ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av LeCanard »

Teknikern skrev:Glenn, det där var helt klockrent. :rofl

Jag har fler än en gång klurat ut och tillverkat saker samt driftsatt dom innan ingenjörerna ens fått ritningarna färdiga och gissa om jag blivit impopulär och hatad många gånger. :mrgreen: Mycket av grejerna funkar än och en vet jag har gått utan problem sen jag byggde den utan ritningar 1982, dessutom har den fått minimalt med underhåll. Ritningen jag fick en månad efter bygget är dessutom felritad och komplicerad in absurdum. :mrgreen:
Det du beskriver ovan är det som på engelska kallas för 'skunkwork'. ( Som jag själv råkar vara en stor anhängare av).
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av LeCanard »

Jaha, då var det dax igen. Enligt spårningslänken jag just fick så har Postnord fått i uppdrag att stå för leveransen igen. Hur många veckors transporttid skall man räkna med nu?

LeCanard
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

Är det inte DHL hela vägen längre?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

Lade en order och svarar mig själv: Jo normalfrakt som ingår i priset vid ordervärde över 600:- är DHL Express.

Brukar styra om leveransen till någon av DHL-boxarna som numera står på många Willys om det blir för krångligt att passa leveransen. Mycket smidigt då stängning kl 21 är det enda man behöver passa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur styr du om DHL-paketen till boxarna?! Det systemet är ju bara SÅ smidigt. :tumupp:
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av hsd »

Vad gör Du med ett trasigt / öppnat paket i boxen
Finns ingen ansvarig för utlämning som kan verifiera saknat /skadat gods
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

HUGGBÄVERN skrev:Hur styr du om DHL-paketen till boxarna?! Det systemet är ju bara SÅ smidigt. :tumupp:
Man får en spårningslänk av DHL och kan sedan logga in och ändra med ett engångslösenord till det telefonnummer som du uppgett till leverantören. Verkar gå att registrera sig hos DHL också men det har jag inte brytt mig om att göra ännu.

UPS har motsvarande funktion men vad jag vet inga boxar, enbart till ombud eller deras central.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

hsd skrev:Vad gör Du med ett trasigt / öppnat paket i boxen
Finns ingen ansvarig för utlämning som kan verifiera saknat /skadat gods
Då tar jag ett kort på palketet och tar upp problemet med leverantören som hjälper mig mot speditören. Går även att skicka till DHL Servicepoint om man vill.

Vad jag kan minnas har det hittills aldrig hänt att Postnord Företagspaket eller företags/expresstjänsterna från TNT/DHL/UPS försvunnit eller skadats. Allt är spårbart och försäkrat och innehållets värde är lätt att bevisa.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av hsd »

Jag har haft problem med DHL....
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av LeCanard »

Som sagt, beställde i torsdags mitt på dagen. Normalt hade jag haft prylarna i fredags.
När jag nu spårar får jag se att Postjävlanord har skickat ordern fram och tillbaks mellan Segeltorp och Nacka några gånger, och sedan dumpat på nåt förbannat utlämningsställe dit jag måste ta mej för att hämta. Någon avi har jag inte sett röken av. Företaget har varit bemannat mellan 0700 och 1800 och de har fanimej inte varit här. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av tecno »

Det är ju självaste fan att nu även företagspost blir drabbat av deras schabbel :tumner:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

Postnord blir det väl enbart om man kör ekonomileverans, DHL Express kostar några tior extra.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av LeCanard »

Brukar inte välja transportsätt aktivt, inte heller denna gången. Kanske jag missat något. Jag ogillar starkt när det kommer någon ny webfarbror som skall sätta sin prägel på sidorna och därmed rör till allt man har vant sig vid. Ungeför som om ratten på bilen satt i baksätet nästa gång man skulle köra nånstans.
Senast redigerad av LeCanard 10 juli 2019, 16:37:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

swesysmgr: precis så jag också uppfattat det. Ej express och posten och ev samarbetstransportfirmor skall pilla och peta och det går hit och dit, Express och DHL sköter det helt själva hela vägen fram till dörr. Väljer alltid det när det går för att slippa ev strul och det funkar perfekt varje gång, visst lite dyrare men väl värt det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

LeCanard skrev:Brukar inte välja transportsätt aktivt, inte heller denna gången. Kanske jag missat något. Jag ogillar starkt när det kommer någon ny webfarbror som skall sätta sin prägel på sidorna och därmed rör till allt man har vant sig vid. Ungeför som om ratten på bilen satt i baksätet nästa gång man skulle köra nånstans.
Klockrent sagt!

MVH/Roger
PS
Det är därför jag försöker undvika "uppgradera" program överhuvudtaget, ett gissel med hur allt muterar hela tiden!
Skriv svar