blyfritt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Ok, de blir svårt :) Mitt inlägg var dock inte seriöst menat på något vis.

Svårt att hitta en handling som till fullo ersätter pungsparkens effekter på det kvinliga könet.

Ja säger nog inget mer ..

:)

/Oskar
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

På tal om att köpa på sig lödtenn var jag och hämtade två rullar idag bara för säkerhets skull.

Har kört med Multicore tidigare men det är ju inga billiga grejer direkt. Köpte en annan typ som kostade en tredjedel av Multicore. Kommer jag att bli besviken nu då jag är van med Multicore?

Försäljaren valde att jämföra Multicore med Mercedes och den billiga sorten med Lada. Är skillnaden verkligen så stor eller betalar man mycket för märket?
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Var du till VEK? De gör ju vad som helst för att sälja det dyraste de kan komma på...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jo jag var till VEK, men jag skulle inte hålla med om att de gör vad som helst för att sälja dyra grejer. Gillar butiken och personalen skarpt. Tycker till exempel det är schysst att sälja delar från ELFA för samma pris som i katalogen. Säkert får ju butiken rabatt så att de ändå tjänar på affären. Men är det bara nån enstaka del man vill ha är det ju ett lysande sätt att slippa betala frakt.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Jag brukar ha så hög temp som 380 grader när jag löder med blyfritt.
Det gäller bara att va snabb och stadig på handen så klarar sig komponenterna utmärkt och det går som en dans :D

Jag tror att det är sämre att ha låg temp och löda under långa tidsperioder.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jupp, det är en bra affär, men jag tycker nog att ibland har de lite underliga funderingar. Dock visste jag inte det där om elfa, måste jag börja utnyttja :P Personalen är ju annors hemskt trevlig då de svarar på mycket frågor om sina grejer.

Men de har en snuskigt dyr fraktavgift från sin webshop, så finska elfa är en del billigare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Hur klarar blyfrit ultraljud?

Inlägg av Marta »

Hur klarar det blyfria tennet ultraljudsvibrationer eller vad man nu skall kalla det som uppstår i t.ex. nätdelar och linjetrafos till TV? Det vanligatennet har ju en tendens att luckras upp, är det värr eller bättre med det nya?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ultraljud i en tv? Trafon arbetar väl på runt 16kHz om jag inte är fel ute. Det enda som jag gissar luckrat upp något lödtenn är väl av värmen i tv:n.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

RoHS är ett fanskap... Wee borde har räckt tycker man, men men... Som någon skrev - tipset är att höja temperaturen på lödkolven 20-30 grader, flussa ordentligt och inse att lödningarna INTE blir blanka och fina längre - de blir lite gråa och matta MEN fungerar bra ändå. Akta er bara för att försöka RoHS konvertera elektronikkort som har blandningar av stora (typ SOT-23) och riktigt riktigt små SMD-komponenter blandat med hålmonterat... De små SMD-komponenterna överhettas och går lätt sönder....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sist när jag beställde (helt vanliga) motstånd så fick jag information om att dessa skulle samlas in på en miljöstation. Sådant har man inte tänkt en tanke på tidigare.
Skriv svar