Norge släcker ned FM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Gizmo »

Retroperra skrev:Helt onödigt tycker jag. DAB är urgammalt nu. Vilket är mervärdet för lyssnarna?
DAB var definitivt motiverat 1992, men det var före internet. Nu är DAB bara en mossig historia.
Tycker man kunde satsa mer på att bygga ut 3G och 4G internet istället, i nuläget är de flesta noder helt överbokade med kunder och ingen får full hastighet.
Hoppas innerligen att FM nätet får leva kvar, funkar, och det behövs inte fler kanaler.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av breflabb »

Inte ens tillverkarna av apparater verkar ha något större intresse.
Varför undrar man?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Glenn »

för liten marknad ? De flesta länder har ju skrotat införandet av DAB
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Platis »

Rent generellt så tycker jag FM-mottagningen har blivit sämre med åren, nu har jag i och för sej inte bott tillräckligt länge på en och samma plats för att ha några riktiga belägg för detta! Inte heller haft en och samma radioapparat eller antenn för den delen! Men en fundering är ju om "radiosmoggen" (wifi, 4G m.m) påverkar FM-mottagningen och isåfall i vilken omfattning? Vad säger/tror/tycker ni?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av prototypen »

Vi är i Stockholm och jobbar, medhavd radiomottagare hoppade igång med DAB mottagning.
Man kan få lite information i displayen men går DAB på runt 223 MHz?
Jag trodde att DAB skulle köras på 88-108MHz

Protte
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av 4kTRB »

Jag testade hur många stationer jag kunde
ta emot i min bilradio (en Kenwood).
Scannade manuellt mellan 88 - 108
och lyckades få in runt 110 st.
Jag lyckades också notera några av
stationernas geografiska plats då
nyheterna lästes upp och fick även
in en dansk station. Jag testade på
latitud 58 ungefär.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av xxargs »

Platis skrev:Rent generellt så tycker jag FM-mottagningen har blivit sämre med åren, nu har jag i och för sej inte bott tillräckligt länge på en och samma plats för att ha några riktiga belägg för detta! Inte heller haft en och samma radioapparat eller antenn för den delen! Men en fundering är ju om "radiosmoggen" (wifi, 4G m.m) påverkar FM-mottagningen och isåfall i vilken omfattning? Vad säger/tror/tycker ni?

WIFI, 4G mm, ligger för högt i frekvens för att ha någon större påverkan, däremot all strömförsörjning med switchade nätaggregat och väggvårtor (tex USB och telefon-laddare av billigast möjliga kinestillverkning) energisparlampor, LED-lampor mm. är helt annan sak och ännu värre för att de finns precis överallt och man få nästan ingen avståndsverkan då när man fjärmar sig från en strålande enhet så närmar man sig en annan strålande enhet nästan oavsett riktning man flyttar på sig.

Ni har väl hört att det kan låta i bilradion när man åker förbi LED-baserade reklamdisplayer efter vägen och då är det på många meters håll ändå...

Observera att även om nivåerna på varje 'enhet' är 'lagliga' och klarar CE-kraven radiomässigt för dessa enheter så lyfter man signalstyrkebehoven från tex. FM-sändare utifrån rejält för att få samma Signal/brusförhållande på mottagna signalen.
- det kan handla om 20 -30 dB högre signalnivå från FM-sändaren för samma radiokvalitet som hur miljön såg ut för 30-40 år sedan när switchade nätaggregat var ganska sällsynta företeelser. Med andra ord att man upplever att FM-radion 'har blivit sämre' beror inte på själva radiomottagaren skulle ha blivit mindre känslig utan på radiomiljön kring radion har drastiskt försämrats med apparater som sprider brusmatta och störningar.

70 - 200 MHz så är det väldigt mycket störningar från just kraftaggregat att dessa frekvenser är i stort sett döda om man tex. tänker använda com-radioapparater inomhus...
Akai
Inlägg: 1359
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Akai »

Jag är lite förvånad över att det inte ställs högre krav på elektroniken samt krafttag och möjlighet till åtgärd vid störande utrustning.

Vi i familjen lider av störningar från grannar, FM radion 88-107 MHz är näst intill oanvändbar större delen av dygnet, man kan ha tur att kunna lyssna vissa tider på vardagarna men rätt som det är trycker brusmattan ner signalen som på min gamla reciver visar S8-9 på mätaren.

Jag har konstaterat vilket hus samt konfronterat vederbörande om att någon utrustning stör men de vägrar göra något åt det.
Har även pratat med elsäkerhetsverket och de kan inte göra något åt störningarna.

Hoppas och ber om att vi slipper DAB, Jag har ju övergången till digitala tv-sändningar att gämföra med, något som fortfarande fungerar dåligt trotts relativt kort avstånd till sändaren som enligt uppgift ska vräka ut 50KW! Det borde räcka massor med mil.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Glenn »

Borde det inte vara PTS snarare än elsäkerhetsverket du ska prata med då ?

..Ja, digitalTV-övergången var ju ingen succe direkt, "snabbt med dåligt - och dyrt" skulle man kunna sammanfatta det med.
Akai
Inlägg: 1359
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av Akai »

Är det en radiosändare som stör så är det PTS som gäller, Men troligtvis är det störningar skapade av trasig/felaktigt konstruerad elektronik och då är det elsäkerhetsverket.

Så har jag tolkat det.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av bearing »

Jag har märkt att min bilradio övergår från P1 till rent brus ifall jag ligger för nära en del moderna bilar. BMW har jag identifierat, men det gäller fler, även om jag inte identifierat dessa lika tydligt. Så jag vet inte vad bilutvecklarna gör under EMC-mätningarna nu för tiden. Kanske har Bosch någon smart programkod som drar ner effekten i allt som brusar även under dessa mätningar, likt under avgasmätningarna.

Det hörs alltså bara ett frasigt brus, där signalen från sändaren inte når fram alls. Förr kunde jag höra ett vinande ljud från den andra bilens tändsystem tillsammans med sändningen, men man hörde ju fortfarande programmet då.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av AndLi »

Ingenting sannolikt, det handlar mycket om avstånd, du är väldigt nära BMW sändaren och sannolikt långt från FM sändaren...
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

Såhär i 2021 kan vi se tillbaka på Norges beslut och konstatera misslyckandet. Denna långa artikel på engelska var intressant läsning.

http://digitalradioinsider.blogspot.com ... radio.html

DAB som teknologi är en cul-de-sac, det är en återvändsgränd och länder och företag överger den. Resultaten från Norge vlev inte alls vad förespråkarna väntade sig, fördelarna av DAB tekniken var gravt överskattade, nackdelarna gravt underskattade.

Och som spiken i kistan har DRM och DRM+ stormat scenen. DRM är en överlägsen väg att gå om man ska digitalisera radio.

Ja om vi i Norden skulle försöka digital radio borde det vara via DRM och utnyttja de nedstängda AM frekvenserna, med DRM får man FM ljudkvalitét och rum för många kanaler, samtidigt som man behåller de historiska fördelarna med mediumvåg, dvs man når väldigt långt med billig utrustning. Om vi ska ha digital radio alls, tror jag DRM är vägen att gå eftersom det inte kräver man stänger ner FM bandet och det är billigt att sända på så man kan komma igång med digital radio billigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jäkla intressant! Och ett bra exempel på att gamla trådar inte alltid är GAMLA trådar.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Norge släcker ned FM

Inlägg av DennisCA »

Skriv svar