Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jag har fått tag i ett diagram till en kemppi C100F fotpedal, räcker detta för en kunnig person att bygga en egen krets från? Ett passligt nybörjarprojekt eller vad tror ni? säkert med lite hjälp kan jag få till det :mrgreen:



Jag har nu det såpass på klart att kopplingarna borde inte vara några problem, diagrammet högst till vänster visar hur man kopplar in brytaren på en 4-polig amphenol kontakt, den startar och stänger svetsströmmen. Jag har redan kollat på den brytare jag har i dagsläget i mitt tig brännarhandtag.

Den andra är en 10-polig amphenol kontakt och de där bokstäverna är säkert enligt en standard så att koppla rätt där borde vara enkelt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av prototypen »

Mest synd att texten för zenerdioderna och kondensatorerna har hamnat på varandra så det inte går att tyda.

Nej, inga problem att bygga detta.

Protte
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jag gick igenom det igår och jag tror de som är överskrivna är samma som man ser annanstans där texten ej är överskriven.

Inköpslistan lyder:
1x mikrobrytare
2x Potentiometrar 10k
1x "LINEAR POT.METER 10 K" (linjär potentiometer, jag antar det är en designfråga, borde väl funka med en roterande också beroende på ens pedaldesign)
1x Resistor 4K75/0.25W
1x Resistor 100R/0.5W
3x Dioder Zener 15V/1.3W
1x Kondensator 1U/63V
2x Kondensatorer 220N/63V
1x Transistor BC549

Har jag missat något? Förutom ett kort att lägga allting på. Vad finns det för lösningar här för en som inte kan fixa egna kort? Finns ju sånahära rapid prototyping kort som är fulla med hål. För mig blir det ju ingen prototyp dock utan en färdig produkt.

---
Jag får korrigera mig själv angående kondensatorerna, dom är inte alla tre likadana. De två som skriver över varandra verkar stå 220N/63V. Låter det korrekt tycker ni? Listan uppdaterad.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av limpan4all »

Det behövs inget kretskort till så där lite, du kan lugnt bygga det som ett fågelbo direkt på potentiometrarnas anslutningar. Komplettera med lite smältlim så funkar det i en evighet. Detta bygge är enbart ett mekaniskt problem. Dvs hur du gör lådan med sina anslutningar och fotpedalen så att den håller...
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jo den biten är jag mycket mera hemmastadd med... För mig är den här biten den lite okända.

EDIT:
Fast gällande den mekaniska biten... jag vill ha elektroniken som en skild enhet helst som en semi-sluten låda av något slag jag kan montera i ett passligt hörn... och sen potentiometrarna monteras på olika ställen i pedalens låda och kopplas till kretsen med kablar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av prototypen »

Jag kan göra ett kort till dig. Vi grannar hjälper varandra
Cadda är roligt och jag har så lite kort att göra nu så vad har du för idé om storlek.
Det där är så lite att det nästan ryms på ett frimärke men det är aldrig praktiskt.

Protte
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jaa du jag vet inte, jag hade tänkt slänga ihop modulen och sen bygga runt det, kanske hade blivit en 5x5cm kort eller något ditåt. Kanske mindre, har svårt att visualisera då jag inte vet hur stora komponenterna är. Måste inhandla dom först.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Först då jag sökte på linjär potentiometer fick jag som första svar att det var en potentiometer med linjär rörelse istället för vrid. Men nu får jag även fram att det betyder att skalan är linjär ist. för logaritmisk. Jag undrar om de två andra potentiometrarna är linjära också...

Jag tror de är alla linjära, men jag gissar mest. Ser bara ingen orsak till en logaritmisk pot. här.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av limpan4all »

JA, det är dom.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

OK då var alla komponenter beställda. Nu blir det att försöka designa en pedal...
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Idag gjorde jag själva pedalen av en U-profil, nästa steg blir att göra en passande låda som ska innehålla elektroniken och allt annat.
Bild
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Fortsatt tillverka delar men lyckas alltid glömma telefonen då jag är i verkstan. Igår lödde jag ihop ett kretskort, ser ut som skit. Blev fel vid beställningen och jag har ett såntdär kort man ska etsa, med en fotokänslig yta. Saknar material för sånt så jag tog en bit plast och ritade med tusch lite och började borra hål och montera komponenter...

Även skaffat ett program som heter KiCAD och duplicerade diagrammet från PDF'en jag fick av kemppi, tänker lite övning kan va bra och så sätter jag mig in bättre i hur kretsen är uppbygd. Ska prova och få en PCB fixat av detta. Kanske jag kan etsa ett eget kort...
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jobbat lite på TIG pedalen. Tro det eller ej men detta är det bästa TIG resultatet jag nånsin lyckats med. Jag har gått igenom ca en halv 11l flaska med Argon sen jag började. Synd jag fuckade upp på slutet (tror jag rörde i elektroden med tillsatsen):
Bild

Såhär ska potentiometrarna för min och max monteras sen, som på en kemppi pedal.
Bild

Jag undrar annars om kretskortsdiagrammet. Det har ju som ett uppochnervänt T på två ställen, jag gissar detta är jord, men det ser inte ut som jordsymboler borde se ut så jag vet inte vad det är... Vet inte heller var jag ska få jordningen ifrån, vet inte om någon av de tre kopplingarna som går till svetsen är jord. MU, SJ, PU står det, betyder inget för mig.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Gjorde kretsen i KiCAD fast jag gjort den fysiskt. Kan hända jag gör om och gör rätt så att säga.
Bild

Ganska imponerande funktioner i det här programmet för att vara gratis.
Bild
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av Zkronk »

Hur är det eventuellt tänkt med de numrerade ledarna som bara slutar tvärt?
Har du tänkt löda dit kablar så blir det ganska knepigt utan "pads", antingen hål eller pads som ligger uppe på ytan.
Skriv svar