ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Olja är fortfarande alldeles för billigt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av AndLi »

prototypen skrev:Har gjort en beställning idag hos världens största distributör, Digi-Key på 3 saker, får se hur många paket det blir delat på?
Ett Sannolikt, och du lär väl ha det på måndag, möjligen tisdag för att du bor lite norrut..
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Japp det blev tisdag (morgon), går troligen med lastbil från Stockholm och bara ett enda paket.

Protte
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nim »

Elfa var fantastiskt när man kunde åka till Järfälla och hämta det man beställt någon timme tidigare och prylarna i stort sett alltid fanns på lager. Idag finns ju bara Solna-butiken och där är lagerhållningen minst sagt minimal.
Galenskapen med jättekartonger för små prylar har spridit sig. Beställde en Pin diameter 15 mm den låg i en ask som var 5,5 x 5,5 x 2,5 cm och asken låg i en kartong som var 32 x 24 x 8 cm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av farskost »

Intressant webbdesign att tvinga användaren till landskapsläge på läsplattor... :D

Speciellt då man ser hemsidan relativt välformaterad bakom uppmaningen att rotera plattan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av svanted »

lillahuset skrev:Olja är fortfarande alldeles för billigt.
japp...

men det tycker inte fransmännen :lol:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Gulvästarna är nog mest störda över att Macron avskaffade förmögenhetsskatten och sedan, för att balansera budgeten, bla höjde bensinpriset.
Det blev ju droppen som fick bägaren att rinna över och västarna att börja riva Paris. Frankrike har en fin historia av välståndsöverföring som skulle få vilken liberal som helst att le.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Sado »

När vi ändå har ELFA på tråden så kan jag väl flika in med en liten anekdot. Tidigt 90-tal jobbade jag hos en mindre tillverkare av mätutrustning. Vi hade ellabbet i källaren i en vanlig villa och satt där i godan ro när plötsligt en bil med regnummer ELFA 1 svängde ner på parkeringen. Minns inte märket på bilen men personliga regnummer hörde väl inte till vanligheterna på den tiden så nog reagerade vi. Vi antog att det var en vanlig försäljare från ELFA som var ute för att kränga grejer.

Det visade sig vara självaste Nils E Jensen som var ute på turné. Han brukade regelbundet åka till Tällberg och spela bridge på somrarna och i samband med detta passade han på att besöka lokala kunder. Jag blev så paff så jag kläckte bara ur mig "Tjenare" när han tog i hand och presenterade sig.

När han efter "studiebesöket" tackade för sig vände han sig mot mig och sade: "Jag uppfattade inte ditt namn". Så sant. Jag gjorde ett nytt försök och lyckades kläcka ut mig namnet. Mycket trevlig och jordnära farbror för övrigt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Så här på årets sista dag skulle jag söka lite på gamla fakturor och datumen är rent ut sagt rena kinesiskan, eller är det japanska?

Protte
kinesiska.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Pajn »

Vilket som. Alla tecken är kinesiska men Japanerna använder också kinesiska tecken. I vanlig text kan man se skillnad men för den där kalendern är det samma för båda skriftspråken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag bara måste få berömma ELFA för en sak.

Jag är kraftigt omodern för jag gillar kataloger bäst, jag har tre stycken (2008, 2014 och 2017).

Dom blir dock succesisvt sämre ju yngre dom är men det var inte det jag ville säga, jag ville säga att spana in vad dom gjort i 2008-katalogen!

Inte nog med att dom listar kretsar så att man knappt ens behöver tanka hem datablad, dom har alltså gått in i typ databladet för TL061 och specat att det minsann fungerar från +/-2V.

I databladet står det ingenting explicit om detta utan vad ELFA-personal bemödat sig med att göra är att läsa databladet och tyda en rätt oskyldig graf vad gäller matningsspänning!

Nån har alltså gjort detta och sedan listat TL061 som klarandes +/-2V till +/-15V eller nåt.

Makalöst imponerande!

MVH/Roger
PS
Tyvärr blir dock katalogerna sämre och sämre med tiden, en ursäkt är att dom har så många komponenter idag att dom inte får plats (listar till exempel bara tre typer av potentiometrar i senaste katalogen) men ursäkten håller inte riktigt för både typnummerregister, artikelnummerregister och elläran är borta vilket jag tycker är direkt dåligt. Speciellt artikelnummerregistret var bra när man sitter där med en påse med artikelnummer man köpt för ett tag sedan och vill hitta den igen för att typ kolla pris, data och om den fortfarande lagerförs, nu får jag gå via nån av dom äldre katalogerna för att göra samma sak, dåligt. En annan sak jag tycker är dålig är hur lättvindigt artiklar verkar utgå, dom kallar dom för "hyllvärmare" men i flera fall har jag tom sett att artiklar utgått innan ens katalogen utgått :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ser alltid till att få Reichelts katalog och har den som bas när jag beställer från denna eminenta tyska affär. Det kan ju vara så att man får 200 träffar på "Widerstand 200k", men om man plockar artikelnumret ur katalogen blir det rätt på studs och på nätet, men inte i katalogen, finns det Datablätter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag ser alltid till att få Reichelts katalog och har den som bas när jag beställer från denna eminenta tyska affär. Det kan ju vara så att man får 200 träffar på "Widerstand 200k", men om man plockar artikelnumret ur katalogen blir det rätt på studs och på nätet, men inte i katalogen, finns det Datablätter.
Det kan ju vara så att man får 200 träffar på "Widerstand 200k", men om man plockar artikelnumret ur katalogen blir det rätt på studs och på nätet, men inte i katalogen, finns det Datablätter.
Vad säger du här?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att katalogen bara har mycket grundläggande data MEN om man vill ha hela sanning och inget annat än sanningen, då finns det DATABLAD (Datablätter på tyska) att hitta på Reichelts sidor.

OM man, som jag skrev, söker på en beskrivning av vad man vill ha, kan man få alltför många träffar. Om man då spanar i katalogen och spanar ut i den vad man vill ha och använder katalogens artikelnummer kommer man rätt direkt. Ska man sedan ha fler komponenter med ungefär samma egenskaper har man liksom kommit till rätt avdelning. Säg att du vill ha ett gäng potar som monteras på ett visst sätt, räcker det att ta fram en sådan pot och så är man liksom "på rätt avdelning".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Tyvärr blir dock katalogerna sämre och sämre med tiden, en ursäkt är att dom har så många komponenter idag att dom inte får plats (listar till exempel bara tre typer av potentiometrar i senaste katalogen) men ursäkten håller inte riktigt för både typnummerregister, artikelnummerregister och elläran är borta vilket jag tycker är direkt dåligt. Speciellt artikelnummerregistret var bra när man sitter där med en påse med artikelnummer man köpt för ett tag sedan och vill hitta den igen för att typ kolla pris, data och om den fortfarande lagerförs, nu får jag gå via nån av dom äldre katalogerna för att göra samma sak, dåligt. En annan sak jag tycker är dålig är hur lättvindigt artiklar verkar utgå, dom kallar dom för "hyllvärmare" men i flera fall har jag tom sett att artiklar utgått innan ens katalogen utgått :doh:
Ja det stör mej väldigt.

Jag handlar ju en del från elfa i jobbet och ska man ha en viss pryl får man OTROLIGT mycket enklare översikt i en katalog, men det blir mer och mer att det saknas produkter i katalogen som bara finns på webben.. otroligt trist.

Jag har påpekat det för elfa flera gånger också..
Skriv svar