Belysning. Zigbee, Zwave, Telldus till en båtrestaurang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Belysning. Zigbee, Zwave, Telldus till en båtrestaurang?

Inlägg av GuruX »

Javisst @Lasp! Jag fyller på lite allteftersom.
Som första tips, skulle jag säga att det var onödigt för oss att köpa Vera Plus istället för Vera Edge. Jag valde detta eftersom att Vera Plus kan köra både Zigbee och Z-wave. Det var precis i den vevan som IKEA började sälja första Trådfri-produkterna. Jag trodde att vi eventuellt skulle kombinera. Men det finns ett så stort och bra utbud av Z-wave, att detta inte behövdes. Z-waveenheter är ändå rimligt prissatta, även om det finns extremer.

Veran gör dock lite dumma grejer, som går att konfigurera bort i mjukvaran. Jag har inte gjort det helt och hållet. På det stora taget, så är det lite väl mycket overhead i nätverket. Här är en bra länk om man vill läsa mer om detta. Jag har gjort lite, men ska ta tag i detta snart. https://community.getvera.com/t/zwave-n ... d/210661/3

När det gäller problemet med utrymme på enheterna, så är fixen på väg, som sagt. De släppte en version som heter 7.30 som löser detta. Tyvärr var den väldigt buggig och drogs tillbaka. Version 7.31 är på väg, ligger just nu i beta.
Skriv svar