Kondensator mätning med multimeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av ekman »

Tänkte bara kolla om det här stämmer.

Jag har en 1000 uF 16V kondensator som jag vill se om den är dålig. Jag ser ingen utbuktning på ovansidan.
När jag Ohm mäter med minus på minus sidan, och plus på plus sidan av kondensatorn så laddas den upp av multimetern.
Och man kan se ett Ohm värde öka,

Ganska snabbt därefter så har den laddats upp och multimeter visar 0L ohm. Och nu till själva frågan:

Om den inte stannar på 0L utan fladdar i värden, och börjar till synes laddas upp igen, direkt. Är det en dålig kondensator? Den kan inte hålla spänningen?

Jag testade på en ny, dock bara 100 uF för jag har ingen annan just nu. Och den stannade kvar på 0L
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av bearing »

Nja, tror inte att det är korrekt att mäta på det sättet. Men jag är inte någon expert på resistansläget på multimetrar.

Om du har ett oscilloskop kan du mäta kapaciteten genom att ladda upp genom en lämplig resistor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av TomasL »

Nej, du kan inte använda en multimeter på det sättet, antingen köper du dig, eller bygger dig en LCR-meter.
Vissa multimetrar har dock möjligheten att mäta kapacitansen på en kondensator.
Men det är ofta så att man vill veta kondensatorns ESR mm, och då måste man ha en LCR-mätare, eller motsvarande.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av Micke_s »

Finns enkla lcr mätare på ebay för billig peng..
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av ViktorSigg »

Bara en tanke, om kondensatorn sitter på kortet kommer den kanske att ladda ur via kretsar. Gjort det misstaget en gång...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det är en ganska stor kondensator kan du mäta hur lång tid den tar att ladda upp sig i en RC-krets.

Tau = R*C 1tau = den tid det tar att ladda upp sig till 67% av pålagd spänning.

Tar du en resistor på 10kohm i serie med kondensatorn och lägger på en spänning på 10V.

Då ska det ta 10s att ladda upp kondensatorn till 6,7V. Tar du 100 kohm ska det ta 100s.

Att ta ett ganska högt värde på resistorn är bra då kan man uppskatta om kondensatorn har läckström som laddar ur den och indikerar att den är dålig.
Senast redigerad av Mindmapper 23 december 2016, 23:35:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En annan test du kan göra är att ladda upp kondingen och sedan under en längre tidsperiod mäta om spänningen sjunker, alltså om kondingen läcker.

Har kondingen legat oladdad längre tid ska den ju helst formeras innan den tas i bruk och då ska du som högst ligga med 85-90% av kondingens märkspänning.

En Ohmmätningen ger egentligen ingenting, men som någon skrev - ladda upp med känt motstånd och mät tiden det tar att ladda upp och räkna med formel.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av Mindmapper »

En ohmmätning av en kondensator, ger faktiskt en hel del information.

Ohmmätaren har en spänning och ett inre motstånd som laddar upp kondingen. Du ser alltså om den laddar upp i ordning. Det undanröjer i varje fall kortsslutningar, kraftig överledning och avbrott i kondensatorn. Det blir en ganska oprecis mätning av om den tappat kapacitet. Använder man samma ohmmeter jämt så lär man sig lite grann hur lång tid en uppladdning ska ta. Ganska lika en mätning av uppladdningstiden med en RC-krets fast mera oprecis.

Nu är ju inte RC-kretsen heller något bra sätt att se om kondensatorn är riktigt bra. Du ser ju t.ex inte kondensatorns inre resistans, vilket är viktigt i vissa kopplingar. Kännedom om vilka egenskaper som kondensatorn ska ha i olika kretsar är därför viktigt att förstå.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kondensator mätning med multimeter

Inlägg av breflabb »

Och skall man vara än mer kräsen så skall man använda analogt instrument.
Med en sådan kan man lära sig se ganska exakt värde efter lite övning.
Fladdrande siffror på en digi display är värdelöst
Skriv svar