jvc led 40"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattisborgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 juli 2019, 22:23:16

Re: jvc led 40"

Inlägg av mattisborgen »

Här är bilderna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: jvc led 40"

Inlägg av breflabb »

TS Frågar:( Undrar också om denna elektrolytkondensator måste lödas fast någonstans eller om den fungerar mer som en kontakt till ett eluttag? )

Nu skall du få ett ÄRLIGT svar: DU SKALL INTE HÅLLA PÅ MED NÄTDEL DÄR DET
FÖREKOMMER STARK STRÖM. Och det gör det i dom flesta. Så låt bli o meka med sånt
mattisborgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 juli 2019, 22:23:16

Re: jvc led 40"

Inlägg av mattisborgen »

Nu skall du få ett ÄRLIGT svar: DU SKALL INTE HÅLLA PÅ MED NÄTDEL DÄR DET
FÖREKOMMER STARK STRÖM. Och det gör det i dom flesta. Så låt bli o meka med sånt
Om du bara varit lika bra på att förklara som du är dålig på svenska, så hade jag redan varit klar med tvn. Men ska tänka på det till framtida "mekningar o sånt"
Stort tack för fullständigt oanvändbart svar breflabb!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: jvc led 40"

Inlägg av breflabb »

Jag rekomenderar starkt att du läser forumets regler hur man uppför sig.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: jvc led 40"

Inlägg av Marta »

Där finns ingen konding på bilderna som ser trasig ut, men de kan vara sönder utan att det syns. Ser inte någon annan komponent som har synbara fel.

En annan möjlighet till synbart fel är att någon lödning i nätdelen murknat. Transformatorerna skapar ultraljud som kan orsaka detta. Vänd på det gula kortet och inspektera lödningarna noggrannt. Det syns tydligt om där är någon dålig. De andra korten har vanligtvis inga sådana problem.

Syns inget är en möjlighet att byta kondingarna i nätdelen. De två långsmala som ligger ner brukar vara OK. Övriga byts mot nya som tåler minst samma spänning som de befintliga. Välj 105-graders tålighet och lågt ESR. Det här säger Dig nog väldigt lite, men leta efter det. De skall även få plats och ha rätt benavstånd för att passa i kortet.

Allting kräver lödning. Det är svårt att få bra innan Du har skaffat erfarenhet. Det är lätt att skada kretskort för den oerfarne. Särskilt med en enkel lödpenna som har fel temperatur och det har alla de enkla.

Det är ett enkelsidigt kort utan pläterade hål, då går det hyfsat lätt. Rensa med lödfläta. Släpper den inte så bänd hårt på kondingen och smält växelvis dess lödningar kort och snabbt tills den kommer upp.

Det finns givetvis ingenting som säger att felet är en trasig konding i nätdelen, även om det är vanligt förekommande. För att felsöka "på riktigt" krävs erfarenhet och instrument.

Sist men inte minst, kondingar kan ibland hålla kvar otäck spänning en god stund efter att apparaten stängts av.
ElvisTingberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2020, 12:51:31

Re: jvc led 40"

Inlägg av ElvisTingberg »

Tjena. Har en likadan tv som det handlar om, en Jvc Lt40e71a. Jag fick den av mormor för den inte funkade. Tog hem den och den funkade felfritt i två månader. Sedan gick den inte att starta. Drog ur kontakten och satt i den igen och det började pipa från strömkortet. Jag öppnade upp den men såg inga problem på strömkortet så satt ihop allt igen. Jag testade att värma kortet, dock utanför tvns baksida, alltså inte direkt på kortet och den startade inte. Några månader efter startade den en gång helt plötsligt men aldrig mer efter. Det är ett TV3902-ZC02-01 (c) kort men undrar om (d) kortet funkar eller om det är enklare att byta komponenter
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: jvc led 40"

Inlägg av breflabb »

Det är inte kompatibla.
I första hand skall du titta noga efter dåliga lödningar, mest runt transformatorer och
effektkrävande komponenter, typ transistorer och feta dioder.
ElvisTingberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2020, 12:51:31

Re: jvc led 40"

Inlägg av ElvisTingberg »

Hej, tack för det snabba svaret!
Jag tyckte inte att några lödningar såg dåliga ut.
Här kommer det några bilder istället på kondningar. Kan skicka fler bilder om det behövs, och kan skicka på lödningarna också!
Testade dessutom att värma överallt med fönen, men den startade inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: jvc led 40"

Inlägg av breflabb »

Vet du om den ställer sig i stanby läge eller är den total död.
Kan du mäta spänningar på sekundär sidan? Om inte då är det mycket svårt att komma vidare.
Dom där gula elektrolytkondensatorerna har jag aldrig haft fel på.
ElvisTingberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2020, 12:51:31

Re: jvc led 40"

Inlägg av ElvisTingberg »

När man kopplar in tv'n så lyser lampan blått i 3-5 sekunder, sedan i rött. Alltså standby.
Jag har ju en multimeter, men de är bara frågan vilket läge jag ska mäta med isåfall, har inte lärt mig mäta med den helt än
Det enda jag vet är som sagt att det tjuter en del från strömkortet eller vad man ska säga, när man kopplar in den. Men efter en timme inkopplad brukar tjutet sluta
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: jvc led 40"

Inlägg av breflabb »

När du skall mäta spänningarna på sekundär sidan skall multimetern stå i DC läge
Mätning av dioder och transistorer ska den stå i diod läge(helst). Är det kortis i en diod så kommer den
förmodligen att avge en pip signal.
OBS! komponent mätning måste ske med strömsladden urdragen.
Jag tror att du har två fel, nätdelen eller mjukvarofel. Det är mest vanligt med fel i mjukvaran.
Det tråkiga är att JVC tillverkar inte mycket själv, det är Vestel som gör det, dom som tillverkar
Andersson TV.Men jag bifogar et schemat på nätdelen (A) ifall det stämmer med din.
I grunden är dom samma, men små skillnader finns.
JVC_Power Supply TV3902-ZC02-01(A) Haier схема.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar