Svårstartat kylskåp på inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23622
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Henry »

Ett PTC relä som många kylar använder idag håller resistansen väldigt låg vid start för att sedan långsamt under några sekunder gå upp i resistans så startströmmen minskar till normalt läge. Ett startrelä baserat på mekanik håller samma ström hela tiden under knappt en sekund för att sedan bli noll.

Kanske kan det vara detta som är orsaken till att den klagar. Du kan byta relät till ett mekaniskt men du kan få leta lite grand då de börjar fasas ut pga att det inte skall kunna finnas någon gnistbildningspotential till kylar och frysar med brandfarliga kylgaser ifall detta skulle läcka ut så kan inget på kylen antända det.

Det är förstås en högst viktig säkerhetsgrej om det innehåller brandfarlig kylgas och skall/får inte bytas men om kylen inte innehåller detta så är det ett tips att testa då även kylar med ej brandfarlig R134a kan ha en sådan.
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Har en gammal husbil med gasolkylskåp som ej går lita på, har bytt koppen i brännardelen minst 4 ggr samt satt in gasolfilter bytt alla slangar det funkar ett tag men sen kladdar det igen i brännaren och kylskåp blir varmt.
Så jag köpte det minsta ikea kylskåpet tillreda 45 liter och det kyler som bara den, köpte sen en inverter från banggod 1000 watt toppström 2000 watt med ren sinus, hade fått 300 bra omnämnanden synd bara att jag inte läste den dåliga kritiken, för när jag kopplade in den så höll den i ca 1 minut, kylskåpet dödade den :(
När jag öppna den så var det det värsta skräp jag sett, lödningarna såg ut som skit så nu blir det en brevpress.

Ser intressant ut med kondensator, men får inte riktigt klart för mig hur den ska kopplas ?
blir det som på bild1 eller bild2 ? Vad säger xxargs ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av elbo555 6 oktober 2019, 11:39:42, redigerad totalt 1 gång.
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Så om det funkar och inte tar så mycket ström i starten så hade jag funderat på att köpa invertern från kjell och co

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p44904

Kompressorn ser ut så här, rysstillverkad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Du kan prova med det som du ritade - först överbilden med bara kondingen monterad för att se att driften fungerar som det skall - gissning är att 6-8µF motorkonding passar för en sådan storlek av kylskåp om kompressorn är på 80 Watt (se märkskylt) - mät upp nuvarande strömförbrukning under drift med en stickproppselmätare[1] och när strömmen har stabiliserats efter start och efter operationen med kondingen parallellt inkopplad skall strömmen inte vara märkbart högre - troligen något lägre i och med bättre effektfaktor.

Med denna teknik (med PTC-bortkopplad) så halverar du troligen startströmmen då strömmen genom kondingen till startlindningen kan knappast bli mer än 0.5 Ampere (istället för ca 5 Ampere med resistans-start) innan men i och med att fasvinkelskillnaden är stor mot huvudströmmen så är startmomentet mångfaldigad gentemot den ursprungliga lösningen med resistiv start trots mer ström.

Men åter igen klixon (ström och temperaturöverskyddet) måste sitta där den är idag även efter modifieringen och ett steg innan att prova är bara att parallellkoppa tänkta kondingen över PTC-motståndet (finns ofta redan färdiga anslutningar för detta för sk 'tropik-koppling") och sedan köra kompressorn - mäta tempen på kompressorn före och efter (efter en halvtimmes körtid var gång med öppen kylskåpsdörr) och se att det inte är några större skillnader (några enstaka grader upp eller ned är ingen att bry sig om - men är det mer än 10 grader varmare med kondingen än utan så visar det att lösningen inte är lämplig eller att storleken på kondingen måste minskas en del)

Många dagens kyl och frysar har kopplat med kondingar parallellt över PTC-motstånd redan från början (sk. tropik-koppling) antagligen för att minska ned antal modellvarianter och logistikproblem det med medför (nordisk version gentemot resten av världen typ) då en stor del av världen har något vi aldrig ser i våra elnät - sk 'brown out', knappt sekundlånga strömavbrott eller rejäla spänningssvackor som får kompressorn i vitvaran att stalla och stanna med en ruskning - där är kondingen som räddar den att få upp varvet igen trots mottryck och fortsätta att jobba, men utan den och kompressorn stannat så kommer klixon att dra efter 10-20 sekunder och är kompressorn driftvarm kan det ta upp till 15 minuter innan återstart och har man ofta brownout så...

---

När jag experimenterade med detta och mätte upp saker så kunde man med ren kondingstart [6-8 µF] starta en 80 Watts danfosskompressor (R12-typ) med över 8 Bars mottryck varenda gång med en 300W sinusomvandlare (ca 600 Watt surge för start) medans med orginal PCT-start mot elnät gick inte alls mot 8 Bar och ej heller med 300W sinusomvandlare utan trycksättning för att det drog för mycket ström och gick i skyddsläge direkt.


Startkondingen är alltså viktig för startmomentet, det tråkiga i alltihop är att PTC-motståndet (och innan dess strömstyrda startreläet) förtar hela startmomentet och drar dubbelt med ström den första sekunden genom att kortsluta kondingen mer eller mindre och först efter 1-2 sekunder när PTC blivit het och blockerar strömmen, ger kondingen kraft i kompressorn med 1/10-del av strömmen och att PCT fortfarande sitter i alla vitvarukompressorer bara för att det "skall vara så" utan ingenjörsmässig funderande om det behövs eller inte i fallen när man alltid har driftkondensatorer i designen - mycket för att man har byggt in det i alla designer på startapparater för att klara alla fallen med olika marknader med förekomsten av kompressorer utan driftkonding och inte vill ändra på det trots att startapparaterna PTC konstant drar uppemot 2 Watt i extra värmeförlust till ingen nytta (danfoss har/hade varianter med elektronisk 'PTC' när jag tittade sist just för att minska energiförbrukning som argument)


[1] exempelvis Clas Ohlson 36-2897 då den är bättre på sådana saker än många av dess dyrare varianter och denna mäter också 'PF' - effektfaktor och hanterar 'skrynklig' ström som olika switchade nätaggregat, LED och energilampor drar och mäter rätt på dessa - det är långt ifrån alla stickproppsmätare som klarar det även med väl tilltagen prislapp...
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Tackar för svaret :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Biker »

Kan man imte en 10m lång skarvsladd(utrullad om den är i spole) som broms mellan inverter och frys?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Räcker 10 m och varför måste du rulla ut den?

Sätt ett par spett i rullen centrum istället :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Medelströmmen för en kylskåp är under 1 A så sladdsnurran behöver inte rullas ut pga. värmebildning i alla fall, då nivån när den drar 7-10 Ampere är bara under knapp sekund eller kortare.

Men det som styr är hur mycket ström växelriktaren orka ge under någon eller ett par sekunder och har man annan last på den samtidigt så minskar marginalerna ännu mer. Det är detta som är konsekvensen av sk. 'veka elnät' och att försörjningen av ström är begränsad till en nivå där startströmmar ger ett problem för alla inkopplade utrustningar i nätet, från rejäl lampfladder till att kompressorer i kyl/frys tvärstannar med en dunk när någon annan kyl/frys skall starta eller själv inte orka starta.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom tråden åter blivit aktuell så kan jag meddela att jag under en lång tid enbart utnyttjat landström så inga problem med kyl o frys har varit aktuella. Till våren blir det åter aktualiserat och jag har funderat på någon typ av Arduino lösning.
Problemet uppstår ju bara när kyl och frys försöker starta samtidigt eller rättare sagt den ena försöker starta när den andra ligger i uppstart.

Lösningen kunde ju vara att jag mäter strömmen på båda enheterna och fördröjer uppstart av den ena enheten medan den andra drar hög ström i sin uppstart. Det finns ju digitala strömsensorer av hall-typ för AC som man kan mata en Arduino med som i sin tur kan styra några reläer som ser till att enheterna inte försöker starta när belastningen är för hög på invertern. För att undvika att köttfärsen blir grön i en varm frys så kan man ju även integrera ett larm när något gått fel.

Apropå grön köttfärs så erinrade jag mig denna episod.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja fy satan jag minns en råbiffshamburgare i Kambodja.

Jag hade varit på plats några månader i den delen av världen men min kompis som kommit ner en vecka tidigare fick uppleva sin första magsjuka.
Jag klarade mig ett par korta ruscher till toan.

Vi blev även magsjuka på Galdhöpiggen tillsammans. Antagligen renskit i glaciärvattnet. Men då det enda vi kunde äta var räksoppa kan jag än idag inte äta räksoppa utan att må illa.

Jag funderade på vad som händer om man sätter en gammal nätstabilisator, en magnetisk spänningstablisator mellan inverter och kylskåp? Inte för att det är billigare än en inverter på många kW.
Men ibland hittar man sådana på nätet.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Med den traditionella starten så behöver kompressorn sin ström för att starta och en för liten nätstabilisator kommer inte att ge tillräckligt med ström för att klara start då den strömbegränsar hårt - tar man bort PTC och istället använder motorkonding enligt tidigare inlägg så så nöjer den sig med ungefär halva strömmen.

Krasst sett så bör man ha en varsin tillräckligt stor växelriktare för kyl/frys så att de kan starta oberoende av varandra utan sänka varandra vid start - för det är nog annars det som händer med för klen växelriktare när andra vitvaran starta så kommer den första att stanna bara för att att det blev en brown out några perioder medans den andre vitvara startade och det räcker ofta för att en kompressor skall tvärstanna med en dunk och klonk - de är inte byggda med överdrivet med rörelsemängd i sina rotationsmassor för att klara flera arbetande pumpslag i rad när det är dåligt med spänning på dess lindningar...
bearing
Inlägg: 11263
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av bearing »

Varför inte använda kompressorkylskåp som går på 12/24V likström? Då slipper man ju hela problematiken med invertrar. När man har landström får man ladda batterierna istället. Och laddaren behöver ju inte klara kylskåpets startström, för den lasten tar ju batterierna.
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Kompressorkylskåp 12/24 volt är ett alternativ, problemet är bara att de är mycket dyra och saknar i regel frysfack sen kan ju en inverter gå att använda till annat också.

Men till att börja med blir det till att inhandla en elmätare från Clas Ohlson 36-2897 och en konding 6 uf, har hela
vintern på mig att exprimentera :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Palle500 »

Varför kör inte tillverkarna med endast kondensator?
Blir ju lägre energiförbrukning och det vill ju alla uppnå för att få bättre miljöfaktor?
Kan det vara att kondensatorn torkar och dör inom några år?
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Bra fråga varför de inte använder kondensator ? 1: kan vara dyrare, kan de tjäna 50 öre så gör dom det.
2: Kan ha att göra med garantin att göra, Tyskland tex har mycket hårdare garantibestämmelser än Sverige, så
det kanske är så att kondensator håller sämre än ptc.
Men nån annan kanske kan svaren bättre ?
Skriv svar