Lokalisera defekt bilbatteri
Lokalisera defekt bilbatteri
På min hjullastare har jag 4st bilbatterier.
Parallellkopplade 2+2 och dessa sedan i serie till 24V.
Något av batterierna verkar vara defekt, för det finns aldrig full kräm när man ska starta.
Jag har mätt med belastningsprovare utan att koppla isär någonting.
Det visar på "weak", på båda 12V bankerna.
Hur lokaliserar jag vilket batteri som är defekt?
Parallellkopplade 2+2 och dessa sedan i serie till 24V.
Något av batterierna verkar vara defekt, för det finns aldrig full kräm när man ska starta.
Jag har mätt med belastningsprovare utan att koppla isär någonting.
Det visar på "weak", på båda 12V bankerna.
Hur lokaliserar jag vilket batteri som är defekt?
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Koppla in din multimeter satt i min/max-läge på varje batteri,
prova sedan med ett kort startförsök på respektive batteri med några minuters mellanrum, det eller de batterier som dippar rejält lågt är det som felar.
prova sedan med ett kort startförsök på respektive batteri med några minuters mellanrum, det eller de batterier som dippar rejält lågt är det som felar.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det låter som om alla är "weak". Svagaste enskilda cellerna kanske kan hittas med syraprovare?
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Men borde det inte bli samma sak med belastningsprovaren?SM6XUN skrev:Koppla in din multimeter satt i min/max-läge på varje batteri,
prova sedan med ett kort startförsök på respektive batteri med några minuters mellanrum, det eller de batterier som dippar rejält lågt är det som felar.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
> Jag har mätt med belastningsprovare utan att koppla isär någonting.
Hur ska du då kunna avgöra vilket av de två parallellkopplade batterierna som är "weak"?
Varför *inte* koppla isär och mäta på varje batteri för sig?
Hur ska du då kunna avgöra vilket av de två parallellkopplade batterierna som är "weak"?
Varför *inte* koppla isär och mäta på varje batteri för sig?
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Nej, det går ju inte.Hur ska du då kunna avgöra vilket av de två parallellkopplade batterierna som är "weak"?
Däremot borde man kunna lista ut vilken "sida" som är defekt. (Det är seriekopplat mellan höger och vänster sida.)
Då har man i alla fall uteslutit två batterier.
När jag provade var batterierna urdragna, det kanske inte var så lyckat.
Man kanske ska prova med nyladdade batterier?
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det enda säkra sättet att konstatera det är att testa ett batteri i taget
annars blir man lurad.
annars blir man lurad.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Är det så jäkligt?
Jag hade hoppats på en genväg i denna kyla.
Jag hade hoppats på en genväg i denna kyla.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det är ju voltmeter på belastningsprovaren, så jag mätte med den.SM6XUN skrev:Koppla in din multimeter satt i min/max-läge på varje batteri,
prova sedan med ett kort startförsök på respektive batteri med några minuters mellanrum, det eller de batterier som dippar rejält lågt är det som felar.
Först laddade jag batterierna hårt i en timme.
Startmotorn orkar bara ett eller två varv på motorn.
Då visade vänstra sidan 0V, högra visade 6V.
Jag tror att man kan koncentrera sig på vänstra sidan.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Om du då byter plats mellan ett batteri från höger sida och ett från vänster sida och testar igen så kan du lista ut vilket som var dåligt.
Är det samma sida som ger noll igen så är det batteriet du lämnade kvar, flyttade det sig till andra sidan är det batteriet du flyttade.
Är det samma sida som ger noll igen så är det batteriet du lämnade kvar, flyttade det sig till andra sidan är det batteriet du flyttade.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Alternativt koppla ur ett i taget på väntersidan.
Det är ju inte världens roligaste sak att bolla med batterier nu i kylan.
Det är ju inte världens roligaste sak att bolla med batterier nu i kylan.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
En annan tanke: Om du har fyra stycken 12 V-lampor (samma effekt, lämpligen 5 W eller så) och ansluter en till varje batteri och försöker starta så borde du kunna se vilken som slocknar mest.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Nja, batterierna på varje sida är ju parallellkopplade, så där kan ju lamporna knappast lysa olika.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Ah, jag fick för mig att de var först seriekopplade och sen parallellkopplade (det kändes i mina ögon mer logiskt).
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det är ju egentligen samma sak.
Det är i alla fall 12V på varje sida.
Nu när jag startade maskinen drog jag på snabbladdaren på fullt.
Då kokade det i ett av de vänstra batterierna.
Undrar om man ska testa att koppla ur det först?
Det är i alla fall 12V på varje sida.
Nu när jag startade maskinen drog jag på snabbladdaren på fullt.
Då kokade det i ett av de vänstra batterierna.
Undrar om man ska testa att koppla ur det först?