Norge släcker ned FM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: 11 november 2021, 10:27:51 En till artikel om Norge och DAB
http://digitalradioinsider.blogspot.com ... .html#more
Väldigt bra genomgång, läsvärd trots att den var rätt lång.

Nån som är förvånad över att lobbygrupper lyckades påverka korkade politiker ? ..Men hur skulle det kunna hända, det har ju ALDRIg hänt innan.. *host host*
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Folk är visionärer. "Vi bygger framtidens X". Sätt in passande ord vid X.

Fel! Folk tror de är visionärer. Man överskattar tekniken som ska ta oss till framtiden och underskattar problemen som kan uppstå.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Findecanor »

DennisCA skrev: 11 november 2021, 09:54:56 Om vi ska ha digital radio alls, tror jag DRM är vägen att gå eftersom det inte kräver man stänger ner FM bandet och det är billigt att sända på så man kan komma igång med digital radio billigt.
Intressant. Olyckligt förkortning bara, då det blir förvirring med "Digital Rights Management".

Förresten, när jag skulle handla mobiltelefon för ett år sedan så hörde jag en till dum sak om DAB: Frankrike förbjuder försäljning av nya FM-mottagare som inte också har DAB. Och eftersom tillverkarna inte orkar ha olika modeller och distributionskedjor speciellt för Frankrike så får vi inte FM-radio i mobiltelefoner någon annanstans i EU heller.
Senast redigerad av Findecanor 11 november 2021, 14:27:32, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

Jag är inte ens så pigg på det. Men bättre än att stänga ner FM och låta AM ligga oanvänt.

Men jag tycker vi kan gott och väl återuppta analoga sändningar på MW och SW och jag vet det finns sådana som försöker få tillstånd, t.ex.:
https://radioswedeninternational.com/

Men dom får inte ett permanent tillstånd. Orsaken lär var EU som vanligt (och sverige liksom finland ska vara duktiga på att följa reglerna), dom har nånting emot analoga sändningar.

Det är synd, AM bandet kunde vara grunden för många småskaliga operationer och en radiorenässans. Eller kanske det bara är önsketänkande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Glenn »

Problemet ät väl korkade politiker som tror att digitalt automagiskt är bra "för det har jag hört" utan att ha några egentliga kunskaper i ämnet. När det dessutom finns lobbygrupper med egna intressen i att sälja utrustning för DAB så blir det som det blir.
Findecanor skrev: 11 november 2021, 14:02:37 Intressant. Olyckligt förkortning bara, då det blir förvirring med "Digital Rights Management".
Ja, det var det jag trodde det syftade på tills jag löste utläggningen på länken som DennisCA postade.
Förresten, när jag skulle handla mobiltelefon för ett år sedan så hörde jag en till dum sak om DAB: Frankrike förbjuder försäljning av nya FM-mottagare som inte också har DAB. Och eftersom tillverkarna inte orkar ha olika modeller och distributionskedjor speciellt för Frankrike så får vi inte FM-radio i mobiltelefoner någon annanstans i EU heller.
Fast det tas ju också upp i länken där, att det står inte att det krävs DAB, utan förmåga till "terrestrial digital radio", och dit kan man klassa andra typer av radio med, tex DRM eller 5G. ..Sen vet man ju iofs inte hur korkade politiker i frankrike väljer att implementera sin lag.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

Det finns också ett motstånd mot analoga sändningar bland de som reglerar radiotillstånden. Den här jag länkade ovanför har problem med att få ett permanent tillstånd för att sända på 1494 KHz. Dom vill helt enkelt inte tillåta att radiotrafik börjar på AM bandet. Varför?

Känns som om det kunde finnas en mindre marknad för AM radio och små oberoende kanaler om tillstånd kunde fås.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Oskar »

Ja, varför inte göra det enklare att använda mellanvågsbandet, AM? Där är det inte direkt "trångt" i dagsläget. Skulle fungera bra för lokala sändningar. I USA har man ju ett väldigt "levande" mellanvågsband.

Kul med stationen på 201m, gammal klassisk position på skalan om man lyssnat mycket på mellanvåg, hoppas att de kommer igång!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Glenn »

Vad går på det bandet idag ?

"alla" radiomottagare har ju tillgång till det i princip.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

Ja jag söker igenom det ibland men det är bara östeuropeisk radio som ibland går igenom. Inget lokalt. Helt dött. Man tycker det borde finnas intresse att sända där...

Igår testade jag med min halvt ihopplockade RR-712 radio och fick in franska, engelska, kinesiska kanaler med min söndriga inbyggda antenn.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3835
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Mickecarlsson »

I södra Sverige sänder Radio 208, en dansk mellanvågsstation på 1440 kHz, hemsida (utan SSL): http://radio208.dk/
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Micke_s »

Byter de till DAB i Sverige så kommer jag permanent köra Spotify istället. Min bil har bra stöd för Apple carplay, men obefintligt DAB stöd.

Blir kul för reklamstationerna…
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

JAg tror loppet är kört för DAB, förvisso låter det som samma stämmer för DRM. Streamande internetradio tar väl nog över med tiden. Tråkig teknik, men det funkar. Känns som en dålig tidsperiod att gilla radio.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av bit96 »

Mickecarlsson skrev: 12 november 2021, 15:22:05 I södra Sverige sänder Radio 208, en dansk mellanvågsstation på 1440 kHz, hemsida (utan SSL): http://radio208.dk/
Någon enstaka gång då och då får man ett tips om ett guldkorn som flyter runt i det elektroniska avloppet.
Jättemycket tack för denna länk. :tumupp: :banan:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av 4kTRB »

Mickecarlsson skrev: 12 november 2021, 15:22:05 I södra Sverige sänder Radio 208, en dansk mellanvågsstation på 1440 kHz, hemsida (utan SSL): http://radio208.dk/
Tackar också för länken!
Tack!
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Bigstone »

Man kan ju undra om det finns säkerhetsaspekter med i spelet också? Alla har en FM radio i händelse av kris, skulle de digitala vara enklare eller svårare att störa ut alt. manipulera än gammal hederlig FM om "främmande makt" får för sig något dumt?
Skriv svar