eftermonterat relä "rusar" pga audis PWM på backljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thorbearswe
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 september 2016, 16:35:23

eftermonterat relä "rusar" pga audis PWM på backljus

Inlägg av Thorbearswe »

Hej allihopa.

jag brukar vanligtvis kunna läsa mig till lösningar för mina problem, men i det här fallet har jag gått bet och min förhoppning är att jag skall kunna få hjälp här.

bakgrunden är att jag har monterat ledlampor som backljus på min bil (dioder i originalsockeln) en audi allroad från 2009. det har visat sig att de blinkade med jämna mellanrum pga. ljusövervakningen när styrdonet kollar om lampan är hel (en puls var 30e sekund ungefär). detta gick att komma runt genom att koppla ett växlande relä från biltema enligt min bifogade bild.
reläkoppling.png
Då kommer vi till problemet som jag skulle vilja ha hjälp med:
Audi anvvänder sig av pwm i lite nyare bilar, så reläet får fnatt och smattrar som tusan av strömpulserna! vad jag jag trodde jag läst mig till så skulle reläet reagera för långsamt så det stannade i tillslaget tillstånd när man la i backen och pulserna gick in i reläet.
kan jag lösa det med hjälp av någon extra komponent? typ kondensator för att jämna ut strömmen till relät? någon här kanske rent av har en bättre lösning som denne vet fungerar?

jag vill helst vilja hålla det så enkelt som möjligt så jag känner att jag klarar av att implementera det och förstår vad jag håller på med.

/Tobbe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.