Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av ToPNoTCH »

sebastiannielsen skrev:Hellre en snål teve som har molning, än en teve som drar mer el än värmepannan bara för att man ska slippa molning.
Antar att du byter din nya dator mot en Raspberry PI med samma motiv då ?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av sebastiannielsen »

TopNotch: Nej, inte alls. Den är ju praktisk, kan köra dem senaste spelen och har mer funktionalitet än en rPI, och i idle/webbsurf så är den faktiskt mer strömsnål än min gamla dator. Just nu ligger den på cirka 90 watt i idle.
Men vad jag ville poängtera är att det är onödigt att slänga ut massvis av pengar extra i driftkostnad bara för att slippa molning som inte är ett sådant stort problem.
Nu menar jag "normal molning", inte den kraftiga variant där det riktigt skär igenom och kan vara störande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33824
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av Glenn »

Det varierar ju väldigt mellan olika TV-apparater även med samma teknik, min samsung 55" har bara ytterst svag clouding, men jag kollade på många innan och vissa hade det så mycket att det verkligen irriterade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av TomasL »

Min Samsung 40 tummare har ingen märkbar clouding överhuvudtaget.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av Supersnigel »

Problemet med nyare TV-apparater är väl till viss del också knutet till att de är så mycket mer komplexa än förr.
En väns TV pajade i helgen. 1½ år gammal i 15k-prisklassen. Felsökning pågår men det mesta pekar i nuläget på att det är något mjukvarufel i multimediadelen som orsakar omstarter var 20:e sekund. Och nej, factory reset har inte gått att göra eftersom det endast kan göras via menyer åtkomliga via fjärrkontroll och interfacet är för långsamt för att man ska hinna dit innan omstart. Bra tänkt.
Av precis sådana anledningar kommer min nästa TV att bli en avskalad skärm och sedan en separat burk för resten. Positiv bieffekt av detta blir då också att sista tv-mottagaren försvinner ur huset vilket besparar mig 200 spänn i månaden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33824
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av Glenn »

supersnigel: är det en samsung ?

Isåfall, ryck ur sladden, starta TV'n med knappen på TV'n (med sladden fortfarande ur) och låt den sedan vila i ~10min , sen funkar den med lite tur..

Det finns även en sekvens (kan den inte i huvudet) du kan slå på fjärren för att starta den i serviceläge INNAN TV'n "bootar" och går in i omstartsloopen, och där göra factory reset.
(verkar vara när den ska starta smarthub som tvn loopar) Men det brukar inte hjälpa, det fåniga tricket ovan brukar dock hjälpa konstigt nog.

Enligt samsungnissen jag fick tipset av så är det för att citat "discharge all capacitors", jag var ganska säker på att det inte skulle hjälpa men det gjorde det.
(jag hade ju redan gjort fabriksåterställning med hjälp av servicemenyn, utan resultat, så hur fan kunde detta hjälpa tänkte jag..)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av TomasL »

Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av Supersnigel »

Jodå, det är en Samsung, hur kunde ni gissa det. :)
Jag och TV:n befinner oss på olika orter i veckan men jag ska skicka vidare tipsen och se om det hjälper.
Tackar!
Tycker för övrigt ändå att det borde funnits någon liten gömd switch någonstans för reset.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33824
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vanligt med fel på nya TV-Apparater

Inlägg av Glenn »

hehe, din felbeskrivning var lite för lik problemet jag hade själv ;)

TV'n bootade och så kom mikrofonsymbolen och precis när den drog upp smartmenyn så slocknade den och startade om igen och upprepade i all evighet.

Gör inte factory reset innan du testat "kondensatorknepet", jag gjorde tyvärr factory reset innan helt i onödan, fick ställa om allt :/
Skriv svar