Statevariable filter...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rhdf
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2015, 02:42:52

Statevariable filter...

Inlägg av rhdf »

Tjohoo. Min första tråd (hej hej)

Jag försöker klura ut hur jag skall få en filterkrets jag knåpat ihop att göra som jag vill.

Enkelt beskrivet är det ett statevariable till ett "litet" synthprojekt. Det skall styras med en MCU, så kontrollspänning kommer ligga mellan 0 och 5 V.
Det är just nu någon form av bastard mellan detta: http://www.electronics-tutorials.ws/fil ... ilter.html och exempelkretsen man hittar i databladet för LM13700 (det har vissa likheter med ett par "legendariska" analogsynthar från "stenåldern")

Standarden för analogsynthar är kontrollspänningar på 0-10V, med 0-5 så får man trixa lite. För att lösa det har jag kikat lite på hur Mutable Instruments löst det
http://mutable-instruments.net/static/d ... alysis.pdf ( ett LM13700 baserat 4-pole LP)
En teoretiskt V/oct tracking över 10,66 oktaver är ju rätt trevligt

Nu kommer knepet. Min synth kommer köra +/-12V istället för MI:s +/-5. Det innebär med andra ord att vissa delar behöver skalas om.
och för att göra det utan att behöva köra trial-n-error till förbannelse så behöver jag klura ut formeln för hur Iabc förhåller sig till filtrets "brytfrekvens"
Iabc (dvs bias-strömmen) genereras av en "expontialomvandlare" som i sin tur får spänning från en op-amp som skalar ner 0->5V till ca -73mV->90mV (borde gå att lösa snyggare)

All form av input/kritik/frågor välkommnas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Statevariable filter...

Inlägg av superx »

Hm... kommer verkligen brytfrekvensen ändras med matningsspänningen? Det beror väl på om transkonduktansen ändras med matningen i LM13700 antar jag.

Kul bygge hursomhelst!
rhdf
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2015, 02:42:52

Re: Statevariable filter...

Inlägg av rhdf »

Inte med matningspänningen men däremot strömmen Ibias ;)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Statevariable filter...

Inlägg av superx »

Aha, jag fattar! Orkade aldrig öppna länken utan tittade bara på den bifogade bilden. Nu har jag tittat på MI-texten.

Matningen kommer enbart in i ekvation 16 och 17. Tycker det borde räcka med att skala om motstånden R13 resp. R24 så att kvoten Vee/R13 är samma som innan, fast med din nya matningsspänning.

Ska du enbart styra frekvensen via MCU?
rhdf
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2015, 02:42:52

Re: Statevariable filter...

Inlägg av rhdf »

Precis. Skalar jag om R13 så att jag får samma förhållande där som5/330k så hamnar jag på det spännande värdet 792k :humm:
Med andra ord behöver jag skala om inkommande spänning ett par snäpp
Nu har jag kommit så pass att saker o ting verkar stämma hyfsat mellan rena beräkningar och simuleringar.

Cutoff kommer köras rakt av från MCU, enligt samma princip som MI, dvs förinställd frekvens +volt/oktav skalning + envelope...
Han kör det ju via PWM, jag funderar på en 12-bit DAC

Hela konceptet är en synth där oscillatorer, envelopes, LFO mm hanteras av en MCU. filter& VCA kommer vara analoga.
Primärt bygger jag den för mitt egna höga nöjes skull. Men när jag pratat med folk som producerar musik och lagt fram ramarna för konceptet så har gensvaret ofta varit "fy fan vad coolt när får jag leka med den"..
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Statevariable filter...

Inlägg av superx »

Coolt! Berätta mer om hur det går!

Du kan ju alltid finjustera strömkällan men en tabell i MCU om det behövs. Men att göra hela exponentialfunktionen digitalt ställer nog opraktiskt höga krav på dynamiken i D/A-omvandlingen.

VCA är smart att köra analogt. Låter ju enkelt med gånger, men man får lätt vikning också.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Statevariable filter...

Inlägg av Korken »

Haha, trodde det va någon som ville göra ett Kalman filter men inte viste vad det hette :D
"state variable"-filter är vad vi inom reglerteknik kallar för en Luenberger observer (en vanlig tillståndsobservatör för dynamiska system).

Förlåt för off-topic men kunde inte hålla mig! :)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Statevariable filter...

Inlägg av superx »

Det finns flera kopplingar mellan reglerteknik och synth-byggen än man skulle kunna tro. Jag tror man skulle kunna göra en del intressanta ljudgrejer med en mer reglertekniksaktig approach. T.ex. skulle man kunna se en kompressor som en regulator som försöker reglera volymen på signalen mot en önskad målvolym.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Statevariable filter...

Inlägg av Korken »

Nu kan jag 0 om ljudvärlden men det låter intressant :)
Dynamiska system finns överallt, så reglerteknik kommer där man minst anar det. Ofta med andra namn mot vad vi med bakgrund i reglering har som du påpekar!
Skriv svar