Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av XYZanta »

Jag hittade denna i föreningens elsopor, och även om det inte är något jag inte har tid med eller klarar av så tänkte jag ge någon här chans att adoptera den och ge den nytt liv. Den är i bra externt skick sånär som på den lilla spricka man ser i täckplasten till höger. Jag hittade dock ingen antenn.

Bild

Finns i centrala Stockholm

/Micke
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av DaXiong »

Du har inte provat den? Är det bara batteridrift?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av Mizzarrogh »

De är inte speciellt svåra att fixa en batterieleminator till annars, brukar gå på standardspänningar. Antenn kan man knö dit en kabelbit för provlyssning.
(Kör fortfarande så på farsans gamla garageradio från 70 talet (Antennen rök ganska tidigt på den i en olycka vad jag minns, sedan dess har den böjliga och mjuka elsladden hängt med. :D )...)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av xxargs »

Kan vara av generationen där man hade 1 eller 2 st 4.5V batterier modell stor (R14 eller R20-celler i dessa typ) och dessutom räknade man med arbetsspänning ned till 0.9V/cellen innan det ansågs slut - dvs. allt mellan 6 och 9 Volt lär fungera om det är en 9V-radio - det man kanske måste lista ut om det är två batteripack, är om matande spänningen måste ha en mittnolla - dvs. kopplade som +/- 4.5 Volt eller om det räcker med en singel 7-9V likströmsmatning (bör vara reglerad så att 100 Hz nätbrummet inte slår igenom).
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av agfamatic »

om ingen annan vill ha den kan jag vara intresserad har dock lite ont om tid att åka upp till hufvudstaden denna vecka och i helgen är det kräftskiva :roll: samt nästa vecka har jag inte den blekaste aning hur den ser ut jobbmässigt.

bor i alla fall i Gnesta ca en timme från Stockholm.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bortskänkes: Gammal Philipsradio

Inlägg av agfamatic »

finns radion kvar? ska ta en sväng förbi huvudstaden på fredag
Skriv svar