Svårstartat kylskåp på inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: Försöka duger med startkonding, men jag tror i slutändan att en större inverter är det som gäller.
Nej. för min del är det inte en större inverter som gäller. Som jag tidigare skrev så är det en metod som förhindrar att båda enheterna startar samtidigt, vilket de kan göra någon enstaka gång enligt slumpen. Om en enhet har startat upp och tuffar på så är det aldrig något problem att starta upp nästa enhet. Trodde det hade gått hem.
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av bearing »

Ifall förhållandet mellan drift och vila är kort borde ju det hela gå att lösa med två stycken reläer? De kanske kan kopplas i serie/parallel med respektive termostat, så att termostaten på ena inaktiverar termostaten på den andra? Då kommer dom aldrig gå samtidigt. Vilket borde fungera utan märkbara temperaturvariationer så länge kylan läcker ut långsamt och återställs fort.

Alternativt kanske ett par högpassfilter med kanske 1s tidskonstant kan kopplas i serie med reläspolarna så att endast starten fördröjs.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta var ju en idé jag spånade i tidigare inlägg:
SeniorLemuren skrev:Lösningen kunde ju vara att jag mäter strömmen på båda enheterna och fördröjer uppstart av den ena enheten medan den andra drar hög ström i sin uppstart. Det finns ju digitala strömsensorer av hall-typ för AC som man kan mata en Arduino med som i sin tur kan styra några reläer som ser till att enheterna inte försöker starta när belastningen är för hög på invertern. För att undvika att köttfärsen blir grön i en varm frys så kan man ju även integrera ett larm när något gått fel.

Apropå grön köttfärs så erinrade jag mig denna episod.
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av bearing »

Japp, din idé var tekniskt häftigare och med större möjligheter. Mitt förslag var ett sätt att lösa det hela med dumma reläer på en halvtimme =)
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja du vet, Det gäller att krångla till det med så mycket datorer det går, annars är det inte lika kul när det krånglar. :rofl
Danielwik
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 december 2019, 16:37:14

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Danielwik »

Hejsan, funderar på om det skulle fungera att sätta en UPS (Batteri-backup till datorer) mellan invertern och kylskåpet?
Någon som provat?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av svanted »

en UPS efter UPSen?
en inverter från 12V bilbatteri är ju en UPS.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av MiaM »

Angående husbil som också har en solanläggning: Är det inte en typisk grej som man gärna skulle vilja förse med en större generator på förbränningsmotorn? Helst kanske om det går att montera både generator och startmotor för 24V om man har ett större batterisystem där man kör 24V. Alternativt om det finns riktigt gott om plats i motorrummet sätta dit en 24V-generator som komplement till de befintliga 12V-grejerna. Så att man kan ladda sina batterier klart snabbare och inte behöver stå på tomgång för länge.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Knut »

En fråga nästan on topic.

Hur fungerar microvågsugnar tillsammans med inverters?

Har dom också höga startströmmar?

/Knut
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av svanted »

har man bara något enstaka batteri i fordonet laddas det inte snabbare med en större generator.
spänningen från generatorn går direkt upp till minst 14V oavsett hur stor den är, och batteriet suger i sig den ström det behöver.
då måste man öka spänningen litet, men bara tills det är fulladdat, annars börjar det koka.
bilens elsystem vill öht inte ha högre spänning än max 15V.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Blybatterier av traditionell gallerplattyp behöver _tid_ att ladda och tar bara emot så mycket ström som kemin kan hantera (och höjer spänningen så att strömmen minskar när kemins bildade produkter (svavelsyra) inte hinner undan och hastigheten att ta emot laddning är till stor del diffusionstyrd där den högre syrahalten i plattan (som gör att spänningen höjs) tar tid på sig att nå ytan mot den flytande syran och sedan sakta diffundera och blanda sig ut med den fritt flytande delen.

AGM batterier har samma bekymmer att rörligheten på vätskan som är uppsugen i glasullen mellan glasull och blyplattor är mindre rörlig och därför har de lite högre syrahalt redan från början (högre laddspänning)

Därför är sällan generatorns kapacitet ett problem då en nära tomkörd 100 Ah batteri knappt drar mer än 30 Ampere efter den initiala strömrusningen precis i början och denna går ganska snart till 10 Ampere redan någon eller ett par timmar för att sedan sakta krypa ned mot noll och en blybatteri är inte fulladdad förrän efter 24-48 timmar om man skall nå 100% kemisk laddstatus, och då skall generatorn, solceller etc. vara igång hela den tiden för att upprätthålla polspänningen så att laddningen fortskrider även om strömmen är låg.

---

LiIon-batterier har en organisk vattenfri elektrolyt som leder rätt dåligt - istället har man kompensera det med att elektroderna är mycket tunna och uppspolade i väldigt många varv för väldigt stor yta och mycket tunt lager elektrolyt mellan plattorna och den vägen kan lämna mycket mer ström

- i blybatterivärlden så gör man samma sak med tex. optima-batterier med spirallindade celler med tunna elektroder med mycket ren bly i dessa (och därför kan arbeta med högre spänning än antimon och kalcium-legerade blybatterier då man får sidoreaktioner av legeringsmetallerna om spänningen höjs för mycket) och då kan laddas ur med hög ström djupare och återladdas snabbare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Henry »

Knut skrev:En fråga nästan on topic.
Hur fungerar microvågsugnar tillsammans med inverters?
Har dom också höga startströmmar?
/Knut
Inget jag prövat men med tanke på hur de fungerar och då det tar en 1 - 2 sek innan de når upp till sin designade frekvens och således max effekt så borde de vara rätt snälla för inverters.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av LarryXz »

Hur är startströmmen på kylskåp med digital inverter kompressor? https://www.samsung.com/se/refrigerator ... 39m7010ww/
taz79
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 februari 2022, 08:30:32

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av taz79 »

Det diskuteras mycket i denna tråden angående vilken effekt som behövs på inverter för att starta kyl och frys.. Har har ni lite praktiska erfarenheter. Jag drev min kyl och frys i 2 dygn efter ett långt strömavbrott vi hade på ca 55 timmar för några år sedan..
Jag drev det hela med en inverter med ren sinusvåg på 600W. Det var problem i början med varning om låg batterispänning från invertern men efter att jag ökat kabelarean från 2,5mm2 till 8mm2 från inverter till batteri (12V bank) så fungerade allt fint. Däremot gick det inte att driva så mycket mer än just kyl/frys och nån laptop just pga startströmmen från kyl och frys annars blir för hög för invertern att klara av.

Så.. Har ni problem med en inverter som inte klarar av startströmmen och invertern är på mer än 600W så se över era kablar mellan inverter och batteri.. Tilläggas bör att kabellängden från inverter till batteri i mitt fall är ca 20cm.
Skriv svar