Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Magnum81 »

Chansar på lyckoträff.
Jag har 2 st XV signature pro, varav på den ena så verkar lasern har fått sig en smäll, då den inte längre kan orientera sig, eller hittar laddstationen etc, dvs helt värdelös nu. Och garantin har gått ut. Är det någon som känner till en sida med reservdelar där de har lasertorn, alternativt vet hur tornet fungerar? Tornet är inte trasigt, tror bara att lasern "skjuter" snett eller någon sådant, för den läser inte av rummet längre som tidigare.
Och någon reparationsverkstad finns det ju inte i Europa heller som kan reparera dessa maskiner. :humm:
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Akai »

Kolla så att hela laserhuvudet snurrar, står det still är troligtvis motorn trasig. (Kassa borstar)

Jag köpte en trasig xv signature pro förra veckan som hade det felet. Lödde dit borstar från annan slaktad motor, detta bara för att se att det var det felet. Har nu beställt ny motor på ebay
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Magnum81 »

Huvudet snurrar fint, jag tror mer att felet ligger i handhavande vid rengöring (tittar ner i backen och sparkar generande i gruset), och lasern ser jag lyser när man lägger sig ner och tittar in. Du som skruvat, finns det justeringar att göra om man plockar isär maskinen?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Sverige »

Hade liknande problem, blev en annan lösning.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Magnum81 »

Läckert! Men jag vill helst slippa titta på när dom städar =O)
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av jon_kanon »

Jag hade också problem med att signature pro inte hittade hem. Den hade dessutom problem att skatta batteritiden och ta sig över t.ex. trösklar som tidigare inte var något bekymmer. Det hela berodde på att batterierna var trötta och det i sin tur på att borsten gick alldeles för trögt.

En regelbunden ordentlig rengöring av borsten samt smörjning av borstens lager efter byte till nya batterierna har gjort att den har fungerat bra sedan dess. Regelbundet betyder var 6:e månad för egen del. Inköpt 2013-14 kanske?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av 13th.Marine »

Tolkar jag som att vår behöver lite kärlek med borsten.

Någon gång har den kört förbi laddstationen med 1m för att stå och snurra och säga "jag hittar inte hem".
Maskinen är ganska exakt ett år gammal.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av Magnum81 »

Löst:
Det fick bli en ny LIDAR.
Den gamla verkar fungera, men kanske har fått sig en smäll. tornet snurrar, lasern lyser etc... Någon kanske vill ha den och experimentera med?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Reservdelar Neato dammsugarrobotar

Inlägg av zealotry »

Jag skulle kunna tänka mig att labba lite med en sån =) Vad vill du ha för den?
Skriv svar