Klass D steg, frågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Klass D steg, frågor.

Inlägg av limpan4all »

Jag skall ta fram en 2st olika lite värre klass D förstärkare som INTE skall användas för audiobruk utan mera som generell spännings eller strömgenerator för AC i områdena 50-400V och ca 1kVA respektive 10mA-120A också 1kVA, 10Hz till 3kHz. Båda kommer att ha en rejäl transformator på utgångarna av toroidtyp. De kommer matas av en Cortex-M4F som kör ut signalen via 16 bits D/A omvandlare.
Jag har ingen erfarenhet av dessa tingestar, MCU delen är en jordnöt att få till, har väl gjort ett tjugotal liknande konstruktioner de senaste 10-15 åren men på klass D steg - där är jag helt ny.
Tänkte basera det hela på BTL kopplade dubbla IRS2092S och 12st IRF4227PBF med så mycket som möjligt snott från referensdesignen från IR http://www.irf.com/technical-info/refde ... udamp9.pdf (ca 360USD från Digikey) har köpt ett för att labba på.
Nej, det är inte alls på hobbynivå. Men det finns mycket udda kunskap här på EF så varför inte fråga.

Frågor:
OM jag vill ha olika strömområden ut från strömutgången t.ex 1A maximalt istället för 120A kan jag då förstärka återkopplingen som sker via en strömtransformator och samtidigt sänka matningsspänningen till MOS-FETarna från säg 100V till t.ex 20V och på så sätt kunna ligga kvar med samma nivå på utsignalen från D/A omvandlaren och på så sätt få samma signal brusförhållande som med 120A ut och ändå kunna utnyttja full dynamik på min D/A?