Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av tecno »

De d'r 'r jord dvs samma som stift F i kontakten 002 till vanster i schemat.
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Tack, jag började närma mig det korrekta svaret då. Jag måste gå och kolla igen på min riktiga kemppi handkontroll för att se vilken som var jorden där och märkte F var jord.
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Lite framgång, den slår inte ifrån, men typ allt som händer är man kan snurra på min och max och det ändrar amperen i displayen, men den tredje potentiometern gör ingenting alls...
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Skriver ner värderna på den riktiga kemppi handkontrollen. Till vilken terminal dom går på potentiometern samt kabelns färg och vilken kontakt det är. Så jag har det nedskrivet nånstans.

1. blå = F
2. svart = H
3. röd = E

Eftersom 1 är jord och 2 är output så antar jag 3 är input, typ 12v ström eller mindre? Borde väl gå att ta reda på med en multimeter och den riktiga handkontrollen vad det är. Men om vi antar 12 så med en 12V strömkälla borde jag isåfall kunna simulera att den är inkopplad i svetsen och testa mig framåt.
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jag mätte mellan H och F samt E och H igår med kemppi-kontrollen och man fick mest nonsens då man mätte motstånd. Mätte jag likström / volt fick jag dock siffror som verkade förståndiga. Jag börjar tro det är så det funkar, man kan inte mäta motstånd i en aktiv potentiometer utan man måste mäta typ volt istället?

Potentiometern varierade mellan 0-10,60V. Och vid 0V var det 300A på svetsen. Lyckades inte få några förnuftiga siffror ur den hemmagjorda kretsen, börjar tro det är kortet jag gjort som har fel, förmodligen klantat mig. Blir att prova igen då jag faktiskt etsat ett riktigt kort. Kan hända kablarna är orsaken också, använt en ethernet-kabel för att koppla mellan kort och svets. Kanske det inte funkar. Men resistansmätning funkade inte som jag tyckte det borde heller.

Kretsen som jag gjort om, hoppas med denna så kan jag eliminera ev. fel jag gjort med ihopkoppling av kretsarna:
Bild
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Man lär sig nya saker hela tiden, jag vet inte om jag tjänar så mkt med tanke på alla grejer som behövts införskaffas för att fixa detta. Men det man lär sig genom att tövla sig framåt som jag gör är ju ovärderligt.

http://electronics.stackexchange.com/qu ... entiometer
Because your multimeter can't measure resistance. So it applies a known current, measures the resulting voltage, and computes the resistance from that. 1

So when you're applying an external current to the potentiometer you are upsetting the meter's procedure, and the resulting voltage is probably outside the measurement range.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av tecno »

Lite frågande till varför du blandar hålmonterat och ytmonterat, du har ju plats så välj hålmonterat = livet blir så mycket enklare då.

Nu har du ju bra ledarbredd som efterlystes och lödöar till kablar :tumupp:

Ska du inte ha monteringshål? Eller tänker du dig borra dessa valfritt efteråt?
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Jag ska borra hål och montera kortet, nånstans, har inte bestämt mig ännu så inte allt är inritat. Alla komponenter jag har är hålmonterade faktiskt, borde väl fixa det. Det är väl dioderna du reagerar på, det var liksom den jag hittade i kicads bibliotek bara.

Jag monterade en plywood skiva på insidan av pedalen annars, så blir det lättare att monerta kort och annat. Jag tänker mig nån sorts "bank" med kopplingar som jag kopplar kortet till och sedan kan jag plugga in resten där utan att behöva löda permanenta kopplingar. Kanske en lång sockerbit....
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Blev uppehåll här då jag inte fick OH filmen, fick avbryta ordern till sist och som tur var fick jag en OH film via jobbet. Så här är nu kretsen
Bild
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Det funkar! Svårt att tro det men det funkar!

Men de där paddorna funkade inte alls, fick inte kablarna och tennet att fästa öht. fick borra hål och hitta på andra lösningar bara så jag kunde få ihop allting kopplat. Den här lödkolven är nog inte världens bästa heller, en billig lidl-grej jag köpte något år sen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av tecno »

Det går framåt :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2278
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av DennisCA »

Den här tråden fick ju inget riktigt avslut, glömde bort den. Men här kommer hur systemet ser ut i dagsläget.
Bild

Flyttade elektroniken till en låda på svetsen istället för att ha det i pedalen, gillar det bättre så här:
Bild
elfel
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 augusti 2012, 23:30:58

Re: Bygga fotpedal till kemppi svets, har diagram

Inlägg av elfel »

Kikade på diagrammet och tycker det ser ut som att V1 (zenern ovanför V2) snarare är på 5.1V (alltså med texten "V1 Z5V1/1.3W") baserat på att den delvis överskrivna texten slutar med "V1/1.3W" samt att jag la på en inverterad bild med texten "Z15V/1.3W" för att filtrera bort så resterna av övrig text framträder bättre. Då syns även att "15" inte får plats mellan "Z" och "V" men att "5" platsar in bra.

Har du kopplat så microbrytaren öppnas/stängs när du börjar trycka på pedalen?

Skulle du inte kunna lägga upp någon mer bild på hur det ser ut "inne" i pedalen du byggt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar