkt, lagret va så slut att det va runt 0.5mm större än axeln, men jag bytte till ett kullager så funka den igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trist att det "tagit slut" så fort! När jag tänker efter så har jag varit med om liknande fenomen på ett grafikkort. Det lät likadant och där var lagret slut, men på en 1årig CPU-fläkt?

Någon som lyckats plocka isär en Arctic utan att den gått sönder? Det ser ut som om det är svårt att komma in i den...
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Är det glidlager eller kullager i fläkten?!? De med glidlager han ganska mycket kortare liftslängd...

Det är inte så att du har möjlighet att reklamera den...du kanske hade otur att få en defekt när du köpte den...

//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet tyvärr inte vad det är för lager i den. Har inte hittat någon info om det. Ska kolla när jag har plockat bort den.

Den finns iallafall här.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Problemet med CPU-fläktar är att de inte får kosta något att tillverka. De har oftast bara ett lager och det förstörs väldigt snabbt. När det är finito börjar fläkten att wobbla och det låtersom en bergborrmaskin. Köp en svindyr Papst-fläkt och skruvapå kylflänsen, sedan tar det ett bra tag innan det är dags igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo Papst är bra. Hm, jag har massa fläktar från datornätdelar. Det är kanske dags för en CPU-fläkt-modd? :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är inte CPU-fläkten den tredje man byter; efter att ha slitit bort den på nordbryggan och bytt den på grafikkortet 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis!!
Jag väljer visserligen alltid grafikkort utan fläkt eftersom jag ändå inte spelar så krävande spel.

Fläkten på nordbryggan lät en hel del, men CPU-fläkten (orginalet) överröstade den. Intels CPU-fläktar är en katastrof. Fästet är totalt överdimensionerat så den böjjer moderkortet. Inte så lyckat. Arctics fästen är bättre, men det vore ännu bättre om fläkthållaren på moderkortet var lite bättre isolerad med gummibussningar eller något, för ljudet fortplantar sig i moderkortet och chassit och vidare ut till den stackars datoranvändaren.

Min Dell-burk är faktiskt ganska tyst trots plastchassit. Det enda jag inte gillar är att den låter ganska mycket när CD-enheterna läser. Anledningen till att jag valde Dell till denna burk (som jag skriver detta på) är för att jag snabbt och "billigt" (avbetalning) behövde den snabbaste dator jag kunde hitta. Nu är inte 2.54MHz så snabbt längre......... :roll:

Jag var förresten nära att stämma Dell för falsk marknadsföring. De påstod att den hade "tv-utgång" och Soundblaster-Live-kort. Helt helt fel. Visserligen är det en *variation* av Live-kortet, men CreativeLabs stödjer det inte ens. Detta upplyste inte Dell mig om. Det tog en lång tid innan jag ens fick ordning på drivrutinerna. Den så kallade "tv-utgången" är en SVHS-utgång. Med tv-utgång menas (enligt konsumentverket) en kontakt som går att koppla till en antenn-ingång på tv'n. Nu när tv-standarden nästan är helt förrändrad så kan man nog nästan snart kalla SVHS för "tv-utgång".
Att jag inte stämde dem var helt enkelt för att det tog för lång tid att skicka brev fram och tillbaka. Nu bryr jag mig visserligen inte längre. Jag har fått ordning på den.
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 januari 2006, 23:58:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Det var läääääääänge sen 2.45MHz var snabbt =P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var läääääääänge sen som jag köpte den också. :)
Då hade de flesta halva CPU-hastigheten jämfört med min.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Va?! Jag som köpt en splitter ny 2,0 GHz dator! :shock:

64 bit förvisso :wink:
Skriv svar