Analoga knappar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Analoga knappar?

Inlägg av zeus »

Finns det analoga tryckknappar? Skulle underlätta i projekt om det fanns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analoga knappar?

Inlägg av TomasL »

Vad är en Analog knapp?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Analoga knappar?

Inlägg av ViktorSigg »

Det undrar jag med! En potensiometer...?? :O
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Analoga knappar?

Inlägg av zeus »

Tänk en vanlig tryckknapp, men med analog signal ut. Precis som en potentiometer, fast en tryckknapp.

Skulle kunna se ut såhär, men inte vara digital.
Bild
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Analoga knappar?

Inlägg av Mr Andersson »

Jo det finns. Playstation 3 har analoga (tryckkänsliga) knappar. De ändrar resistans beroende på hur långt du trycker in dem.
Du skulle kunna använda t.ex. https://www.sparkfun.com/products/9673 och sätta nån form av knapp och fjäder ovanpå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analoga knappar?

Inlägg av TomasL »

Ta en gammal kristallörsnäcka, koppla en knapp eller nått sånt till membranet, alternativt en liten magnet som rör sig i en järnkärna och en magnetoresistivt motstånd som känner av magnetfältet, tja, det finns många sätt att fixa det på.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Analoga knappar?

Inlägg av zealotry »



Verkar vara vad du vill ha, frågan är om det går att köpa nu efter kampanjen?..


Edit:
Hittade den här med: http://www.elobau.com/downloadcenter/Ka ... _145MA.pdf
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Analoga knappar?

Inlägg av Krauser »

Som mr andersson är inne på ps3 och senare + xbox original och senare har tryckkänsliga knappar.
Borde kunna gå att hitta billigt nånstans.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Analoga knappar?

Inlägg av Findecanor »

Jag känner inte till någon komponent... men jag har hört talas om några olika slags "analoga brytare" som har använts i datortangentbord. Kanske kan du skapa någon krets baserat på något av det...

* Hall effect sensor. Vissa riktigt gamla tangentbord har sådana brytare. Ska tydligen vara analog med ett tröskelvärde, men jag tvivlar på att det man får ut är i närheten av linjärt.
* Topre-brytarna som sitter i Topre - tangentbord består av en gummikopp med en konformad spiralfjäder inuti ovanpå ett kretskort. När knappen är nedtryckt så rör hela spiralfjädern kretskortet. Elektronik känner av skillnad i kapacitansen mellan öar på kretskortet under varje spiralfjäder.
Den kapacitativa avkänningen är egentligen analog i sig själv och använder ett tröskelvärde för att fungera som en monentan brytare. Det ska tydligen vara ett linjärt förhållande. Brytarna går inte att köpa separat, tyvvär.
Topre har visat prototyper på mässor där deras tangentbord kan emulera en analog joystick resp. ett MIDI-klaviatur.
* Microsoft har gjort en del experiment med kol på membran så att ju mer membranen rör vid varandra, desto mindre resistans är det över "brytaren".
* Adomax i Taiwan har en prototyp för tangentbord som de visade på CeBit förra året. Jag har inte hört något om det sedan dess.
Under varje tangent sitter en LED och en fotoresistor. Brytaren ändrar hur mycket av ljuset som når fotoresistorn.
Du kan nog 3D-printa något liknande som du sätter ihop med en spiralfjäder för motstånd.
* Kuggstång på en potentiometer? (liknande hur analoga joystickar funkar...)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analoga knappar?

Inlägg av 4kTRB »

Jag såg en variant med konduktiv plast som IC-kretsar
brukar levereras fastsatta i.
Principen var en kopparledare inlindad i plasten som sedan
sticks in i en bit kopparrör. När man trycker på kopparröret
ändrar sig motståndet mellan röret och ledaren i mitten (som sitter fast förankrat i ett kretskort).

Tänkte faktiskt testa att bygga en vibrationssensor baserat på det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Analoga knappar?

Inlägg av Magnus_K »

Skulle en sån här passa? IHL-varianten som dom beskriver i nedre delen av beskrivningen verkar vara vad du söker?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Analoga knappar?

Inlägg av LaRdA »

Borde gå att göra en egen med liknande matterial:
Force Sensitive Resistor
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Analoga knappar?

Inlägg av MiaM »

Jag kanske minns helt galet men tror jag hört talas om att det går på ett ungefär att känna av hur hårt knapparna på C64 trycks in genom att mata på motdrivning över en intryckt knapp ett kort ögonblick och sen mäta hur många cykler det tar för kapacitansen i tilledningarna att laddas ur via den intryckta knappen, eller nåt sånt. Jag kan minnas fel.

Poängen är att om du mäter resistansen med något som klarar riktigt små ändringar så kan det nog gå att läsa av vissa typer av knappar, t.ex. den typ som sitter i C64 och t.ex. fjärrkontroller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33760
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Analoga knappar?

Inlägg av Glenn »

Redan Playstation 2 hade tryckkänsliga knappar, Det kom med DualShock 2 runt milenniumskitet.

Observera att dessa dessutom var bakåtkompatibla med gamla playstation som inte hade support för tryckkänsliga knappar.

Jag tror det helt enkelt fungerar så att det är ledande gummi och så minskar resistansen när det komprimeras hårdare ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Analoga knappar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska köpa en potentiometer från den här firman som också har olika robotsensorer.
https://www.trossenrobotics.com/c/robot-sensors.aspx
Skriv svar