Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Mitt Kinnarps bord stannade i nedersta läget, till saken hör att jag inte har en korrekt höj och sänkbar styrknapp utan den är bara kopplad till en vanlig strömbrytare. När den åkte ned lägst ned slog den av sig själv i yttersta läget sedan gick den varken att köra upp eller ned.

Jag har följande styrenhet https://www.yumpu.com/en/document/view/ ... -logicdata Logics-2-SUS-ELV Jag har öppnat enheten och det finns ingen säkring. När man slår på strömmen igen hör det hur den klickar till men inget händer. Någon som har några tips?
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Nu har jag googlat lite till hittade denna hjälpreda angående problem med höj och sänkbara bord https://www.raproducts.com/blog/standing-desk-stuck/ Men hjälpte tyvärr inte mig, funderar på om det kan hjälpa att köpa en smartare kontroll där du får felkoder 520, men känns lite omständigt och jag hittar den bara på Alibaba och har ingen lust att köpa 20 st enheter :-)
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av pfyra »

Är huvudenheten original eller har du bytt den? Originalenheten "tappar bort sig" ibland och behöver köras ner i lägsta läget och sedan köras nedåt ytterligare ett par sekunder för att komma igång igen.
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Det är original, och det är precis det som är nu. Nedersta läget har försökt att nollställa det. När man stoppar i sladden hör man hur det låter ifrån huvudenheten. Sedan har handenheten gått sönder sedan innan jag har bara haft en omkopplare. Jag tog bort den när den stannade, det är endast tre sladdar ut grå, vit och svart. Tror att grå är strömatning och vit/svart är upp eller ned. Jag vände på brytaren så jag vet inte. När man kopplar ihop grå och vit hör man ett klick sedan är det tyst, spelar ingen roll hur länge man kopplar eller försöker med andra varianter.
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av pfyra »

Ok, vill minnas att det klickade i relät direkt när man trycker nedåt och sedan igen efter typ 2s när jag "lagade" ett kinnarpsbord på det viset. Jag har tyvärr inget kinnarpsbord själv så jag kan nog inte hjälpa så mycket mer :/
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Hittade hur kablarna var konfigurerade både motorkablarna och manöverneheten. Jag tänkte som sista utväg försöka att fulkoppla så att jag tillfälligt kan köra upp bordet i sitthöjd. Hur ska jag tyda kopplingen om jag hittar ett nätack med 28v spänning och vill mata direkt hur kopplar jag för att köra upp bordet?
https://photos.app.goo.gl/8ZsAqYSmyTCZS3wY9
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Ingen som har någon idë? Stift 1,7 står motor+ och Stift 2,4 motor- Vad tror Ni + på stift 1 och - på stift 7 får motorn att gå upp och - på stift 2 och + på stift 4 får motorn att gå ned? Andra förslag?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av JohnGalt »

1-7 resp 2-4 skulle jag tro är förbundna för att fördela strömmen, har du ingen multimeter så du kan kolla?
Jag hade provat 1 + och 2 - för ena riktningen, tvärtom för den andra.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av Castor »

Kan det vara så att matningsspänning ligger på 1-7 resp 2-4 hela tiden och handkontrollen styr ett eller flera relän för att köra upp/ner. Jag skulle nog inte byta plats på + och minus utan att veta vad de går till, det kan ju finnas logik eller skyddskretsar som inte uppskattar det.
larsblixt
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 november 2020, 17:02:43

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av larsblixt »

Stämmer bra med att matningsspänningen är sammankopplad med stiften 1 och 7 samt 2 och 4. Antagligen är det så att det finns elektronik i benet med releäer. Jag provar och ser vad som händer om jag lägger på spänning på de stiften. När jag mäter mellan två stift som jag tror är efter likriktningen så får jag 40 v istället för 28v som det står på aggregatet. Något att bekymmra mig för?
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av imac »

Gammal tråd men har samma problem med mitt skrivbord, så kollar om någon kom fram till någon lösning?
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Problem höj och sänkbart kinnarps bord

Inlägg av imac »

Hittade problemet, den tappar inställningen när strömmen bryts till den så måste köras ner i lägsta läget för den ska nollas, står i manualen.
Skriv svar