PWM-styra 24V likströmsmotor med 555-krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

PWM-styra 24V likströmsmotor med 555-krets?

Inlägg av Flummo »

Styrkortet i en bekants gamla MIG-svets har gett upp. Efter att ha fått det reparerat tidigare är han väl inte så sugen på att lägga mer tid och pengar på det, så funderingarna går mot att ersätta det med något av helt egen konstruktion. Han vill ha gasflödet igång en aning före svetsningens start och efter stopp vilket borde vara enkelt löst med 555-baserade timers, och såna har jag byggt ett antal tidigare.

Men sedan ska trådmatningen hastighetsregleras också, en 24V likströmsmotor (om jag dragit rätt slutsatser och fått rätt info). PWM-reglering känns vettigt, men det är något jag däremot inte pysslat med alls (bortsett från några nu bortglömda experiment på gymnasiet). Jag har hittat flera exempel på 555-baserade PWM-kretsar på nätet, och dom påstås kunna reglera mellan 5 och 95% eller 10-90% vilket borde vara fullt tillräckligt. Jag är som sagt bekant med 555-timern sedan tidigare och bygger gärna med komponenter jag redan förstår mig på, det låga priset är också något jag gillar.
Är detta en vettig lösning, eller sitter jag och skjuter mig i foten genom att använda föråldrad teknik i jakten på en billig och simpel konstruktion? :humm:

Ett exempel (utan utgångstransistor som naturligtvis behövs): http://www.instructables.com/id/Simple- ... on-PWM-Wi/

Bild