blyfritt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

blyfritt?

Inlägg av grym »

det ska ju bli blyfritt i elektroniken efter nyår, däremot har jag som privatperson knappt kollat på vad det innebär

frågar från två olika synvinklar
det ena är hur det påverkar som hobbyelektroniker ? , vilka nackdelar som för med sig

och samma sak vad som småföretagare kommer att råka ut för ? , dom som är ungefär som hobbyelektronikerna fast tar betalt för vad dom gör
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Allmänt sämre och dyrare lödtenn

Inlägg av Marta »

Det blir dyrare och på alla sätt sämre utom i miljöperspektiv. Smältpunkten på tennet blir åtskilliga tiotal grader högre och ligger kring 210 grader.

Det blir större påfrestnihngar på både kompnenter och kort. Själv tycker jag att det flyter ut sämre även när det är riktigt genomvarmt och när det stelnar ser det alltid ut som en lödning som rörts under stelningen.

För många material är det precis den temperaturökning som krävs för att det skall börja påverkas kraftigt av värmen. Undrar för övrigt hur mycket mera plastångor o.dyl. som nu istället riskerar att bli en ny miljöfara. Epoxi och andra plaster innehåller en hel del inte helt nyttiga saker. Detsamma gäller flussmedlet. Att den högre lödtemperaturen skapar nya dunster är nog bortom allt tvivel, men har någon undersökt vad det innebär?

Trots allt är det bra att få bort blyet, det är giftiga saker och det uppkommer alltid ångor vid lödning, bara det inte kommer annat giftigt istället allt material måste anpassas till en miljövänligare helhet.

Hur det påverkar lagar o.dyl får någon annan svara på, professionellt sysslar jag bara med mjuka varor.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Dom sa precis likadant på elektronikserviceverkstan som jag gjort praktik på. Får ta och börja bunkra upp lite 60/40 nu känns det som...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> det ska ju bli blyfritt i elektroniken efter nyår,...

Efter 2006-07-01...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, är det till sommaren som gäller?
För om det är redan till nyår så måste jag köpa ut några kilo att hamstra ögonblickligen! :shock:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om man går efter Elfas komponents sortiment så är långt ifrån allt ordnat för detta verkar det som dock en hel del, så nästa år är det väl? Annars är det som sagt hamstring som gäller..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Notera att det är helt OK att *sälja* blyade komponenter, eftersom
det finns flera undantag från RoHS. T.ex större delen av telekom branschen...

Primärt verkar det vara riktat mot konsumentprodukter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja menar det för ett komplett förbud mot bly hade nog knappast kunnat gå igenom.

Så telekom branchen behöver inte bry sig så atyt säga? Hade jag ingen aning om, där ser man.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Jag kan ju bara inflika de erfarenheter jag har av RoHs i jobbet:

DET STÄLLER TILL ETT STORT J-H-VETE!! :evil:

suck .. ber om ursäkt ... :)

/Oskar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

du är ursäktad om du bara beskriver varför det ställer till ett stort helvete :wink:

vad är det som felar och hur
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Kunden jag har ansvar för kom plötsligt på att efter nyår skall allt vi levererar vara RoHs grönt. I och med det gick dom emot den planering som vi hade informerat alla kunder om.

Så nu måste jag sitta och gå igenom tre, fyra excel-listor med miljarders med rader och identifiera material som vi inte kan använda längre, och vad det kommer att kosta kunden.

Jag skulle vilja få en personlig träff med den idiot som uppfann RoHs direktivet och ge honom en pungspark!! :twisted:

Ber om ursäkt en en gång .. :)

/Oskar
subrosa
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 november 2005, 16:36:24
Ort: Enköping

blyfritt

Inlägg av subrosa »

Även medicinteknisk industri är undantagen...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har kört med blyfritt lödtenn sedan ett par år, min erfarenhet är att man ska ha en värmare lödkolv (300°C i stället för 280°C) och att lödningen inte blir lika blank. Det flyter/väter inte heller på helt samma sätt, är det "knepiga lödningar" är fluss ett måste! Fluss är i övrigt generellt sett ett ytterst viktigt hjälpmedel vid all lödning.

Men frånsett dessa enkla grejor fungerar det utmärkt!

Den högre temperatur är såklart en belastning för kretskort och man har därför färre chanser att "hämta" fel, man ska därför vara lite mer säker på handen och planera jobbet ordentligt....vilket man såklart ska även vid "vanlig" lödning. Jag blev utbildad i militären och hade lödcert. på högstabila lödningar då....(typ NASA-utrustning...) fast jag har inte underhållit det.

Tennets stelning påminner om 63/37-tenn, alltså eutektisk, iaf. det jag har fått som varuprov.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> och ge honom en pungspark!!

Du, säg till när det är dags, det skulle vara intressant att
se dig ge Margot Wallström en pungspark !!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar